پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دانشگاه آریزونا

حوزه / نشستی درباره اخلاق اسلامی و چالش مداخلات بشردوستانه غرب در کشور‌های اسلامی، در دانشگاه ایالتی آریزونا آمریکا برگزار می شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از asunow.asu.edu، پرفسور سهیل هاشمی از اساتید روابط بین‌الملل در دانشکده هولیوک و رئیس بنیاد فارغ التحصیلان در ایالت ماساچوست آمریکا، قرار است در دانشگاه ایالتی آریزونا اسلام و مداخلات بشردوستانه در بحران‌های سوریه و کشورهای همسایه صحبت کند.

در پی حملات نظامی هدایت شده توسط غرب به افغانستان، لیبی و عراق، بحث‌ها در سر مداخله دوباره کشور‌های غربی در سرزمین‌های اسلامی بسیار بالا رفته و با پیامدهای وخیمی روبرو است.

پرفسور هاشمی قرار است روز چهارشنبه 16 مارس(26 اسفند) در مرکز مطالعات مذهب و تعارض در سالن غربی محوطه دانشگاه ایالتی آریزونا صحبت کرده و عنوان سخنرانی او اینگونه است: آیا اخلاق اسلامی پرفسور سهیل هاشمی در مداخلات بشردوستانه وجود دارد یا خیر؟

هاشمی به عنوان یک متخصص امور مذهبی و سیاسی، غرب و اخلاق اسلامی، فلسفه سیاسی، سیاست خاورمیانه، توجه ویژه‌ای به مفاهیم دینی و اخلاقی مداخلات بشردوستانه خارجی داشته و از مخاطبانش می‌پرسد: در چنین بحران‌هایی، چه اخلاق و منش اسلامی از مسلمانان کشورهای اسلامی انتظار می‌رود؟ سپس در اعتراض در چارچوب هنجارهای بین المللی در اعتراض به مداخلات بشردوستانه غرب می‌پرسد: جایگاه مفاهیم دینی حقوق بشر و مسئولیت‌ها کجاست؟

غرب روش درست بشردوستی را نمی‌داند

رشته اخلاق و روابط بین‌الملل در سال‌های 1980-1990 ایجاد شده و پرفسور هاشمی از نخستین اساتیدی بود که مداخلات نظامی بشردوستانه غرب در سرزمین‌های دیگر را به چالش کشید.

جان کارلسون، مدیر مرکز مطالعات مذهب و تعارض و استادیار مطالعات مذهبی درباره نظریات هاشمی می‌گوید: سهیل هاشمی یک چشم انداز اغلب نادیده گرفته شده در رابطه با اقدامات انسان‌دوستانه، خصوصا جنگ داخلی سوریه و بحران پناهجویان را ارائه می‌دهد. کار او از این جهت مهم است که نشان می‌دهد چگونه ارزش‌های اسلامی رهنمودی نه تنها برای مسلمانان، بلکه برای غیرمسلمانان نیز محسوب می‌شود. غیرمسلمانان یعنی ملت‌ها و سازمان‌هایی که نمی‌دانند چطور و چگونه باید به نیازمندان و انسان‌های در درد و رنج کمک‌رسانی کنند.

به گفته کارلسون، هاشمی سئوالات اخلاقی را می‌پرسد که درک ما را درباره واژه‌هایی چون «بشر» و «اقدامات بشردوستانه» افزایش و گسترش می‌دهند و نیازهای مختلف، انگیزه‌ها، نیات غلط و اقداماتی که مداخله بشردوستانه را اینگونه به قهقرا کشیده توضیح می‌دهد. تحقیقات او خصوصا به روشنگری درباره برهم کنش میان گفتمان‌ها و ایده‌های مذهبی، سکولار و فرهنگی در این مقوله می‌پردازد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha