چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
نشست‌های دینی دانشجویان انجمن اسلامی در آمریکا

حوزه / دانشجویان انجمن اسلامی دانشگاه تافتس در ایالت ماساچوست آمریکا، با برگزاری نشست‌های «بهار در اسلام»، شب‌نشینی‌های خطاطی و خوشنویسی، کارگاه‌های آموزشی، مباحثات، برنامه‌های میان ادیانی، برگزاری نماز و گردهایی‌های خدماتی و فرهنگی را ترتیب داده اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه»به نقل از tuftsdaily.com، دانشجویان انجمن اسلامی دانشگاه تافتس در ایالت ماساچوست آمریکا، با برگزاری نشست‌های «بهار در اسلام»، شب‌نشینی‌های خطاطی و خوشنویسی،  کارگاه‌های آموزشی، مباحثات، برنامه‌های میان ادیانی، برگزاری نماز و گردهایی‌های خدماتی و فرهنگی را ترتیب داده اند.

سلین ابراهیمی، مشاور مذهبی دانشجویان مسلمان در دانشگاه تافتس گفت: این نشست‌ها تاکنون تمامی عناوینی را که مدنظر داشته تحت پوشش قرار داده، و در این میان موضوعاتی چون تقابل میان نژادپرستی و اسلام‌هراسی، پیشگامی مسلمانان آمریکا در تلاش‌ها و امدادرسانی‌های داخلی، روابط اسلامی آمریکایی در سطوح ریشه‌ای، مبارزات و پیروزی‌های بدست آمده توسط اقلیت‌های مذهبی در ادارات و دفاتر دولتی داخل آمریکا توجه زیادی به خود جلب کرده‌اند.

برای  برنامه‌های از پیش تعیین شده، این انجمن روز پنجشنبه نیز همایشی با حضور اساتید و کارمندان دانشگاهی برگزار کرده تا چگونگی حمایت دانشگاهیان از دانشجویان و اساتید مسلمان در محوطه دانشگاهی را به بحث و بررسی بگذارد.

شناخت اسلام از طریق مسلمانان

عبید فاروقی رئیس انجمن اسلامی دانشجویان گفت: از اینکه انجمن توانسته به برنامه‌های پیش بینی شده بپردازد بسیار خرسند است. ما در این پروژه با افراد بسیار کنجکاو و مشتاقی روبرو شدیم که به این نشست‌ها می‌آمدند تا با کسانی که هرگز ملاقاتی با آن‌ها نداشته‌اند بیشتر آشنا شوند. ما امیدواریم که از طریق این نشست‌ها بتوانیم شناخت بهتری از جامعه اسلامی برای مردم آمریکا فراهم کرده و رابطه میان دانشجویان مسلمان را با مردم عادی گسترش دهیم. هدف اصلی این است که دانشجویان تافتس فرصتی برای رابطه با همکلاسی‌های مسلمانشان داشته باشند و اسلام را از طریق رابطه نزدیک با آن‌ها بشناسند نه اینکه از جای دیگری اسلامی کلیشه‌ای به آن‌ها معرفی شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه او به طور نزدیک با اعضای انجمن اسلامی کار می‌کند گفت: ما می‌خواهیم گفتمان میان ادیانی را ترویج داده، بسیاری سوءتفاهمات فاحش و نادرست نسبت به دین‌مان را برطرف ساخته، جنبه‌های پایدار فرهنگی زندگی اسلامی را نشان داده و نوری به گفتمان‌های مهم قرن معاصر بتابانیم.

رسانه‌های غربی منبع درست شناخت اسلام نیستند

امین محمود، رئیس میان ادیانی و عدالت اجتماعی در انجمن اسلامی دانشجویان نیز گفت: این نشست‌ها از جهت شناخت اسلام در میان مردم عادی ارزشمند بوده تا جامعه از طریق رابطه مستقیم با مسلمانان با اسلام آشنا شوند. به این طریق دانشجویان مسلمان می‌توانند روایت خود را از اسلام ارائه دهند.

متاسفانه اغلب منابع شناخت اسلام از طریق رسانه‌های جریان اصلی در غرب اتفاق افتاده و نه از سوی مسلمانان و این مسئله ساز است زیرا رسانه‌های غربی گرایش به ارسال یک پیغام انحصاری از اسلام دارند که ضرورتا درست نیست

گرگ مک گونیگل، روحانی و کشیش دانشگاه تافتس نیز معتقد است که در زمانه رشد روز افزون اسلام هراسی در آمریکا، نشست‌های بهاری اسلامی بسیار قابل توجه و مفید هستند. او در این باره گفت: این نشانه مثبتی برای بسیاری از مردم چه در محوطه دانشگاه و چه در خارج از آن است. ما می‌خواهیم درباره اسلام و راه‌های برقراری دوستی با اجتماع مسلمانان بیشتر بدانیم و چه بهتر که از دانشگاه شروع کرده و به اجتماعات بزرگتر نیز این گفتمان‌ها را توسعه دهیم. چرا که یکی از بهترین راه‌های پیدا کردن شناخت از مذهب و آیین، رابطه مستقیم با پیروان دین مورد نظر است.

نشست‌های دینی دانشجویان انجمن اسلامی در آمریکا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha