جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حمیدرضا سلیقه

حوزه/ نشست تخصصی نقش حوزه علمیه و علما در کاهش سیر طلاق با حضور صاحب نظران در سالن اجتماعات اداره کل بهزیستی قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر سلیقه، پیش از ظهر امروز در اولین نشست تخصصی «نقش حوزه های علمیه و علمای دین در کاهش سیر طلاق» در سالن اجتماعات اداره کل بهزیستی استان قم اظهار داشت: این جلسات می تواند اتاق فکری برای موضوع طلاق بوده تا بتوان دستاوردهای خوبی داشت.

وی ابراز داشت: در دهه های گذشته آمار طلاق رو به افزایش است و این دهه نسبت به دهه گذشته رشد داشته و سال به سال بیشتر می شود.

مدیرکل بهزیستی استان قم خاطرنشان ساخت: برای سیل، زلزله و ... در کشور مدیریت بحران داشته؛ اما جای مدیریت بحران های اجتماعی در جامعه امروز خالی است و بسیار مهم می باشد.

دکتر سلیقه تصریح کرد: باید از پتانسیل های موجود در استان قم بهره گرفت تا   سیر طلاق کاهش یابد.

*طلاق هم علت است؛ هم معلول

وی با بیان این مطلب که طلاق هم علت است؛ هم معلول، اذعان داشت: آنچه که مدنظر ماست، آمارهای طلاق های شرعی و قانونی است و طلاق های عاطفی مقوله جداگانه ای است که مشکل دیگر بوده و جای بحث بسیاری دارد.

مدیرکل بهزیستی استان قم با اشاره به اینکه بین 25 تا 30 درصد ازدواج ها به طلاق ختم می شود، بیان داشت: این آمار، درصد بالایی است که باید برای رفع این مشکل برنامه ریزی کرد تا بتوان روز به روز آن را کاهش داد.

*بسیاری از طلاق ها در 3 سال اول زندگی رخ می دهد

دکتر سلیقه یادآور شد: بسیاری از طلاق ها در 3 سال اول زندگی رخ می دهد که باید با آموزش های لازم از میزان آن کاست.

*با شناخت فرصت ها و تهدیدها برنامه ریزی نماییم

وی اظهار داشت: باید فرصت ها و تهدیدها را شناخت تا بتوان با برنامه ریزی و برگزاری دوره های آموزشی شاهد کاهش طلاق بود.

مدیرکل بهزیستی استان قم ابراز داشت: امروزه در حال ورود از دوران سنتی به زندگی مدرنیته هستیم و در این عرصه بسیاری از مسائل جا مانده و باید با داشتن پیوست فرهنگی مشکلات را کم کرد.

دکتر سلیقه خاطرنشان ساخت: از میان طلاق های ثبت شده از سال 1387 تا 1393 در استان قم، 32 درصد از بانوان و 29 درصد آقایان در مقطع دبیرستان بوده اند و مقاطع سیکل و دیپلم هم در این آمار وجود دارد.

وی تصریح کرد: کمترین آمار طلاق در روستاها با 3 درصد بوده است و 97 درصد در شهرها اتفاق افتاده است.

مدیرکل بهزیستی استان قم بیان داشت: سن 43 درصد از این طلاق ها از بین 20 تا 30 سال بوده است و 41 درصد فاقد فرزند بوده اند.

*5 عامل اصلی طلاق از سال 1387 تا سال 1393

دکتر سلیقه اظهار داشت: «اعتیاد»، «عدم مسئولیت پذیری همسر»، «اختلالات شخصیتی»، «عدم بلوغ فکری» و «عدم آشنایی با تکنیک های حل مسئله» 5 عامل اصلی این طلاق ها از سال 1387 تا سال 1393 بوده است.

وی ابراز داشت: ترویج سبک زندگی اسلامی آمار طلاق ها را پایین خواهد آورد؛ چرا که آمار طلاق در ماه های محرم، رمضان و ... از دیگر ماه های سال بسیار پایین تر بوده و دخالت مستقیم دارد.

مدیرکل بهزیستی استان قم در پایان خاطرنشان ساخت: ماهواره، دنیای مجازی و ... از مسائل آسیب زاست و باید با برنامه ریزی و تشکیل مدیریت بحران اجتماعی از مشکلات موجود کاست.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین بنابی به ایراد سخن پرداخت و گفت: یکی از مهمترین فعالیت هایی که در جامعه اسلامی باید انجام شود، مباحث مربوط به خانواده و جلوگیری از گسیختگی این مجموعه است که بسیار مهم می باشد.

وی تصریح کرد: جامعه ما از جامعه کوچک تری با نام خانواده تشکیل شده و هرچه اعضای این جامعه کوچک با مسائل دینی و امور مربوط به روح و روان آشناتر شوند، می توانند زندگی بهتری داشته باشند.

*شعارزدگی معضل اصلی موضوع طلاق در جامعه است

این کارشناس مسائل خانواده بیان داشت: متأسفانه در سطح کلان، درباره موضوع طلاق در جامعه فقط شعار داده می شود؛ در حالی که واقعیت این است که در عمل فعالیت خوبی انجام نمی شود.

*درد جامعه امروز ماهواره و اعتیاد نیست/ باید مرداب را بخشکانیم

حجت الاسلام والمسلمین بنابی اظهار داشت: درد جامعه امروز ما ماهواره، اعتیاد و ... نیست؛ چراکه این موارد کرم هایی هستند از یک مرداب؛ و ما به جای آنکه به فکر خشکاندن آن مرداب باشیم، به سراغ کرم ها رفته ایم؛ در حالی که با نابودی این کرم، موجود و مشکل دیگری تولید می شود.

وی ابراز داشت: یکی از مشکلات امروز در موضوع طلاق، کم رنگی باورهای دینی است که متأسفانه فعالیت های کمی درباره آن انجام شده و با اصلاح زیربناها و مردم، می توان بسیاری از مشکلات را مرتفع کرد.

این کارشناس مسائل خانواده با تأکید بر اینکه باید از پتانسیل حوزه در موضوع کاهش طلاق به درستی استفاده کرد، خاطرنشان ساخت: اگر از این پتانسیل به صورت کلاسیک و تعریف شده استفاده نشود، حرکات ابتر و بدون فائده خواهد بود.

*وجود برخی از قوانین در راستای کمک به موضوع طلاق

حجت الاسلام والمسلمین بنابی با اشاره به اینکه قانون هایی در کشور وجود دارد که سبب طلاق می شود، تصریح کرد: یکی از معضلات امروز جامعه موضوع یارانه است که یک خانم اگر دادخواست طلاق داده و کپی برابر اصل آن دادخواست را به دادگاه ارائه کند، یارانه او را جدا کرده و پس از جداسازی، آن شخص پیگیر پرونده نشده و متأسفانه در آمار طلاق نیز ثبت می شود.

وی بیان داشت: متأسفانه بسیاری از این قوانین وجود دارد که شخص برای رسیدن به هدف خود از آن استفاده کرده و با ارائه دادخواست طلاق به منظور خود دست پیدا می کند.

این کارشناس مسائل خانواده اظهار داشت: امروز فضای دادگاه خانواده برای حضور مردم مناسب نیست؛ چراکه مباحثی در آن وجود دارد که قبح بسیاری از مسائل را شکسته و منجر به آسیب های اجتماعی می شود؛ پس دستگاه ها و ادارات باید با انجام وظایف خود، مردم را کمتر به این دادگاه روانه کنند تا شاهد معضلات کمتری باشیم.

*نگاه به موضوع طلاق را تغییر دهیم

در ادامه این نشست، حجت الاسلام میرعظیمی به ایراد سخن پرداخت و گفت: امروز نگاه به موضوع طلاق، همانند نگاه به مبحث سقط جنین است که اگر از مرجع قانونی انجام شود، مشکلی ندارد؛ در حالی که نباید اینچنین باشد.

وی ابراز داشت: متأسفانه برخی از طلاق ها در کشور تکلیفی و غیرشرعی است و باید دستگاه قضا در مقابل آن ایستادگی کند.

این کارشناس مسائل خانواده خاطرنشان ساخت: موضوع یارانه، کفالت فرزند و ... از جمله موضوعاتی است که متأسفانه تکلیفی و غیرشرعی بوده و باید درست شود.

حجت الاسلام میرعظیمی تصریح کرد: امروز برخی از قوانین، مسیرهای ناصوابی را درست کرده تا علتی برای طلاق در جامعه شود.

وی بیان داشت: سستی در اعتقادات و تغییرات در باورهای دینی یکی از علل اصلی طلاق است که در جامعه وجود دارد.

شتغال بانوان یکی از عوامل رشد طلاق است

این کارشناس مسائل خانواده اظهار داشت: اشتغال زنان از دیگر آسیب های موجود در موضوع طلاق است که باید به آن توجه شود؛ چراکه تربیت فرزند به عنوان مسئولیت سنگین برای بانوان وجود داشته و متأسفانه برخی به آن توجه ندارند که در پایان سبب طلاق می شود.

*نقش حوزه و علمای دین در قوانین مربوط به ازدواج و طلاق کم رنگ است

حجت الاسلام میرعظیمی ابراز داشت: نقش حوزه های علمیه در کاهش سیر طلاق بسیار پررنگ است و حضور روحانیون در جلوگیری از این مسئله بسیار مهم است؛ اما متأسفانه در تصمیم گیری ها، نقش حوزه و علمای دین کم رنگ دیده شده است.

خاطرنشان می شود؛ برگزاری کارگاه های آموزشی ازدواج و طلاق برای مبلغین، انجام پژوهش های لازم در موضوع طلاق، به کارگیری نظرات علمای دین در تصمیم گیری ها و ... از دیگر پیشنهادهای اعضای شرکت کننده در این نشست بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha