جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مهدی افشار - مدرسه امام صادق(ع) تهران

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین افشار با اشاره به آفت هایی که در دید و بازدیدها متوجه خانواده هاست، گفت: چشم و هم چشمی و بالا رفتن توقعات مادی موجب بروز اختلافات و به وجود آمدن کینه در دل ها خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی افشار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان اینکه درباره ی واژه «عید» تعابیر مختلفی وجود دارد، بیان داشت: طبق روایات اسلامی انسان هر روزی را که معصیت خدا را نکند، و همواره به دنبال کسب رضایت او باشد این روز برای انسان عید واقعی است.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهریار ادامه داد: در ایام نوروز فرصت های خوبی برای کسب رضایت و خشنوی خداوند وجود دارد که یکی از آنها صله ارحام و دیدار با خویشاوندان است. بدین صورت که اگر همین دید و بازدیدها به خاطر خدا باشد، موجب جلب رحمت الهی بوده و آثار پربرکت دنیوی و معنوی بسیاری را برای انسان به ارمغان خواهد آورد.

وی با تاکید بر اهمیت صله ارحام در احادیث نبوی، تصریح کرد: این کار نیک جزو اعمالی است که اگر صادقانه و برای خدا  انجام شود، خداوند متعال پاداش آن را زود عطا می کند. در روایت آمده است کسی که به صله ارحام مقید و معتقد باشد اگر سه سال به پایان عمرش باقی باشد، خداوند آن را به 30 سال افزایش می دهد و چنانچه کسی این سنت حسنه را ترک کند اگر بر فرض 30 سال از عمرش باقی باشد، این زمان به سه سال تنزل می یابد.

حجت الاسلاموالمسلمین افشار همچنین با اشاره به سفرهای نوروزی مردم ایران در ایام عید، اظهار داشت: مفید بودن یک سفر بستگی به نوع نگاه و هدف افراد از مسافرت دارد و چنانچه هدف از مسافرت خوش گذرانی های غیر مشروع باشد، قطعاً نه تنها دچار خسران اخروی خواهند شد، بلکه دچار ناخوشی و مشاجره اعضای خانواده می شود.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهریار اضافه کرد: داشتن اخلاق خوب، پایبندی به موازین اسلامی، و تمرین روحیه ی فداکاری و ایثارگری در سفر باعث مستحکم تر شدن روابط اعضای خانواده می شود. بنابراین نیت انسان برای سفر مهم است و چه بسا مسافرت هایی که به انسان ها درس معاد و خداشناسی را تعلیم می دهد.

وی با اشاره به آفت هایی که ممکن است در دید و بازدیدها متوجه خانواده ها باشد، بیان داشت: متاسفانه چشم و هم چشمی و بالا رفتن توقعات مادی یکی از آسیب های اجتماعی می باشد که تداوم آن موجب بروز اختلافات و به وجود آمدن کینه در دل ها خواهد شد و صله رحم از آن هدف اصلی خود که مهرورزی و نزدیکی قلوب به همدیگر بود، منحرف خواهد شد. و این قطعا مورد رضایت خداوند نیست.

حجت الاسلام والمسلمین افشار در ادامه با تاکید بر بهره مندی بهینه طلاب از تعطیلات ایام نوروز، ابراز داشت: به طلبه های عزیز توصیه می کنیم ضمن حضور در دید و بازدیدهای عیدانه و تبلیغ چهره به چهره در جمع اقوام، از وظیفه اصلی شان که تعلیم و تعلّم است غفلت نکنند و باید مواظبت کنند تا این فرصت تبدیل به آفت نگردد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: چنانچه طلبه ای خواست نسبت به مسئله ای تذکر بدهد و یا مطلبی را به حاضرین بیان نماید، باید ضمن در نظر گرفتن شرایط محیط مراقب باشد، طوری به مسئله ورود پیدا کند که تاثیرگزاری مثبتی روی مخاطب داشته باشد و این نیازمند مهارت در تبلیغ، مجهز بودن به علم، مسلط بودن بر مطلب مورد نظر و ارتباط گیری با طرف مقابل است. 42/313

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha