پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 373435
۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
جوانان هیئتی

حوزه/ نوجوانان و جوانان به کمال و جمال گرایش دارند، در این سنین نوعاً به انسان های برتر گرایش پیدا می‌ کنند؛ لذا بیان شجاعت ها، قهرمانی ها و مسائل این چنینی باعث عشق و علاقۀ آنها به معصومین علیهم السلام می ‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین اسماعیلی از مبلغان فعال حوزه 5 راه ارتباط جوانان با اهل بیت(ع) را این گونه تبیین کرده اند.

با توجه به اینکه کار من بیشتر با جوان ها و نوجوان ها است، نكاتي را با توجه به اين نوع مخاطب عرض مي‌ كنم:

بياييم فاطمیه و حضرت زهرا علیها السلام و معصومین را به قرآن ربط دهیم و آنان را از زبان قرآن برای مستمعین معرفی کنیم، تا هم مطالب مستند باشد و هم در بخش هایی از کشور که اهل تسنن حضور دارند، تنش ایجاد نکند.

یکی از مباحثی که من معتقدم در این ایام خیلی مهم است و بايد روی آن کار شود، راه های ارتباط با معصومین علیهم السلام است.

چند راه برای ارتباط با معصومین علیهم السلام مي‌ توان مطرح کرد:

*ارتباط عاطفی؛ یعنی دوست داشتن و عشق ورزیدن به معصومین علیهم السلام. همان عشق و محبتی که آیات و روایات روی آن تأکید دارند. خداوند مي‌فرمايد: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى»؛ (4) بگو من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی کنم، جز دوست داشتن نزدیکانم.

در این آیه به صراحت به پیامبر (ص) دستور داده شده است كه به مردم بگويد: با خانواده و فرزندان من ارتباط عاطفی برقرار کنید؛ یعنی آنها را دوست داشته باشید. راه های ارتباط عاطفی عبارتند از:

الف: نامگذاری فرزندان به نام معصومین علیهم السلام که در همین بخش نام حضرت زهرا علیها السلام و ائمه علیهم السلام مطرح مي ‌شود؛

ب: دوستی با دوستان اهل بيت علیهم السلام و دشمنی با دشمنانشان؛

ج: شرکت در غم و شادی معصومین (ع).

* ارتباط سیاسی؛ یعنی اعتقاد به حق حاکمیت و ادارۀ امور جامعه از سوی امامان بعد از پیامبر صلی الله علیه وآله و پیروی از ایشان. این ارتباط سیاسی از این آیه به دست مي ‌آید كه: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ»؛ (5) ای کسانی که ایمان آورده اید! اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولی الامر (اوصیای پیامبر صلی الله علیه وآله) را.»

راه های ارتباط سیاسی هم عبارتند از:

الف: عقیده به ولایت سیاسی آنها؛

ب: پیروی از فقیهان در زمان غیبت؛

ج: پیروی از الگوی رفتاری اهل بیت علیهم السلام در امور سیاسی.

* ارتباط استمدادی: منظور از این ارتباط، توسل و استغاثه کردن به معصومان و وسیله قرار دادن آنها برای برآورده شدن حاجت های دنیوی و شفیع قراردادن آنان به درگاه خداوند است که از این آیۀ قرآن استفاده مي ‌شود: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ»؛ (6) «ای کسانی که ایمان آورده اید! از [مخالفت فرمان] خدا بپرهیزید و وسیله ای برای تقرب به او بجویید.»

راه های ارتباط استمدادی عبارتند از:

الف: توسل به اهل بیت علیهم السلام؛

ب: درخواست شفاعت از معصومین.

* ارتباط علمی؛ یعنی اهل بیت علیهم السلام را در کنار قرآن مرجع علمی برای معارف دین دانستن، که از این آیه به دست مي ‌آید: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ»؛ (7) «اگر نمی دانید، از آگاهان بپرسید.»

*ارتباط عهد و پیمانی؛ یعنی حضور آگاهانه بر مزار پاک آنان و تجدید عهد و پیمان با آرمان ها و تعالیم و آموزه ‌های اهل بیت علیهم السلام.

بعضي از ویژگی های معصومین علیهم السلام در هیچ انسان معمولی ای وجود ندارد؛ مثل پاکی و عصمت، وارث علوم پیغمبران بودن، عالم به همۀ علوم و معارف قرآن بودن، حافظ دین بودن، کشتی نجات بودن و ... ؛ چون معمولاً نوجوانان و جوانان به کمال و جمال گرایش دارند، در این سنین نوعاً به انسان های برتر گرایش پیدا می‌ کنند؛ لذا بیان شجاعت ها، قهرمانی ها و مسائل این چنینی باعث عشق و علاقۀ آنها به معصومین علیهم السلام می ‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha