پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام رضا برنجکار مسئول انجمن کلام اسلامی حوزه

حوزه/ رئیس ستاد برگزاری بیستمین سالگرد تأسیس مؤسسه دارالحدیث، از برگزاری این مراسم با سخنرانی حضرت آیت الله نوری همدانی و آیت الله ری شهری در سیزدهم اسفندماه در قم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رضا برنجکار در نشستی خبری با أصحاب رسانه استان قم که با موضوع برگزاری بیستمین سالگرد تأسیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار شد، اظهار داشت: این مؤسسه در سال 1374 رسما با پیام رهبر معظم انقلاب، فعالیت خود را آغاز و روز پنج شنبه بیستمین سال تأسیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث را جشن خواهیم گرفت.

*تأسیس دارالحدیث در سال 1374 با هدف تدوین دانشنامه حدیث

وی ابراز داشت: مؤسسه دارالحدیث فعالیت خود را 5 سال پیش از راه اندازی رسمی مؤسسه، با هدف تدوین دانشنامه حدیثی آغاز کرد و در ادامه مراکز و مجموعه های گوناگون به آن اضافه و فعالیت ها گسترش پیدا کرد.

قائم مقام مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با اشاره به اینکه پژوهشکده علوم و معارف حدیث، نخستین مجموعه مؤسسه دارالحدیث بوده است، خاطرنشان ساخت: در کنار پژوهشکده، دانشکده حدیث نیز تأسیس شد که ابتدا در شهرری راه اندازی و در ادامه، در قم نیز گسترش پیدا کرد.

رئیس ستاد برگزاری بیستمین سالگرد تأسیس مؤسسه دارالحدیث تصریح کرد: در گذر زمان، دانشکده حدیث به دانشگاه و پژوهشکده علوم و معارف حدیث به پژوهشگاه تبدیل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار بیان داشت: تأسیس معاونت فرهنگی از دیگر کارهای این مؤسسه بوده که برای عموم مردم از جمله کودکان، نوجوانان و ... کتاب هایی تولید شده و فعالیت های چندرسانه ای انجام می شود.

وی اظهار داشت: مرکز همایش های علمی مؤسسه دارالحدیث از دیگر مراکز این مؤسسه است که تا به امروز 5 کنگره مهم را برگزار کرده است.

قائم مقام مؤسسه دارالحدیث ابراز داشت: در بیستمین سال تأسیس این مؤسسه، مقرر شد مراسمی روز پنج شنبه سیزدهم اسفندماه از ساعت 8:30 الی 11 برگزار و در کنار آن، نمایشگاه و فروشگاه آثار دارالحدیث را خواهیم داشت که کتب با 50 درصد تخفیف ارائه خواهد شد.

*سخنرانی حضرت آیت الله نوری همدانی

رئیس ستاد برگزاری بیستمین سالگرد تأسیس مؤسسه دارالحدیث اذعان داشت: ارائه گزارش از پژوهشگاه، دانشگاه و معاونت فرهنگی، ارائه گزارش از کمیته ها، سخنرانی آیت الله ری شهری و سخنرانی حضرت آیت الله نوری همدانی و بازدید از نمایشگاه و فروشگاه آثار دارالحدیث از جمله برنامه های مراسم می باشد.

با اشاره به اهداف برگزاری این مراسم، خاطرنشان ساخت: معرفی مؤسسه دارالحدیث به جامعه علمی و ارزیابی مجموعه از لحاظ نقاط قوت و ضعف، از جمله اهداف برگزاری این مراسم می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار دارالحدیث یادآور شد: کتاب های «دارالحدیث در آینه پژوهش» با هدف کتاب شناسی توصیفی، «کارنمای دارالحدیث» با هدف گزارش عملکرد دارالحدیث در 20 سال و خبرنامه که مجموعه ای از مصاحبه ها و فعالیت هاست، تدوین و منتشر شده و در روز مراسم عرضه خواهد شد.

*تدریس 27 رشته در مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث

رئیس انجمن کلام حوزه در بخش دیگر از سخنان خود به تشریح فعالیت های مؤسسه دارالحدیث پرداخت و گفت: این مؤسسه در مقطع کارشناسی در 7 رشته، در مقطع کارشناسی ارشد در 13 رشته و در مقطع دکتری در 7 رشته در شهرهای قم، شهرری و اصفهان در حال فعالیت می باشد.

وی بیان داشت: تا به امروز 22 کتاب درسی برای دانشگاه حدیث با همکاری سازمان صمت به چاپ رسانده ایم.

*انتشار 325 عنوان کتاب از سوی مؤسسه دارالحدیث

قائم مقام مؤسسه دارالحدیث اظهار داشت: تا به امروز 325 عنوان کتاب که هرکدام دارای جلدهای متعدد است، از سوی مؤسسه به چاپ رسیده است.

رئیس ستاد برگزاری بیستمین سالگرد تأسیس مؤسسه دارالحدیث ابراز داشت: از برنامه های آینده مؤسسه، راه اندازی شعبه در مشهد مقدس است.

*تحصیل 4 هزار و 967 دانش پژوه در مؤسسه دارالحدیث

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار خاطرنشان ساخت: 2 هزار و 891 نفر در مقطع کارشناسی، 1 هزار و 898 نفر در کارشناسی ارشد و 178 نفر در مقطع دکتری مشغول به تحصیل می باشند که جمعا 4 هزار و 967 نفر در حال حاضر در حال تحصیل می باشند.

*دانش آموختگی 3 هزار و 217 دانش پژوه از مؤسسه دارالحدیث

وی تصریح کرد: 2 هزار و 96 نفر در مقطع کارشناسی، 1 هزار و 97 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 24 نفر در مقطع دکتری دانش آموخته شده اند.

قائم مقام مؤسسه دارالحدیث بیان داشت: همچنین 55 نفر عضو هیأت علمی در دانشگاه حدیث و 110 پژوهشگر در پژوهشگاه مشغول به فعالیت می باشند.

رئیس ستاد برگزاری بیستمین سالگرد تأسیس مؤسسه دارالحدیث اظهار داشت: «أحادیث أهل السنه علی نهج وسائل الشیعه» یکی از فعالیت های پژوهشی پژوهشگاه است که فقه جعفری را بنابر احادیث اهل سنت به اثبات می رسانیم که تا به امروز دو جلد از آن به چاپ رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار افزود: در پژوهشگاه علوم و معارف حدیث قریب به 80 پروژه پژوهشی در حال انجام است که دست آوردهای خوبی به همراه خواهد داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha