شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌‌الاسلام رفعتی

حوزه/ مجموعه‌های حوزوی باید فعالیت وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشند و استفاده از این شبکه‌ها برای دست‌یابی به اهداف حوزه آنقدر افزایش یابد که تهدید شبکه‌های مجازی به یک فرصت برای تبلیغ دین مبین اسلام تبدیل شود.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی در جامعه، گفت: اصل پیدایش شبکه‌های اجتماعی به این دلیل است که بتوانند اطلاعات ناصحیح خود را از این طریق به کاربران برسانند و بتوانند افکار عمومی جامعه را مهندسی کنند و دشمنان در این هدف نیز توانسته‌اند به موفقیت‌هایی دست یابند.

وی بیان کرد: کسب اطلاع از وضعیت ملت‌ها و مردم بافرهنگ‌های مختلف، رصد دیدگاه‌های مردم و خواسته‌های آنها و کسب اطلاعات محرمانه کاربران، اهداف دیگر شبکه‌های اجتماعی است و به این دلیل غالباً مدیران اصلی این شبکه‌ها با سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی همکاری دارند.

مدیر مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی گسترش بسیاری در میان مردم کشور ما یافته و در خانه همه افراد نفوذ کرده است و البته باوجود ویژگی‌های منفی‌ای که دارد دلیل نمی‌شود ما از این شبکه برای پیشبرد اهداف خود استفاده نکنیم.

وی با بیان اینکه  استفاده صحیح از شبکه‌های اجتماعی باید به مردم آموزش داده شود، گفت: مردم باید با خطرات شبکه‌های اجتماعی مانند هک کردن اطلاعات گوشی و کامپیوتر آشنا شوند و نسبت به راه‌های کسب اطلاعات سیاسی و اجتماعی و  اجتناب از اطلاعات نادرست شبکه‌های اطلاعاتی آگاه شوند تا از این شبکه‌ها با احتیاط استفاده کنند.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی تصریح کرد: مردم اطلاعی نسبت به خطرها و آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی ندارند و حتی به نوجوانان اجازه می‌دهند از این شبکه‌ها به راحتی استفاده کنند در حالی که جنبه تخریبی این شبکه‌ها برای نوجوانان بیش از افراد دیگر است.

وی عنوان کرد: در حوزه علمیه نیز عده‌ای توانسته‌اند فرهنگ استفاده از شبکه‌های اجتماعی را فرا بگیرند و اقدامات خوبی را انجام دهند ولی عده‌ای نیز هستند که با آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی آشنا نیستند و باید آموزش ببینند.

مدیر مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه گفت: در غالب برنامه‌های مستند و آموزشی می‌توان روش‌های استفاده صحیح از شبکه‌های اجتماعی را آموزش داد و مردم نیز با آسیب‌های آن آشنا شوند.

وی ابراز داشت: اگر بتوانیم محتوای خوب، هنری، خلاق و جذاب در شبکه‌های اجتماعی تولید و توزیع کنیم یقیناً می‌توانیم بهره‌برداری مطلوبی از این شبکه‌ها داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی افزود: متأسفانه بیشتر حوزویان تنها به کار فرهنگی و تبلیغات سنتی مشغول‌ند و در حوزه تبلیغ هنری با استفاده از شبکه‌های اجتماعی که بتوان هنرمندانه و تخصصی کار کرد، آموزش ندیده‌اند و کاربران نیز به این مسائل توجهی ندارند و به نظر می‌رسد در جشنواره‌های مختلف مخصوصاً جشنواره هنرهای آسمانی می‌توان در این زمینه گام برداشت.

وی با بیان اینکه دفتر امور رسانه حوزه آموزش استفاده از شبکه‌های مجازی به طلاب رسالتی بر عهده دارد ، گفت: دانشکده صدا و سیما می‌تواند در این زمینه دوره‌های پودمانی برگزار کند و سازمان تبلیغان و دفتر تبلیغات نیز می‌توانند در این زمینه فعالیت کرده و دوره‌هایی را برگزار کنند.

مدیر مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه بیان کرد: همه مجموعه‌های حوزوی باید فعالیت وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشند و استفاده از این شبکه‌ها برای دست‌یابی به اهداف حوزه آنقدر افزایش یابد که تهدید شبکه‌های مجازی به یک فرصت برای تبلیغ دین مبین اسلام تبدیل شود.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha