سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
نامه رهبری

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تحلیل و ارزیابی دقیق علمی نسبت به مولفه ها و شاخصه های کلیدی پیام مقام معظم رهبری در دو نامه خطاب به جوانان غربی، رسالت رسانه های جمعی را در بازتاب بین المللی این پیام و اثربخش کردن آن بسیار مهم و سنگین دانست.

حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  با بیان این که دو نامه مهم و تاریخی رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی حاوی مولفه ها و نکته هایی است که باید به تحلیل ابعاد و همچنین بازتاب های رسانه ای و فرهنگی آن پرداخت، اظهار داشت: این پیام ها به عنوان یک نقطه عطف در عرصه دیپلماسی فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران ، با توجه به این که خاستگاه اصلی آن ، دین و انقلاب و حوزه های علمیه بوده است، دارای شاخصه هایی است که باید آن را به طور دقیق مورد تجزیه و تحلیل علمی قرار داد.

توجه جدی به افکار عمومی

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه در تشریح مولفه های تشکیل دهنده محتوای دو نامه مقام معظم رهبری گفت: اولین شاخصه و مولفه ناظر به بحث توجه به افکار عمومی در این پیام هاست به این جهت که اساساً افکار عمومی به مثابه یک نیروی اساسی و تعیین کننده در فضای داخلی و حتی بین المللی به حساب می آید.

وی اضافه کرد: این نکته از این جهت حایز اهمیت است که بدانیم بسیاری از رسانه های جهان در عصر حاضر تمرکز خود را بر این قرار داده اند که افکار عمومی را جهت داده و متناسب با اهداف و امیال خود، تحت تاثیر قرار دهند.

وی با بیان این که آنچه افکار عمومی را تحول بخشیده ، میزان تاثیرگذاری وتعیین کنندگی چنین پیام هایی آن هم با ابعاد کلان و بین المللی است، گفت: پیام مقام معظم رهبری دقیقاً افکار عمومی را مخاطب قرار داده و بازتابی ایجاد کرده و امواجی را در میان افکار عمومی برانگیخته است که تحلیل چرایی و چگونگی آن کماکان باید در نشست ها و سمینارهای علمی مورد بحث و بررسی دقیق کارشناسان و صاحب نظران قرار گیرد.

نگاه و رویکرد اخلاقی در ارایه پیام

این استاد حوزه علمیه قم همچنین با بیان این که مولفه دوم ، تمرکز بر اخلاق و برآمدن از خاستگاه اخلاق به ویژه مقوله عدالت است، ابراز داشت: این مولفه واجد در عین حال که واجد عنصر حقوقی است دارای یک عنصر اخلاقی مهم به شمار می رود به ویژه آن که رهبر فرزانه انقلاب در این دو نامه به جوانان غربی بر روی مقوله انصاف و عواطف انسانی نیز توجه داشته و همگان را به لزوم عنایت به اصل عدالت جهانی فراخوانده اند.

وی گفت: بسیار واضح و روشن است آن چه بیش از هر چیز می تواند افکار عمومی را از لایه های بسیار سنگین تبلیغات مسموم بیرون کشیده و به خود سریع جذب کند همین اخلاق است که شاید هیچ عاملی توان تاثیرگذاری سریع و ایجاد جنب و جوش به اندازه آن را دارا نباشد.

خطاب قرار دادن نسل جوان امروز غربحجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به این که مولفه سوم، اصل سخن گفتن رهبر و سکاندار حکیم انقلاب با نسل جدید دنیای غرب است ، افزود: واقعیت آن است که این نسل در تحولات دنیای مدرن پیشتاز است که این پیشتازی هم به دلایلی سرعت بیشتری به خود گرفته و لذا ما هم اگر با ادبیات جدید و تمرکز بر اقتضائات روز اگر سخن نگوییم نمی توانیم تاثیر مطلوب را بر نسل جوان امروز دنیا خاصه در مغرب زمین داشته باشیم.

تاکید بر مشترکات انسانی برای نفی تروریسم

وی به مولفه چهارم اشاره کرد و گفت: این مولفه همانا تمرکز بر مشترکاتی است که همه افکار عمومی را در جای جای کشورهای مختلف با هر دین و مسلکی می تواند به خود معطوف و متوجه سازد و به همین خاطر است که مقام معظم رهبری، کاملاً هوشمندانه بر مصادیق عدالت و تبعیض در دنیای امروز که آغشته به فضای تروریسم هم شده است ، تاکید کرده و فرمودند که اسلام ناب هیچ تناسبی با تروریسم نداشته و ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی همچنین بیان داشت: معظم له در این نامه تاکید کردند که از نگاه سران غرب ، ظلمی که بر انسان ها می رود در جایی ظلم نیست و جای دیگر ظلم انگاشته می شود، کما این که تبعیض آشکاری نسبت به رعایت حقوق فلسطینی های مظلوم صورت می گیرد و حال آن که همه حوادث خشونت بار پاریس را محکوم کرده و آن را مصداق بارز تروریسم می دانند.

تبیین چرایی و ریشه یابی وقایع جهانی

وی مولفه پنجم و آخر را ناظر به مقوله تعلیل و ریشه یابی چرایی وقوع حوادث جهانی دانست و گفت: ما اگر بخواهیم این پیام رهبری را در مسیر تداوم تاثیرگذاری خود منتشر کنیم باید نگاهی دقیق به چرایی حوادث امروز جهان و وقایعی همچون واقعه پاریس داشته باشیم چرا که بدون نگاه دقیق و ریشه یابی نمی توان به نتیجه مشخصی در این باره دست یافت.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین از رسانه های جمعی خواست که مُدام این پیام ، ابعاد و گستره نفوذ آن را در کانون توجهات خود قرار دهند و افزود: کار مهم دیگری که باید در این مقطع مهم صورت گیرد این است که ما مولفه های تشکیل دهنده این پیام و گفتمان حاکم بر آن را به عنوان یک الگو شناسایی کرده و حوزه های علمیه اعم از شیعی و سنی و نیز مراکز فکری و پژوهشی و دانشگاهی آن را به مثابه یک گفتمان معیار فعالیت خود قرار دهند.

ظلم و تبعیض نظام سلطه را رسانه ای کنیم

وی همچنین تاکید کرد: اساساً برای گفتگو با جهان امروز در فضای توجه و تمرکز بر مشترکات و تمرکز شدید بر اخلاق یکی از راهکارهاست که ما باید تبعیض و دوگانگی در بحث بی رحمی های صورت گرفته در برابر رحم و شفقت انسانی را نشان دهیم و بگوییم که دنیا از بی اخلاقی ها و برخوردهای دوگانه سران مستکبر ، آسیب های زیادی دیده و در ادامه خواهد دید.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی در خاتمه سخنان خود بیان داشت: حقیقتاً اگر ما وارد این گونه گفتمان ها شویم بهتر می توانیم از خاستگاه اسلام در حرکت مواج حضور به هم برسانیم و طبیعتاً خوراک های بهتر و مهیاتری برای رسانه ها خواهیم داشت؛ به ویژه آن که متاسفانه گاه رسانه های ما به دلیل آن که رنگ قومیتی و داخلی به خود گرفته اند، لذا توانایی ارتباط برقرار کردن با مخاطبان متنوع را ندارند و از این رو بسیاری از عرصه ها و ساحت ها همچون رودی روان از دست ما خارج می شود و بعضاً ما تاثیرگذاری لازم را در عرصه بین الملل نداریم که باید این نقیصه را مرتفع کنیم.

گفتگو از: سید محمد مهدی موسوی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha