جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نوروز

حوزه/ طلبه ها می توانند در صورت فراهم شدن شرایط و با ملاحظه فضای جمع حاضر، به بازگو کردن مسائل فقهی و تاریخی بپردازند و معمولاً بیان کردن این گونه مطالب برای مردم جذاب بوده و مورد استقبال آنان واقع خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی خوانساری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان این که یکی از آیین های ارزشمند عید نوروز صله ارحام است، بیان داشت: سیره علمای اسلام موید همین مطلب است و با اقوام خویش با این که بعضاً نقص هایی در عمل به تکالیف شرعی داشتند، دیدار می کردند و چه بسا همین دید و بازدیدها موجب بیداری و هدایت آنان می شد.

وی با بیان اینکه دید و بازدیدهای ایام نوروز یک فرصت تبلیغی برای طلاب ایجاد می کند، تصریح کرد: طلبه ها می توانند در صورت فراهم شدن شرایط و با ملاحظه فضای جمع حاضر، به بازگو کردن مسائل فقهی و تاریخی بپردازند و معمولاً بیان کردن این گونه مطالب برای مردم جذاب بوده و مورد استقبال آنان واقع خواهد شد.

وی افزود: چنانچه طلبه ای با مواردی ناپسند و به دور از موازین اسلامی از طرف یکی از اقوام مواجه شد، سعی کند با زبان لین و با رفتار اسلامی او را متوجه اشتباه خود سازد و مراقبت کند تا عکس العملی که مناسب با شأن طلبگی نیست انجام ندهد.

حجت الاسلام خوانساری با اشاره به وظایف میهمان و میزبان نسبت به یکدیگر، اظهار داشت: دین اسلام به ما توصیه کرده به عنوان میهمان مراعات حال میزبان را بکنیم، و در مواردی که می توانیم به او کمک کنیم تا در پذیرایی از میهمان ها به زحمت نیافتد. البته میزبان هم باید با کمال احترام و با توجه به شأن و منزلت میهمان او را اکرام کند.

وی با بیان اینکه ایجاد فضایی سالم، آرام و بدور از تنش لازمه ی دید و بازدیدهای خانوادگی است، گفت: در مجالس میهمانی و صله ارحام باید مراقبت شود از هرگونه غیبت و تهمت به دیگران مراقبت شود، زیرا این قبیل کارها نه تنها از گناهان کبیره است بلکه موجب تیرگی روابط در خانواده ها می شود.

مدیر حوزه علمیه ثقلین در ادامه با اشاره به سفرهای نوروزی، خاطرنشان کرد: متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل کوتاهی برخی رانندگان در رعایت و احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی که نا امنی را در جاده های کشور حاکم کرده اند، شاهد بروز خسارات جانی و مالی بسیار بوده ایم و در ایامی که مردم برای تفریح و نشاط روحی به مسافرت می روند، با بی احتیاطی برخی، این شیرینی ها به تلخی و عزا تبدیل می شود و قطعاً این همه کشته و مجروح در جاده ها زیبنده جامعه اسلامی نیست و باید برای اصلاح و بهبود وضعیت کنونی چاره ای اندیشید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رعایت بهداشت فردی، گذشت از اشتباهات یکدیگر، ایثار کردن در قبول زحمت ها، و همسفر شدن با خانواه ای مومن، از دیگر آداب یک سفر خوب و سالم می باشد که امیدواریم مورد توجه مردم واقع شود. 42/313

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha