جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی

حوزه/ گاهی اوقات پیش می آید، انسان مورد ظلم و بی عدالتی قرار می گیرد و شاید اولین راهی که به ذهن خطور می کند انتقام گیری است، اما کار شایسته تری که قرآن به آن اشاره کرده است، پاسخ دادن بدی با خوبی است.

آیه:

خداوند متعال در قرآن می فرماید:

وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لاَ السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ فصلت/34

هرگز نیکی و بدی یکسان نیستند، پس بدی را با نیکوترین خصلت دفع کن

آینه:

حکایت؛ یک نفر از طلاب نقل می کرد:  در صحن امام حسین (ع) نزدیک تل زینبیه نشسته بود، مردی در کنار من ایستاده بود. مرحوم آیةالله سید ابوالحسن اصفهانی با اصحابش از حرم مقدس امام حسین علیه‏السلام از درب سمت تل زینبیه خارج شد، آن مردی که در کنار من ایستاده بود آهسته با خود گفت بروم و این سید را دشنام دهم، دنبال سید به راه افتاد تا آنکه هر دو از آنجا گذاشتند.

 لحظاتی بعد دیدم آن مرد دشنام دهنده با چشم گریان در حال برگشتن است، علت را از او پرسیدم، پاسخ داد :من با سید تا درب منزل رفتم و به او دشنام دادم، اما همنیکه درب منزل رسیدم، سید فرمود: همین جا توقف کن من با شما کاری دارم و داخل منزل رفت، طول نکشید از منزل خارج شد، مقداری پول به من داد و فرمود: بگیر این پولها را و هر موقع دست تنگ شدی به من مراجعه کن، زیرا ممکن است اگر بغیر ما مراجعه کنی حاجت تو را برآورده نکنند و دیگر آنکه من آمادگی دارم هر گونه دشنام و ناسزائی را بشنوم و لیکن استدعا می کنم ناموس مرا مورد دشنام قرار ندهی. 
آن شخص خطا کار می‏گوید: چنان این کلمات پیامبر گونه سید در من اثر عمیق گذاشت که از درون تهی شدم و بسیار پشیمانم، اشک چشمانم را فرا گرفت و همان طوریکه مشاهده می‏کنی، از این همه بزرگواری، حلم و مردانگی این مرد بزرگ در کمال قدرتی که داشت رعشه بر اندامم افتاد .1

تیغ حـلم از تیغ آهـن تیـز تـر                               بل زصد لشگر ظفر انگیز تر2

  1. با اقتباس و ویراست از کتاب  مردان علم در دنیای عمل
  2. مولوی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha