جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کانال تلگرامی نغمه های بهشتی

حوزه/ نظارت بر فضای مجازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چراکه امروزه کانال های مخرب و منحرف کننده بسیاری وجود دارند که در مواردی مشاهده شده به اسم اسلام و قرآن، اکاذیب و خرافه را نشر می دهند.

اشاره؛

آموزش قرآن کریم از دیرباز از سوی طلاب و فضلای حوزه علمیه قم انجام شده و امروزه نیز با پیشرفت علم و تکنولوژی، طلاب جوان با استفاده از فضای مجازی در انجام این مهم کوشا هستند.

حجت الاسلام محمد حیدری، طلبه حوزه علمیه قم و کارشناس مباحث قرآنی است که در گفت وگو با خبرگزاری حوزه فضای مجازی، نحوه ورود به آن و از تهدیدها و فرصت های پیش رو در این فضا را تشریح کرد.

*چگونه علاقمند به فضای مجازی شدید و کانال «نغمه های بهشتی» را راه اندازی کردید؟

از آنجا که امروزه فضای مجازی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و بنابر فرموده رهبر معظم انقلاب ما نباید فضای مجازی را رها کنیم، وارد این فضا شده و هدف از تأسیس این کانال، عمل به حدیث نورانی امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) بود که فرمودند: «زکات علم، نشر آن است» و در این راستا برای نشر اندک علم خود در زمینه آموزش صوت، لحن و تجوید قرآن کریم و همچنین نشر نوای دلنشین این کتاب آسمانی در فضای مجازی و آشنایی علاقمندان با قاریان قرآن، این کانال را راه اندازی کردیم.

*به نظر جنابعالی، تبلیغ حضوری مؤثرتر است یا مجازی؟ کانال تلگرامی نغمه های بهشتی

هر دو نوع تبلیغ، تأثیرات خاص خود را دارند؛ چراکه در تبلیغ حضوری، مبلّغ با اشخاص گوناگون چهره به چهره سخن گفته؛ انس می گیرد و حرف خود را آنطور که می خواهد، بیان می کند و در تبلیغ مجازی، یک روحانی می تواند با تعداد افراد بیشتری در ارتباط بوده و عِلم خود را نشر دهد.

*با توجه به فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی، حضور متدینین را در این عرصه چگونه ارزیابی می کنید؟

حضور متدیّنین قطعاً می تواند تأثیرگذار باشد؛ به شرطی که حضوری مفید داشته؛ وقت خود را تلف نکنند و با مطالعه و آگاهی و البته هوشیاری، در فضای مجازی فعالیت نمایند.

*به نظر شما شبکه های اجتماعی فرصت است یا تهدید؟

اگر حضور ما مفید و آگاهانه باشد، فرصت است و اگر منفعل و برای گذران وقت باشد می تواند تهدیدی خطرناک است.

*برای جذب مخاطب از چه شیوه هایی استفاده می کنید؟

ارائه مطالب خوب مفید به همراه تبادل آدرس با کانال های مذهبی و همچنین تبلیغ در کانال های پربازدید از جمله روش های جذب مخاطب می باشد.

*با فیلترینگ موافقید یا خیر؟ چرا؟

با فیلترینگ موافقم؛ به شرطی که اصول انجام شده و به دور از افراط و تفریط باشد؛ زیرا به هر حال بسیاری از مطالب، تصاویر و فیلم های موجود در رسانه ها و فضای مجازی، در شأن جامعه اسلامی و شخص مسلمان نیست و موجب فساد و انحراف می شود.

*از چه منابعی برای محتوای کانال خود استفاده می کنید؟حجت الاسلام محمد حیدری

آرشیوی از مطالب در اختیار بنده است که به تدریج آنان را دسته بندی کرده و در کانال نغمه های بهشتی در اختیار مخاطبان قرار می دهم؛ همچنین استفاده از سایت های معتبر نیز از دیگر منابع مورد استفاده می باشد.

*میزان تأثیرگذاری فعالیت های شما از نگاه کاربرانی که عضو کانال هستند، چگونه است؟

بحمدالله تا به حال خوب بوده و ما مخاطبانی از اروپا، آمریکا و همچنین کشورهای فارسی زبان آسیا داریم که مایه دلگرمی ماست.

*برای تبدیل تهدیدهای فضای مجازی به فرصت چه پیشنهادهایی دارید؟

حضور آگاهانه، هوشیارانه و البته با برنامه ریزی صحیح در فضای مجازی و بدون اتلاف وقت می تواند تهدیدهای فضای مجازی را به فرصت تبدیل نماید.

*نظارت بر محتوا و مخاطب شبکه های اجتماعی را تا چه میزان لازم می دانید؟

نظارت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چراکه امروزه کانال های مخرب و منحرف کننده بسیاری وجود دارند که در مواردی مشاهده شده که به اسم اسلام و قرآن، اکاذیب و خرافه را نشر می دهند؛ پس نظارت بر محتوا بسیار مهم است.

*آیا راه اندازی کانال هزینه دارد؟

یقینا برای تولید محتوا و عرضه آن به مخاطب هزینه هایی نیاز است؛ اما ارزش دارد؛ چراکه امروز فرهنگ و عقائد مخاطبان در معرض خطر است و باید در این راه ها قدم برداشت و هزینه کرد.

*برای ساماندهی فعالیت های دینی در فضای مجازی چه پیشنهادی دارید؟

نظارت دقیق بر محتوای مطالب، تنظیم قوانین و مقرّراتی برای محدودیت کانال های غیراخلاقی و حمایت از کانال های ارزشی از جمله مواردی است که مسئولین محترم باید به آن اهتمام داشته باشند. همچنین باید قوانینی برای برخورد با کانال هایی که کپی برداری غیرقانونی می کنند، وضع و از کانال های مذهبی و ارزشی که مطالب نو و مناسب تولید می کنند، حمایت همه جانبه شود.

*در پایان اگر نکته ای باقی مانده بفرمایید.

متأسفانه یکی از مشکلاتی که در میان کانال های مذهبی وجود دارد این است که یکدیگر را حمایت نکرده و برخی فکر می کنند باید به هر قیمتی کانال داشته باشند؛ حتی با انجام کپی مطالب از دیگران که عملی نادرست است.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حمید میرزاآقایی IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    0 0
    ضمن عرض سلام خدمت شما عزیزان ، کانال نغمه های بهشتی چرا دیگه فعالیت نداره ، و یک سوال دیگه اینکه توی پیام رسانه‌های داخلی یه همچین کانالی هست یا خیر ؟ با تشکر