جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فاطمه زهرا(س)

حوزه/ اینک که در موسم یکی از مهم ترین وجوه فعالیت سیاسی یعنی انتخابات هستیم، بی شک تاسی به سیره و سیاست فاطمی بهترین چراغی است که ما را از لغزش و فرواُفتادن در معرکه انتخاباتی باز می دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، وقتی بعد از ماجرای شوم سقیفه، جریان قدرتمند و ذی نفوذی در پی انفصال امت از ولایت برآمد، این وجود نازنین ام ابیها، فاطمه زهرا(س) بود که مانع جدی عوامل ولایت ستیز شد و تا حد توان در روشنگری امت کوشید هر چند که این تلاش به شهادت مظلومانه اش در خانه مولا(ع) انجامید و شد آن چه که همه ما از مصیبت در و دیوار می دانیم.

با این همه صدیقه کبری(س) راه و مرامی را برای همیشه تاریخ پیش پای ما نهاد که بی گمان تخطی از آن موجب گمراهی و دوری از نعمت بی نظیر ولایت است.

آری! ایستادگی و مقاومت در پای حق تا حد جان مرام و مسلک فاطمی است و اگراین گونه نبود مادر 18ساله سادات چرا باید با آن وضع مظلومانه به شهادت می رسید؟!

به تعبیر یکی از بزرگان حوزه، حضرت زهرا(س) در اوج مظلومیت خویش، جریان ولایت پذیری و مبارزه با ولایت ستیزان را به راه انداخت؛ جریانی که در بعد از حیات دنیوی خویش به قیام عاشورا و هم اکنون به انقلاب اسلامی و در آخر هم به ظهور منجی می انجامد.

بی گمان سلاح حضرت در این مبارزه اشک بود و در تاریخ بارها شنیده ایم که ولایت ستیزان از گریه های ایشان به ستوه می آمدند و حتی تحمل صدای گریه ایشان را نمی کردند، زیرا حضرت با گریه خود به امت اسلامی آگاهی داده و مظلومیت ولایت را بازگو می نمود.

نقل است که صدیقه اطهر(ع) با صدای بلند گریه می کرد، اشک می ریخت، در جلوی دروازه شهر می نشست و گریه می کرد، تا بدانجا که بزرگان مدینه خدمت امیرالمومنین(ع) رسیده و شِکوه کردند

فاطمه زهرا(س) حتی برای اینکه این مبارزه تا رسیدن حق به جایگاهش ادامه پیدا کند در وصیت خود از امیرالمومنین(ع) خواست قبرش مخفی بماند تا برای مردم تا روز قیامت این علامت سئوال باقی بماند چرا شب و مخفیانه دخت گرامی نبی اکرم(ص) تشییع و دفن شد.

نکته مهم دیگر آن که سیاست و سیره فاطمی در این باره همچنین خط بطلانی است بر رهروان تز دیرینه سکولاریسم در پهنه ی تاریخ و شهادت بی بی (س) خود گواهی است بر این که سیاست اهل بیت(ع) با دیانت آن ها هیچ فرقی ندارد و اساساً از هم جداشدنی نیست.

در این باره به خصوص مصلحت اندیشی آن گاه که اصل حق نادیده گرفته شده و پایمال شود، هیچ جایی در سیاست فاطمی ندارد و این نکته بسیار مهمی است در قاموس سیاستی که مرضی رضای خدا و اهل بیت(ع) می باشد.

از دیگر سو، مسئولیت پذیری در قبال تحولات جامعه و برخورداری از دغدغه تکلیف دینی منبعث از سیره و مبارزه انقلابی فاطمه زهرا (س) درس مهم دیگری است که باید آن را سرلوحه همه امور خویش خاصه در فعالیت های سیاسی و اجتماعی قرار دهیم.

این که امام امت در اوج خفقان نظام ستمشاهی می فرمود باید به داد اسلام رسید و اگر امروز خلف صالحش مقام معظم رهبری فریاد برمی آورد که من انقلابی ام و حسینی عمل خواهم کرد، بیش و پیش از هر چیز ریشه در همین تفکر و اندیشه مکتب فاطمی دارد، چه آن که اگر مومنین و گروه حق در برابر تعرضات باطل گرایان سکوت کرده و منفعل باشند، به تعبیر تکان دهنده سیدالشهدا(ع) باید گفت: "و علی الاسلام السلام"

اتخاذ مواضع انقلابی و شجاعت در بیان آن ها در برابر کفار و مشرکین و منافقین در پرتو بصیرت دینی درس مهمی است که ما از سیره و سبک زندگی حضرت زهرا(س) فرا می گیریم و خاصه اینک که در موسم یکی از مهم ترین وجوه فعالیت سیاسی یعنی انتخابات هستیم، تاسی به سیاست فاطمی بهترین چراغی است که ما را از لغزش در معرکه انتخاباتی باز می دارد؛ اُمید آن که از تقارن ایام فاطمیه اول با روزهای پرهیاهوی انتخابات بهترین بهره را در عمل به شاخصه های سیاست نبوی، علوی و فاطمی ببریم.

سید محمد مهدی موسوی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha