جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حوینی چهره سلفی مصر

حوزه / یک مبلغ سلفی در مصر اعلام کرد که روز مادر، بدعت بوده و هدیه دادن به مادران در این روز، حرام است! این فتوا با واکنش علمای الازهر مواجه شده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از الیوم السابع، بعد از حرام دانستن مراسم "شم‌النسیم" (یکی از جشن‌های قبطی های قدیم مصر به مناسبت اعتدال بهاری که در روز دوم ماه مه برگزار می‌شود.) و آغاز سال هجری و میلادی و میلاد پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) ، هنوز جریان سلفی صدور فتواهای تحریمی را ادامه می دهد، به گونه ای که ابویحیی الحوینی حکم به عدم جواز برگزاری مراسم روز مادر داد مبنی بر این که این مراسم بدعت است و جایز نیست.

الحوینی در فتوایی که در صفحه ی رسمی خود در اینترنت منتشر کرده، گفت: تمام اعیاد و مراسم هایی که مخالف با اعیاد شرعی هستند، همه و همه بدعتی است که تازه بوجود آمده و در زمان پیشینیان صالحمان رایج نبوده است و شاید منشأ آن غیر مسلمانان باشند چراکه تشابهی با دشمنان خداوند سبحان دارد.

وی ادامه داد: مراسم های شرعی در اسلام معروفند و آن ها عید فطر و عید قربان و عید هفته (همان روز جمعه) می باشند و در اسلام غیر از این اعیاد سه گانه عید دیگری نداریم! غیر از این ها هر عیدی که تازه بوجود آمده مردود است و در شریعت خداوند سبحان باطل است؛ چراکه نبی مکرم اسلام فرمودند: کسی‌ که‌ در دین‌ چیز تازه‌ای‌ بیاورد که‌ از دین‌ نیست‌، مردود است‌ (یعنی مردود و در نزد خداوند مقبول نیست). اگر آن مسئله مشخص شود، جایز نیست که در مراسمی که روز مادر نامیده می شود اقدامی در این مراسم همچون اظهار شادی و سرور و تقدیم هدایا و مانند آن صورت گیرد و بر هر مسلمانی واجب است که دین خود را گرامی بدارند و به آن افتخار کنند و تابع آنچه خداوند سبحان و رسولش در این دین ارزشمند تعیین کرده اند، باشند؛ دینی که خداوند برای بندگانش برگزیده و نه بر آن می افزاید و نه از آن می کاهد.

واکنش علما و شخصیت های دینی مصر به فتوای جنجالیشیخ عبدالرحمن الأطرش رئیس اسبق کمیته فتوا

البته این اظهارات با واکنش علمای الازهر مصر مواجه شد. به طوری که شیخ عبدالرحمن الأطرش رئیس اسبق کمیته فتوا به نوبه خود گفت: اینکه تقدیم هدایا به مادران در روز مادر را حرام بدانیم درست نیست زیرا در این حکم تحریم، نه از قرآن و نه از سنت نبّوی قولی نیامده است. این جشن هایی که کشورها  در روز مادر برگزار می کنند، از ابداعات انسان است و نمی توان آن را حرام دانست.

الأطرش اظهار کرد: اسلام بر ضرورت نیکی به پدر و مادر و بویژه مادر تاکید کرده است و در قرآن کریم و احادیث شریف به صراحت به آن اشاره شده است.

وی با اشاره به این که نیکی به مادر و تقدیم هدایا در یک روز صورت نمی گیرد بلکه در تمامی روزها این مسئله وجود دارد، تصریح کرد که حرام دانستن تقدیم هدایا به مادران در دین ما اساساً درست نیست.

هشام النجار پژوهشگر اسلامی در همین راستا هشام النجار پژوهشگر اسلامی گفت: فتوای الحوینی یک پروژه سنتی مرتبط با جریان سلفی است که اقدام به تحریم اموری می کنند که در دایره مباحات وجود دارد، و آن را به شکل جدید و تازه ای به سبک اسلامی ربط می دهند، اما اسلام نیکی و احترام به پدر و مادر را امری پسندیده می داند.

وی افزود: حکم فقهی ضامن رابطه منسجم و هماهنگی بین امور شرعی و واقعیت است و بعضی از پدیده های مرسوم خروج از برخی مسائل و مصطلحات است که جریان سلفی آن را به عنوان توجیهی برای تحریم بکار گیرد مثل اصطلاح روز مادر که آن را با عید خلط کرده است. یک راه ساده ای برای خروج از شبهه وجود دارد و آن اینکه این مراسم را با اسمی غیر از عید به کار گرفته شود مثلا مراسم روز مادر و نامیدن آن مراسم ها با روز صورت گیرد نه با عید .

وی ادامه داد: این همان راه کار مناسب است که مصلحت مطلوب را تحقق می بخشد و این طرح اسلامی ارزش های دین اسلام را رعایت می کند و تناقضی در حقیقت آنچه اسلام به آن دعوت می کند و فتاوی بعضی از معاصرین بوجود نمی آید. روز مادر مناسبتی است که پذیرفته و شرعی سازی شده است؛ چرا که این مراسم بزرگداشتی است برای مادر که قرآن او را گرامی داشته و پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) به نیکی، احترام، خدمت به مادر و خشنود کردن او و تلاش برای پاسخ به گوشه ای از زحمات او تشویق کرده است. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha