سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
انما یخشی الله من عباده العلما

حوزه/اصل شایسته سالاری موضوعی است اگر رعایت شود، سرعت پیشرفت جامعه بیش از پیش زیاد می شود، اما در بسیاری اوقات غرور و تکبر بی جا باعث می شود بعضی اشخاص، افراد برتر از خود را نبینند و از آنان بهره نبرند.

خداوند متعال در قرآن می فرماید:

آیه:

إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُسْتَكْبِرِينَ نحل/23

همانا او متکبران را دوست ندارد

آینه:

حکایت؛ مرحوم آیة الله سید حسین کوه کمره ‏ای از شاگردان صاحب جواهر و مجتهدی مشهور و معروف بوده که طبق معمول در ساعت معینی در یکی از مسجدهای نجف اشرف درس می ‏گفت، یک روز به دلیلی قبل از ساعت مقرر تشریف آوردند و در مسجد نشستند تا شاگردها جمع گردند، ولی دید در یک گوشه مسجد شیخ ژولیده‏ای با چند شاگرد نشسته و درس می‏گوید. مرحوم سید حسین، سخنان او را گوش داد و با کمال تعجب احساس کرد که این شیخ بی آلایش فوق العاده محققانه درس می‏ گوید.

روزی دیگر عمداً زودتر تشریف آورد و در گوشه‏ ای نشست و به درس آن شیخ ژولیده خوب گوش داد، پس از چند روز یقین پیدا کرد که این شیخ از خودش بهتر درس می ‏گوید و اگر شاگردانش به درس او حاضر شوند بیشتر می‏ توانند استفاده کنند، آن روز شاگردان که آمدند و جمع شدند گفت: رفقا این شیخ که درآن گوشه مسجد درس می‏ گوید برای تدریس از من شایسته‏ تر است و من هم از او استفاده می ‏کنم، همه باهم می ‏رویم به درس او !

از آن روز در حلقه شاگردان شیخ ساده زیست که چشم هایش اندکی تراخم داشت و آثار فقر در او دیده می‏ شد حاضر شدند، این شیخ ژولیده شیخ مرتضی انصاری بود که بعدها معروف شد و استاد المتاخرین لقب یافت، شیخ در آن وقت تازه از سفر چند ساله خود به مشهد و اصفهان و کاشان برگشته بود.1

بگذر ز کبر و ناز که دیده‌ست روزگار                      چین قبای قیصر و طرف کلاه کی2

  1. با اقتباس و ویراست از کتاب  مردان علم در دنیای عمل
  2. حافظ

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha