جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نگاهی به رویدادهای  مهم بین المللی

حوزه / در سالجاری رویدادهای مهم بین المللی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی رخ داد که برخی ناراحت کننده، برخی امیدوارکننده و برخی هشدار دهنده بود. با این حال نگاهی دوباره به این رویدادها در پایان سال، خالی از لطف نیست.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، سال 1394 با تمام فراز و فرودهایش رو به پایان است؛ در این سال رویدادهای مختلف داخلی، منطقه ای و بین المللی رخ داد که حتی نگاه تیتروار به این وقایع نیز امکان پذیر نیست اما در ادامه به برخی رویدادهای مهم بین المللی با درونمایه های دینی و حوزوی اشاره می شود که باز هم معتقدیم تمام رویدادهای دینی بین المللی احصا نشده است، اما نگاهی دیگربار به برخی از این رویدادها انداخته شده است. امید آنکه سال 1395 سال شکوه بیش از پیش اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام باشد. ان شاء الله

 

* سفر استاد انصاریان به ارمنستان سفر استاد انصاریان به ارمنستان

حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان در بهار امسال، سفری علمی و تبلیغی به کشور ارمنستان داشت و با برخی شخصیت های ارشد دینی در آن دیار گفت و گو نمود.

استاد انصاریان در دیدار با جانشین اسقف اعظم ارامنه گفت: نگاه مشترک اسلام و مسیحیت به انسان باید جهانی شود. وی در این دیدار که در خلال سفر وی به ارمنستان صورت گرفت، گفت: دعا از وظایف ماست چراکه ما پیرو آیینی هستیم که دختر پیامبرمان بر این مطلب تاکید فرموده‌اند که ابتدا برای دیگران دعا کنید و سپس برای خود .

وی ادامه داد: امام ما حضرت علی(ع) بار افتاده فردی مسیحی را به دوش کشید و به او کمک کرد و نیز به فرماندار خود مالک اشتر فرمود؛ در مصر همه مسلمان نیستند مردم را برادران دینی خود بدان که اگر هم کیش تو نیستند اما در خلقت با تو مساوی‌اند.

اسقف ناتان هوانیسیان ریاست روابط بین الملل و جانشین اسقف اعظم ارامنه هم ضمن ابراز خشنودی از حضور استاد انصاریان در این کلیسا گفت: برای ما سفر نمایندگان دین اسلام بسیار مهم است تا به دنیا نشان دهیم که مسلمانان و مسیحیان به راحتی می‌توانند در کنار هم زندگی کنند چرا که دنیای امروز نیازمند وحدت ادیان است.

وی گفت: برای ما بسیار سخت است که فجایع دنیا به اسم دین صورت گیرد و عالمان ادیان باید با این تفکر مبارزه کنند، و تحولات سوریه و عراق از نمونه های بارز آن است.

 

* سخنرانی مهم سید حسن نصرالله؛ به آمریکا نباید دل بست سید حسن نصرالله

 مراسم بزرگداشت پانزدهمین سالروز پیروزی مقاومت اسلامی لبنان در برابر رژیم صهیونیستی، در خرداد امسال در میدان «عاشورا»ی شهر "النبطیة" لبنان برگزار شد. دبیرکل حزب‌الله لبنان در این مراسم از آمادگی کامل در برابر دشمن اصلی یعنی صهیونیستها سخن گفت و تکفیری ها را خطری برای بشریت دانست. حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله در بخشی از سخنان خود دبیرکل حزب الله با بیان اینکه داعش از شهری به شهر دیگر و از سوریه به عراق آن هم زیر چشم ناظر ایالات متحده منتقل می شود تصریح کرد: هر کس بخواهد در هر کجا بر آمریکا تکیه کند، نه تنها موصل باز نمی گردد، بلکه الرمادی هم سقوط می‌کند. عراقی هایی که در انتظار آمریکایی ها نبودند موفق شدند دیالی و بخش بزرگی از استان صلاح الدین را بازپس گیرند، و جلوی پیشروی داعش را بگیرند. راه حل این است که ملت های منطقه بر خود تکیه کنند و به توانایی‌های خود ایمان آورند و با یکدیگر همکاری کنند و به دنبال دوستان واقعی خود باشند.

 

* دیدار سفیر واتیکان در ایران با مدیر حوزه های علمیهدیدار سفیر واتیکان در ایران با مدیر حوزه های علمیه

لئو بوکاردی سفیر واتیکان در تهران با سفر به قم با تعدادی از شخصیت های حوزوی به ویژه آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه دیدار و گفت و گو کرد.

آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار با سفیر واتیکان در ایران اظهار داشت: امیدواریم حضور حضرتعالی در این مرکز به عنوان نماینده پاپ باعث خیرات و برکات فراوانی باشد. وی با تبیین سابقه تدریس علوم دینی بیان کرد: تدریس علوم دینی سابقه بیش از هزار سال دارد و در کشور ما بیش از هزاران نفر مشغول تحصیل علوم دینی هستند و برادران و خواهرانی که مشغول تحصیل هستند، رسالت دارند که مسائل دینی را بدانند و بخوانند تا بتوانند پاسخگوی سئوالات افراد جامعه باشند.

در این دیدار دو طرف زمینه های همکاری های مشترک و راهکارهای عملی  جهت توسعه همکاری را بررسی کردند.

* ارتحال آیت الله آصفی نماینده رهبر انقلاب در عراق آیت الله آصفی نماینده رهبر انقلاب در عراق

آیت‌الله شیخ محمد مهدی آصفی نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در عراق، صبح روز 14 خردادماه، در شهر مقدس قم دارفانی را وداع گفت.  وی که از بیماری سرطان کبد رنج می‌برد، پس از ادای نماز صبح دعوت حق را لبیک گفت و به دیدار معبود خود شتافت. پیکر این عالم ربانی 15 خردادماه، در قم مقدس تشییع و بعد از اقامه نماز میت توسط آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، بنا به وصیت ایشان به نجف اشرف منتقل شد.

در مراسم تشییع پیکر این عالم برجسته در نجف اشرف، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق؛ نوری مالکی، معاون رئیس جمهور عراق؛ سیدعلاءالدین الموسوی، رئیس اداره اوقاف شیعیان عراق و شماری از مراجع وعلمای دین، مقامات رسمی، علما و اساتید و طلاب حوزه علمیه نجف اشرف و اقشار مختلف مردم عراق شرکت کردند.

آیت‌الله العظمی فیاض، از مراجع تقلید شیعیان عراق نماز میت را بر پیکر آیت‌الله آصفی اقامه کرد. پیکر آیت‌الله آصفی پس از تشییع در حرم امام علی(ع) برای تدفین به قبرستان «وادی السلام» نجف انتقال یافت و در نزدیکی قبر حضرت هود(ع) دفن شد.

 

* چهارمین اجلاسیه اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ‌های شیعه در هامبورگاجلاسیه اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ‌های شیعه در هامبورگ

 چهارمین اجلاس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ‌های شیعه به ریاست حجت الاسلام والمسلمین رمضانی رئیس اتحادیه با موضوع «ضرورت صلح و امنیت جهانی از دیدگاه اسلام» با حضور بیش از 120 تن از اعضای برگزیده و از جمله عدّه‌ای از بانوان تئولوگ، از کشورهای مختلف اروپایی همچون: آلمان، سوئد، فنلاند، فرانسه، دانمارک، اتریش انگلیس، هلند، ایتالیا، اسپانیا، به مدّت سه روز (13 الی 15 ژوئن 2015) برگزار گردید. شایان ذکر است که در این اجلاس آیت‌الله محمّدجواد فاضل لنکرانی و حجّت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی به عنوان میهمانان ویژه از قم حضور یافته بودند. در اجلاسیه چهارم سه میزگرد عمومی و سه کمیسیون جداگانه برگزار گردید و تعدادی مقاله در موضوع اجلاسیه ارائه شد.

 

* ارتحال نماینده مراجع شیعه در کویتحجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدباقر مهری

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدباقر مهری، از روحانیون سرشناس و برجسته کویت و نماینده مراجع تقلید عظام، تیرماه امسال بر اثر حمله قلبی و در سن 66 سالگی دار فانی را وداع گفت. وی به صورت مستمر با مراجع عظام تقلید در قم و نجف و همچنین بیت مقام معظم رهبری در ارتباط بوده و یکی از مهمترین شخصیت‌های علمی و سیاسی کویت به شمار می‌آمد و مواضع این روحانی برجسته همیشه مورد توجه مردم و مسوولین کویت بود.

مرحوم مهری همواره از طرفداران همزیستی مسالمت آمیز و تقریب مذاهب اسلامی بود و تالیفات متعددی را در مورد مناسک حج و امور فقهی اسلامی در کارنامه خود ثبت کرد. وی امامت مسجد امام علی(ع) در منطقه عمریه کویت را نیز بر عهده داشت.

 

*شرکت چشمگیر و پرتعداد علمای قم در همایش آیت‌الله بهبهانی در کربلاهمایش آیت‌الله بهبهانی در کربلا

همایش بین المللی بزرگداشت مرحوم آیت‌الله وحید بهبهانی روزهای 11 و 12 مرداد در کربلای معلا برگزار شد اما از مهمترین امتیازات آن، حضور قابل توجهی از علما و فضلای حوزه های علمیه قم و نجف بود به طوری که شاید تا کنون همایشی با این سطح از حضور علمای حوزه قم در کربلا برگزار نشده باشد که با توجه به استقبال صورت گرفته از این همایش، شایسته است حوزه علمیه قم، برنامه های میان مدت و بلند مدتی برای تعاملات جدیدتر و جدی تر با حوزه علمیه نجف و علمای عراق داشته است.

از جمله علما و فضلای حوزه علمیه قم که در این همایش حضور داشتند می توان به حضرات آیات و حجج اسلام آقایان سید محمدجواد علوی بروجردی، سید هاشم حسینی بوشهری، سید احمد اشکوری، میرسید محمد یثربی، سید محمدرضا جلالی، سید عادل علوی، علی عماد، سید ابوالحسن نواب، محمدکاظم رحمان ستایش، رضا اسلامی، رسول جعفریان، محمود ملکدار، جواد رفیعی، سیف الله صرامی و... اشاره کرد. از اهواز هم آیت‌الله موسوی جزایری و از تهران نیز چهره هایی چون آقایان میرسلیم و احمد مسجد جامعی به این جمع پیوسته و در همایش بین المللی آیت‌الله بهبهانی در کربلا حضور یافتند.

 

* استقبال مراجع تقليد و علماي عراق از نماينده جديد رهبر انقلابآيت‌الله سيدمجتبي حسيني نماینده جدید رهبری در عراق

در پي ارتحال آيت‌الله محمدمهدي آصفي، نماينده مقام معظم رهبري در عراق، آيت‌الله سيدمجتبي حسيني، طي مراسمي در نجف اشرف به عنوان نماينده جديد معظم له در اين كشور معرفي شد كه مراجع تقليد و علماي عراق از نماينده جديد رهبر معظم انقلاب اسلامي به خوبي استقبال كردند. مراسم معارفه نماينده رهبر معظم انقلاب در كشور عراق، شامگاه سه‌شنبه 6 مرداد با حضور حدود 100 تن از علما، انديشمندان، مقامات و مسئولان اين كشور در مجتمع امام خميني رحمه‌الله عليه نجف اشرف برگزار شد.

در این مراسم علماي اهل تسنن و دانشمندان شيعه عراق، آيات، فضلا و مدرسين سطوح خارج حوزه علميه نجف حضور داشتند و آيت‌الله سيدمجتبي حسيني در خصوص آمادگي نمايندگي ولي فقيه در نجف اشرف براي تقويت بنيه حوزه‌ علميه نجف با كمك و مساعدت علما و مراجع اين شهر و وحدت و انسجام در مقابله با سلفي‌گري سخن گفت.

 

* نامه آیت الله العظمی مکارم به شیخ الازهرنامه آیت الله العظمی مکارم به شیخ الازهر

دکتر احمد الطیب شیخ الازهر مرداد امسال طی سلسله برنامه‌های تلویزیونی خود در ماه مبارک رمضان به موضوع امامت پرداخت و مطالبی را بیان کرد که دور از انصاف و شان علمی و نیز در تعارض با سیاست وحدت اسلامی بود از همین رو موج اعتراضات از داخل و خارج مصر، روانه شیخ الازهر شد و جناب شیخ را به انفعال وا داشت به طوری که دو موضع از خود بروز داد: نخست آنکه به شدت از جمهوری اسلامی انتقاد کرد و موضوع ساختگی یعنی دخالت ایران در امور داخلی بحرین و تلاش برای مدّ شیعی را مطرح ساخت و حتی تصریح کرد که هیچکس از ازهری‌ها حق ندارد که بدون اجازه الازهر به ایران برود. دوم آنکه تلاش کرد چهره‌ای وحدوی از خود به نمایش بگذارد و موضوع برپایی اجلاس وحدت با حضور علمای شیعه و اهل سنت را مطرح کرد که این موضوع نیز با استقبال و ترحیب شخصیت‌های شیعی و سنی در داخل و خارج مصر همراه شد.

در ایران، آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، نامه‌ای محترمانه به جناب شیخ نوشت و ضمن انتقاد ضمنی از اظهارات وی در ماه رمضان، بر حرمت سب صحابه از سوی مراجع شیعه تاکید کردند و گفتند: ما بر این باوریم که برخی نکات بیان شده از سوی جنابعالی در این برنامه تلویزیونی در خصوص باورها و اعتقادات شیعه، قابل بحث و مناقشه است. همچنین با وجود احترام فراوانی که برای جنابعالی قائل هستیم، بر این باوریم که طرح این مطالب از طریق رسانه‌ها، موجب افزایش اختلافات میان شیعه و سنی می‌شود و بسیاری از دشمنان اسلام همین مطالب را دستمایه اهداف خودشان خواهند کرد.‌ای کاش، این مسائل در جلسات  علمی و غیرعلنی و با حضور علمای دو مذهب شیعه و سنی، طرح و بررسی می‌شد، نه در رسانه‌های گروهی. از این رو، پیشنهاد می‌کنیم کنفرانس علمی با حضور برجسته‌ترین علمای دو مذهب شیعه و سنی برگزار شود تا مهمترین موانع وحدت اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و از سوی دیگر مهمترین اقدامات لازم برای تقویت وحدت اسلامی طرح شود و در پایان، نتایج این کنفرانس علمی، به صورت مصوبات الزام آور برای همگان مورد عمل قرار گیرد.

 

* سفر آیت‌الله سید احمد خاتمی به لبنانسفر آیت‌الله سید احمد خاتمی به لبنان

آیت‌الله سید احمد خاتمی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در مرداد امسال به لبنان سفر کرد. وی در این سفر ضمن حضور در مراسم گرامیداشت امام جعفر صادق علیه السلام در لبنان، در برخی مراکز فرهنگی آن دیار حضور یافت و با شخصیت‌های لبنانی دیدار و گفت و گو کرد. وی با حضور بر مزار حجت‌الاسلام والمسلمین شهید سید عباس موسوی دبیرکل سابق حزب‌الله لبنان گفت: اکنون مقاومت لبنان مورد توجه تمام حق جویان و آزادی خواهان جهان است و تا زمانی که مستضعف و مظلومی در جهان باشد، راه مبارزه با مستکبران همواره راه جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

 

* پاسخ شیخ الازهر به نامه آیت الله العظمی مکارمپاسخ شیخ الازهر به نامه آیت الله العظمی مکارم

در پی مکاتبه حضرت آیت الله مکارم شیرازی با آقای دکتر «احمد الطیب» شیخ الازهر، ایشان با ارسال پاسخ محترمانهای به معظم له ضمن تشکر از نامه مذکور، بر اهمیت حفظ وحدت اسلامی تاکید نمود. در این نامه آمده بود: "اختلافات مذهبی در این زمان در حد اختلاف فکری باقی نمانده، بلکه تبدیل به جنگ و کشتار و خونریزی شده است که نه اهل تسنن از آن سود میبرند و نه شیعیان! بلکه تنها کسانی که از آن بهرهبرداری میکنند، دشمنان اسلام هستند که در کمین مسلمانان نشستهاند. شیخ الازهر میافزاید: اهالی سیاست از این نزاع مذهبی به منظور انجام کشتار و دخالت در امور دیگران و توهین به شخصیتها و مقدسات دینی و ... سوء استفاده میکنند.

وی با اشاره به ضرورت گفتگوی علمای مذاهب اسلامی تصریح میکند: من بارها بر ضرورت برگزاری همایشی با حضور برجستهترین علمای شیعه و سنی تاکید کردهام تا به واسطه آن بتوانیم از خطراتی که متوجه همه ماست گرفته و با پیروزی خارج شویم. در این همایش باید فتوای صریحی مبنی بر حرمت قتل شیعه توسط اهل سنت و همچنین قتل اهل تسنن توسط شیعیان صادر شود. شیخ الازهر در پایان اظهار امیدواری کرده است که معظم له در این همایش شرکت نمایند.

 

* برگزاری ششمین اجلاس عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع)ششمین اجلاس عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع)

ششمین اجلاس عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با حضور صدها تن از نمایندگان این مجمع ، مرداد امسال در تهران برگزار شد.

در مراسم اختتامیه این اجلاس، آیت الله تسخیری، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام، محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان سخنرانی کردند.

در بخشی از مراسم اختتامیه ششمین اجلاس عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) جمعی از شیعیان فعال در حوزه اسلامی تقدیر شدند. علی ابوالخیر، روزنامه نگار و فعال شیعی از مصر، شیخ تیجان سیلا، مبلغ شیعی از سریلانکا، سید ایمن زیتون، فعال اجتماعی و محقق از سوریه، سید محمد الحیدری، رئیس واحد عقیدتی ـ سیاسی نیروهای حشد الشعبی از عراق، شیخ تیجان سیلا، رهبر جمعیت شیعیان در سیرالئون و رئیس جمعیت اسلامی، موسی آیدین، رئیس مؤسسه فرهنگی کوثر و رئیس مؤسسه وقف امام علی(ع) از ترکیه، عمر شهاب، رئیس سازمان اهل بیت(ع) از اندونزی، شمشاد حسین رضوی، رئیس مجلس علمای شیعه نروژ، مسعود شجره، رئیس تشکل حقوقی مسلمانان از انگلستان، علی سرای، فعال رسانه ای و حقوقی در دفاع از مسلمانان برلین، ام فروه نقوی، رئیس مؤسسه لبیک یا حسین در انگلستان و فعال فرهنگی از اروپا و عفاف الحکیم فعال بخش زنان حزب الله از لبنان در این مراسم تجلیل شدند.

* سفر آیت الله العظمی نوری همدانی به کشور آذربایجان سفر آیت الله العظمی نوری همدانی به کشور آذربایجان

حضرت آیت‌الله نوری همدانی به کشور آذربایجان سفر کردند که سفر ایشان با استقبال مردم و شخصیت‌های دینی آن دیار همراه شد. حضرت آیت‌الله «نوری‌همدانی» با استقبال گروهی از شیعیان آذری و شیخ‌الاسلام «الله‌شکور پاشازاده» بالاترین مقام دینی جمهوری آذربایجان و منطقه قفقاز، وارد باكو شدندو هدف خود از این سفر را کمک به تقویت وحدت بین مسلمانان و همبستگی بین دو کشور اعلام و وحدت و اتحاد را نیاز ضروری امت اسلامی و کشورهای مسلمان برای مقابله با دشمنان اعلام کردند. دیدار با علمای جمهوری آذربایجان، شرکت در نشست اداره مسلمانان قفقاز در مسجد "تازه پیر" باكو با حضور شیعیان این کشور و همچنین بازدید از شهرهای تاریخی "شاماخی" و "گنجه" آذربایجان، از برنامه‌های سفر آیت‌الله نوری همدانی به جمهوری آذربایجان بود. به طور خاص در سفر معظم له به منطقه ناردران، هزاران نفر به استقبال آمده بودند که بسیار قابل توجه بود.

* فاجعه منافاجعه منا

عید قربان امسال، قربانگاه هزاران حاجی از کشورهای مختلف شد که طبق آمارها، چند هزار نفر در این فاجعه قربانی شدند. این فاجعه با واکنش‌های متفاوتی در داخل و خارج عربستان همراه شد. از شخصیت های دینی این کشور که به دنبال توجیه این فاجعه و سوء‌استفاده از عناوین دینی همچون قضا و قدر برآمدند تا برخی کشورهای اسلامی که به جای توبیخ عربستان از تلاش‌های این کشور در خدمت‌رسانی به حجاج تقدیر کردند! و تا پیام‌های تسلیت برخی کشورهای اروپایی به پادشاه عربستان! اما در این میان، موضع‌گیری رسمی جمهوری اسلامی ایران و همچنین واکنش مراجع معظم تقلید صریح بود؛ به طوری که این موضع‌گیری‌ها برای سعودی‌ها بسیار گران تمام شد.

رهبر معظم انقلاب در واکنشی سریع، ضمن تسلیت به مناسبت این فاجعه، 3 روز عزای عمومی در کشور اعلام کرده و تصریح کردند: دولت سعودی موظف است مسئولیت سنگین خود را در این حادثه‌ی تلخ پذیرفته و به لوازم آن به قاعده‌ی حق و انصاف عمل کند. مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته که عامل این فاجعه بوده نباید از نظر دور بماند. مراجع معظم تقلید حضرات آیات مکارم شیرازی، شبیری‌زنجانی، صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، سبحانی، نوری‌همدانی، سیستانی، مظاهری و جوادی آملی نیز در پیام‌ها و موضعگیری‌های خود عمدتاً به بی‌کفایتی آل‌سعود در این فاجعه و ضرورت حسن تدبیر و مدیریت اشاره کردند. و برخی مراجع در واکنشی علمی، به اظهارات نسنجیده مفتیان سعودی و برداشت غلط آنها از مفاهیمی چون قضا و قدر پاسخ دادند.

* سفر حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی به آلمان سفر حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی به آلمان

آبان امسال، حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی، نماینده تام الاختیار حضرت آیت‌الله سیستانی ضمن حضور در مرکز اسلامی هامبورگ و دیدار با حجت الاسلام والمسلمین رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ از نزدیک با فعّالیت‌های مسجد امام علی علیه السلام هامبورگ آشنا شد. وی ضمن بازدید از بخش‌های مختلف مرکز اسلامی، مسجد امام علی علیه السلام گفتگوهای صمیمی را با مسوولین برخی از بخش‌ها در رابطه با فعّالیت‌های سالانه مرکز، برنامه‌های مذهبی، چاپ کتب، نشریات اسلامی و نیز برنامه‌های دیالوگ با سایر ادیان و مذاهب داشتند. حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی همچنین با حضور در جمع طلّاب و اساتید حوزه علمیه هامبورگ دیدار و گفتگویی صمیمانه را با آنها داشت. وی همچنین بعد از نماز مغرب و عشا جلسه دیدار و گفت و گویی را با جمعی از شیعیان مقیم هامبورگ از ملیت‌های مختلف داشت و همچنین با حضور در جلسه هیئت مدیره اتحادیه اروپایی علماء و تئولوگ‌های شیعه، ضمن ابراز خرسندی از فعّالیت‌های این اتحادیه، از آن به عنوان یک ظرفیّت بسیار مناسب برای حل مشکلات شیعیان اروپا و نیز تجمّع و تبادل نظر روحانیّون شیعه مقیم اروپا یاد کرد.

 

* توصیه‌های حضرت آیت‌الله صافی به مبلغان شیعه در کشورهای اروپاییتوصیه‌های حضرت آیت‌الله صافی به مبلغان شیعه در کشورهای اروپایی

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی اواخر آبان ماه، در دیدار جمعی از مبلّغان شیعه کشورهای اروپایی، با اشاره به اهمیت تبلیغ و رساندن پیام اسلام ناب به دنیا گفتند: اینکه عده‌ای جمع شوند و عزم خود را جزم کنند تا آثار اسلام و معارف نجات‌بخش اهل‌بیت(ع) را در کشورهای مختلف مطرح کنند، همه اسباب افتخار و موجب عزّت و عظمت است. این مرجع تقلید با اشاره به اهتمام آیت‌الله العظمی بروجردی به امر تبلیغ در مناطق مختلف جهان بیان داشتند: ایشان اهتمام زیادی به فرستادن مبلغ به مناطق مختلف جهان به ویژه کشورهای اروپایی داشتند و توصیه می‌کردند با لسان نرم و منطق اسلامی، معارف و تعالیم مکتب پیامبر و اهل‌بیت(ع) آن حضرت را به گوش جهانیان برسانید. ایشان خطاب به مبلغان گفتند: باید به جهانیان نشان دهید که اسلام ناب، دین اخلاق است و مسلمان واقعی، در اخلاق از همه جلوتر و بالاتر است.

* نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی برای دومین بار طی یکسال گذشته، نامه‌ای خطاب به جوانان غرب نوشتند. این نامه نیز همچون نامه‌ی قبل درصدد دعوت جوان غربی به اندیشیدن پیرامون حقایق و ساختن آینده‌ای روشن است.

در نامه‌ی اول که تنها دو هفته بعد از اتفاق تروریستی شارلی ابدو منتشر شد، ایشان دو «خواسته»‌ی اصلی را مطرح کردند: اول، کاوش درباره‌ی «انگیزه‌های سیاه‌نمایی گسترده علیه اسلام» در طول دو دهه‌ی گذشته، و دوم، به‌ دست آوردن «شناخت مستقیم و بی‌واسطه از اسلام» و از جوانان خواستند که «اجازه ندهید شما را در مرزهای ساختگی و ذهنی محصور کنند.» نامه‌ی دوم رهبر انقلاب نیز مانند نامه‌ی اول در حدود دو هفته پس از حادثه تروریستی فرانسه منتشر شد. در این نامه‌ در ابتدا با بیان ناراحتی از حادثه‌ی پاریس، بر موضوع «تروریسم» به‌عنوان «کَلِمَةٍ سَواءٍ» میان مردمان این روزگار تأکید کردند.

رهبر معظم انقلاب با دوراندیشی، در هر دو نامه «جوانان غربی» را مورد خطاب قرار داده‌اند نه دولتمردان و سیاستمداران غربی. و خود در این نامه خطاب به جوانان تاکید کرده اند: «آینده‌ی ملّت و سرزمین‌تان را در دستان شما می‌بینم و نیز حسّ حقیقت‌جویی را در قلب‌های شما زنده‌تر و هوشیارتر می‌یابم». در حقیقت، رهبر انقلاب با رویکرد تأکید بر نقاط مشترک و با استفاده از دو ابزار «اخلاق» و «حقیقت‌جویی» اقدام به نگارش این دو نامه کرده‌اند؛ موضوعاتی که اتفاقا گمشده‌ی جهان سیاست و دیپلماسی امروزین است.

 

* حضور چند میلیونی زائران اربعین در کربلاحضور چند میلیونی زائران اربعین در کربلا

مردم عراق و جهانیان در اربعین امسال نیز همچون چند سال اخیر، شاهد پدیده ای کم نظیر از میزبانی ساکنان شهرها و روستاهای عراقی از زائران اربعین حسینی بودند.

راهپیمایی دهها کیلومتری زائران امام حسین(ع) به عنوان بزرگترین تجمع بشری و پدیده ای که در دیگر کشورهای جهان بی نظیراست، صحنه های زیبایی از عشق و ایثار و مودت به ائمه اطهاررا به نمایش گذاشت.

ساکنان شهرها و روستاهای مسیر عبور زائران، درهای خانه های خود را بدون استثنا برای پذیرائی به روی همه زائران باز می کردند و سفره های چندین کیلومتری توسط صاحبان دسته ها در مسیر گشوده بود. قائم مقام سازمان وقف شیعه عراق گفت : شمار زائرین اربعین حسینی از ۲۸ میلیون تن گذشت واین تعداد افراد در مدت ۲۱ روز به کربلا سفر کرده بودند. حدود 3 میلیون ایرانی نیز در زیارت اربعین حضور داشت.

 

* حضور پاپ در یک مسجد در آفریقای جنوبیحضور پاپ در یک مسجد در آفریقای جنوبی

پاپ در آذرماه امسال در جریان سفر به آفریقا در یک مسجد در آفریقای جنوبی حاضر شد. وی در بازگشت از این سفر در مصاحبه با خبرنگاران، با این سوال مواجه شد که شما در موارد بسیاری نسبت به مسلمانان اظهار احترام و دوستی کردید. در جهان امروز اسلام و آموزه های پیامبر محمد (ص) چه چیزی برای گفتن دارند؟

رهبر کاتولیک های جهان پاسخ داد: با مسلمانان می توان گفت و گو کرد: آنها دارای ارزش های بسیاری هستند، و این ارزش ها سازنده هستند. حتی خود من نیز تجربه دوستی و رفاقت با یک مسلمان را دارم که یکی از مسئولین مسلمانان در سطح جهانی است و با هم گفت و گو داریم؛ او ارزش های خودش را دارد و من ارزش های خودم را،  او دعا می کند، من هم دعا می کنم. ارزش های بسیاری میان ما هست، برای مثال دعا کردن ، روزه گرفتن: منظورم ارزش های دینی است و حتی در مورد ارزش های دیگر.

وی ادامه داد: نمی توان یک دین را حذف کرد. بله حقیقت دارد که در تاریخ همیشه جنگ های بین ادیان وجود داشت حتی ما نیز به خاطر وقایع تلخ تاریخی با دیگر مذاهب کلیسایی باید تقاضای عفو کنیم. به خاطر افراطیون، به خاطر جنگ های دینی باید تقاضای عفو کنیم. مسلمانان دارای ارزش های بسیاری هستند و می توان با آنها گفت و گو کرد. پاپ گفت: در سفر به آفریقای مرکزی، به یک مسجد رفتم. در آنجا دعا کردم، حتی امام جماعت خواست با من به ورزشگاه کوچک شهر که مردم بسیاری نتوانستند وارد شوند بیاید و در خودرو مخصوص پاپ، هم پاپ بود و هم امام جماعت. می توانستیم با هم صحبت کنیم مثل هر جای دیگر. که مردمی با ارزش های متفاوت وجود دارند و با هم حرف می زنند.

 

* فاجعه خونین زاریا و شهادت صدها شیعه نیجریه ایفاجعه خونین زاریا و شهادت صدها شیعه نیجریه ای

در آذرماه امسال، ارتش نیجریه با حمله سازماندهی شده به شیعیان مظلوم نیجریه، صدها تن از شیعیان را شهید و شیخ ابراهیم زاکزاکی رهبر شیعیان این کشور را زخمی و دستگیر کرد. شرح ماوقع به این گونه است که حسینیه شهر زاریا توسط تعدادی از افراد پلیس محاصره می‌شود. گروهی که در  حسینیه در حال آماده سازی فضا برای گرامیداشت ولادت پیامبر اکرم (ص) و تعویض پرچم حسینیه بودند (می خواستند پرچم گنبد امام رضا را نصب کنند). حسینیه بقیةالله اولین و سرشناس‌ترین حسینیه در نیجریه است که مراسم و برنامه‌های مرکزی در آن اجرا می‌شود و در سال گذشته نیز در جریان گرامیداشت روز جهانی قدس هجوم مسلحانه به این محل منجر به شهادت عده ای از افراد از جمله سه پسر شیخ زاکزاکی شد.

همان روز ارتش نیجریه جشن دانش آموختگی در نزدیکی حسینیه داشته و به این بهانه که شیعیان، قصد ترور یا ممانعت برای تردد رئیس ستاد مشترک ارتش را داشته‌اند! شیعیان را اینگونه به خاک و خون کشید.

پس از محاصره دو ساعته این حسینیه توسط ارتش نیجریه تیراندازی بسوی جمعیت حاضر آغاز شد و پس از کشته و زخمی شدن تعدادی از زنان و مردان و کودکان برخی از زنها با فریاد تکبیر از محل خارج شدند که توسط ارتش دستگیر و به مراکز نظامی منتقل شدند و به نظر می‌رسد در آنجا به شهادت رسیده باشند.

ساعت هفت بعد از ظهر، حسینیه به طور کامل محاصره شد و پرتاب پنج نارنجک توسط ارتش بخشی از دیوار ساختمان را ویران کرد.محاصره گسترده شد و ورودی‌های شهر و راههای منتهی به حسینیه و منزل شیخ زکزاکی و مقبره شهدا (دارالرحمة وسالن فیلم) را نیز دربرگرفت و شب هنگام تیراندازیها از سر گرفته شد.

هجوم به منزل شیخ با نماز صبح صورت گرفت و در آن هجوم شیخ محمد محمود توری، دکتر سید مصطفی سعید پزشک زکزاکی  و همچنین تعدادی از رهبران این جنبش به شهادت رسیدند. این تهاجم همچنین منجر به ویران شدن حسینیه و منزل شیخ به دست ارتش شد که در این هجوم از تانک و ماشینهای نظامی استفاده کردند. همچنین افرادی که از شهرهای دیگر به این مراسم آمده بودند نیز مورد هجوم ارتش قرار گرفتند و تعدادی نیز پس از توقیف خودرویشان به شهادت رسیدند.

اجساد شهدا سریعا جمع اوری و بسیاری از این ابدان مطهر در گورهای دسته جمعی به خاک سپرده شد.

هنوز شیخ زاکزاکی در بند ارتش نیجریه بوده و آزاد نشده است.

 

* اعدام شیخ نمر شیخ نمر

12 دی امسال، وزارت کشور عربستان اعلام کرد که ۴۷ تن را به اتهام ارتکاب "جرایم تروریستی" اعدام کرده است. در میان اعدامی‌ها نام "شیخ نمر باقر النمر" روحانی شیعه نیز دیده شد. دستگاه قضایی عربستان پیشتر علیه این افراد که نامی از آنها برده نشده حکم اعدام صادر کرده بود. برخی از افرادی که علیه آنها احکام اعدام صادر شده بود از اعضای گروه‌های داعش و القاعده بودند و این شیطنت سعودی ها بود که شیخ نمر روحانی شیعه و از منتقدان دولت سعودی را نیز در میان این افراد اعدام نمود.

 

* رهبر انقلاب: انتقام الهی، گریبان سعودی‌ها را خواهد گرفتحضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه‌ی درس خارج فقه، جنایت بزرگ عربستان سعودی در به شهادت رساندن عالم مؤمن و مظلوم، شیخ نمر باقر النمر را به‌شدت محکوم کردند و با تأکید بر لزوم احساس مسئولیت دنیا در قبال این جنایت و جنایات مشابه سعودی در یمن و بحرین، خاطرنشان کردند: بدون تردید خون به ناحق ریخته‌ی این شهید مظلوم به سرعت اثر خواهد کرد و دست انتقام الهی گریبان سیاستمداران سعودی را خواهد گرفت.

رهبر انقلاب، شهادت شیخ نمر و ریختن به ناحق خون او را خطای سیاسی دولت سعودی خواندند و افزودند: خداوند متعال از خون بی‌گناه نمی‌گذرد و خون به ناحق ریخته، بسیارسریع دامان سیاستمداران و مجریان این رژیم را خواهد گرفت.

 

* حضور شخصیت های بین المللی در حوزه علمیه قمحضور شخصیت های بین المللی در حوزه علمیه قم

 قبل و بعد از برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران که زمینه حضور اندیشمندان جهان اسلام در ایران را فراهم می‌کند، تعدادی از شخصیت‌های دینی از کشورهای مختلف به شهر مقدس قم سفر کردند و ضمن دیدار با مراجع، علما و مدیران حوزوی، از برخی مراکز علمی و کتابخانه‌های مهم قم بازدید به عمل آوردند. معاونت بین‌الملل حوزه‌های علمیه، نقشی ویژه در میزبانی از مهمانان خارجی به    قم داشت و عمده مهمانان مزبور از سوی این معاونت به شهر مقدس قم دعوت بودند.

در همین راستا هایل عبدالحفیظ داود وزیر اوقاف اردن، شیخ مهدی الصمیدعی مفتی اهل سنت و جماعت عراق، شیخ احمد بدرالدین الحسون مفتی اعظم سوریه، شیخ محمد گورمز رئیس سازمان دیانت ترکیه و... به قم سفر کردند.

 

* سخنرانی مهم مدیر حوزه؛ مراقب هلال عثمانی باشیم!آیت‌الله حسینی بوشهری

آیت‌الله حسینی بوشهری در دی ماه امسال در دومین همایش انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه‌های علمیه هشدار داد: مبادا دشمن ما را مشغول بحث هلال شیعی کند و آنها هلال عثمانی برای ما درست کنند؛ این زنگ خطری است که ممکن است دچار آن شویم؛ بی تعارف با هزار کتاب و رسانه و برنامه‌های مختلف مواجهیم که باید از مکتب شیعه و اهل بیت دفاع کرد و نگاه پیامبر و امام عصر امروز به ما حوزویان است. مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود پاسخگویی به شبهات را وظیفه سترگ طلبه امروز دانست و گفت: وهابیت و کلام جدید مسیحی برای از بین بردن پایه‌های این دین شبهه افکنی می‌کنند لذا سومین وظیفه ما پاسخگویی به این شبهات است اما متاسفانه برای دفاع از دین و تبلیغ آن و استفاده از فرصتها کاری نکرده ایم. او ادامه داد: امروزه داعش و تکفیریها را تنها با سلاح نمی‌توان دفع شرَ کرد بلکه پایگاه اعتقادی پیدا کرده‌اند و لذا حوزویان و فرهیختگان باید کتاب نوشته، منتشر و تبلیغ کنند تا این پایگاههای فکری و اعتقادی را از آنها بگیریم.

 

* دومین همایش بین‌المللی خطر جریان‌های تکفیری در قمهمایش بین‌المللی خطر جریان‌های تکفیری در قم

با دومین همایش بین‌المللی خطر جریان‌های تکفیری در بهمن امسال که با اشراف حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در قم برگزار شد، شاهد حرکت بین‌المللی و اثرگذار مرجعیت شیعه و اقدام فراگیر برای مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری بودیم.

اگرچه دومین همایش از جهات مختلف، سبک‌تر از کنگره سال قبل برگزار شد، اما استمرار این حرکت مبتکرانه و زمان شناسانه، جلوه‌ای زیبا از مکتب خردورز شیعه را به نمایش گذاشته و خواهد گذاشت چراکه ما باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا دوقطبی کاذب شیعه سنی را که انگلیس از یکسو و عربستان از سوی دیگر دنبال می‌کند، فرورریخته و در دام آن گرفتار نشویم و در عوض، دو قطبی استکبار و ضد استکبار و همچنین وهابی و غیروهابی را ایجاد نماییم که این همایش، نقش ویژه‌ای در این راستا داشته و خواهد داشت.

در این همایش که علاوه بر اندیشمندان اسلامی، تعدادی از سفرای کشورها نیز حضور داشتند، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کردند: به مفتیان وهابی در عربستان سعودی دوستانه توصیه می‌کنم آن دسته از افکاری که به تکفیر مسلمانان می‌انجامد را از کتاب‌های درسی خود حذف کرده و از تکفیر اهل قبله مطلقا بپرهیزند.

 

* دیدار رئیس جمهور ایران و رهبر کاتولیک های جهاندیدار رئیس جمهور ایران و پاپ

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور ایران بهمن امسال در سفر به اروپا، با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان دیدار کرد. طرفین در این دیدار لزوم همراهی و همکاری بیشتر کشورها و سازمانهای بین‌المللی را برای رفع آلام بشری و توقف هر چه سریعتر درگیری و جنگ مورد تاکید قرار دادند.

رئیس‌ جمهوری در این دیدار، با اشاره به آموزه اسلامی ایمان به همه پیامبران الهی و به ویژه عیسی مسیح(ع)، احترام به ادیان الهی و همزیستی یهودیان و مسیحیان در کنار مسلمانان را از افتخارات جمهوری اسلامی ایران دانست و بر ضرورت استفاده از سرمایه ایمان و معنویت برای حل معضلات امروز جامعه بشری تأکید کرد. پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان نیز در این دیدار احترام به مقدسات ادیان را لازمه کمک به صلح و معنویت در جامعه جهانی دانست. در پایان این دیدار، رهبر کاتولیک‌های جهان از آقای روحانی خواست که برای او دعا کند و رئیس جمهور ایران نیز گفت ما همه محتاج دعا هستیم.

رئیس جمهوری کشورمان همچنین با نخست وزیر واتیکان «پیئترو پارولین» دیدار و در خصوص روابط دو جانبه، مسایل منطقه‌ای و جهانی گفتگو کرد.

 

* سفر رئیس شورای پاپی صلح و عدالت واتیکان به ایران سفیر رئیس شورای پاپی صلح و عدالت واتیکان به ایران

کاردینال پیتر تورکسون رئیس شورای پاپی صلح و عدالت واتیکان به دعوت آیت‌الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه به قم سفر کرد. وی در اولین برنامه در حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها حاضر و به زیارت کریمه اهل بیت مشرف شد. دیدار با حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، دیدار با آیت‌الله مصباح یزدی، نشست مشترک با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سخنرانی در کنفرانس نقش ادیان  در تحقق عدالت و صلح از دیدگاه اسلام و مسیحیت، نشست صمیمانه با اساتید ادیان حوزه علمیه، بازدید از کتابخانه مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی و نشست علمی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی از برنامه‌های آقای تورکسون در سفر دو روز به قم بود.

 

* آزادی شهرک های شیعه نشین نبل و الزهراء سوریهآزادی شهرک های شیعه نشین نبل و الزهراء سوریه

در ادامه پیشروی های نیروهای مقاومت در سوریه و عراق، شهرهای النبل و الزهراء در سوریه آزاد شدند. "نبل" و "الزهراء" در 20 کیلومتری حومه شمالی حلب و 40 کیلومتری مرز ترکیه در مسیر "حلب ــ اعزاز" در شمال سوریه قرار دارند.

این دو شهر در بیست و سوم ژوئیه سال 2012 میلادی توسط گروه‌های سلفی وهابی تکفیری وابسته به گروه تروریستی "القاعده" و در رأس آنها گروه "جبهة النصرة" هدف حمله قرار گرفته و به‌ صورت کامل به محاصره در آمدند.

پس از پیشروهای ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در جبهه‌های شهر حلب و پاکسازی شمال شهرک «باشکوی» و روستاهای «دویرالزیتون» و «تل جبین» هدف نهایی شکستن محاصره این دو شهرک شیعه نشین بود.

شهرهای النبل والزهرا به مدت سه سال و نیم در محاصره تروریست ها قرارداشتند و نیروهای ارتش سوریه و مردمی پس از چند روز درگیری شدید توانستند با شکستن محاصره این دو شهر بر تمام مناطق آن تسلط یابند.

 

* برگزاری همایش حوزه و عرصه بین الملل در قمسخنرانی آیت الله سبحانی همایش حوزه و عرصه بین الملل در قم

اسفند امسال، همایش حوزه و عرصه بین الملل با سخنرانی مراجع تقلید و مسئولان حوزوی در قم برگزار و در پایان از فعالان برتر حوزه در زمینه فعالیت های بین المللی تقدیر به عمل آمد.

حضرت آیت الله سبحانی از مراجع تقلید در این همایش گفت: مستشرقین در نوشته های خود سعی دارند، القا کنند که آیین اسلام، آیین اقلیمی بوده است و پیامبر اکرم(ص) برای جزیرة العرب مبعوث شده است. اولین گام در این مسیر این است که باید ماهیت آیین اسلام تجزیه و تحلیل و تبیین شود و ثابت شود که مبانی دین برای همه اقالیم است و صرفا یک اقلیم را شامل نمی شود.

در حاشیه این همایش، فعالان حوزوی آخرین دستاوردهای خود در عرصه تبلیغ بین الملل را در قالب یک طرح نمایشگاهی به این کنگره آوردند و در معرض دید علاقه مندان قرار دادند.

 مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، موسسه بین المللی مطالعات اسلامی، موسسه فرهنگی میراث مشترک ایرانیان و شبه قاره هند، دفتر تبلیغات اسلامی، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، مرکز پایگاه جامع منابع اسلامی و مجمع جهانی اهل بیت(ع) و... از نهادهای فعال در این نمایشگاه بودند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha