چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
عید نوروز

حوزه/ حجت الاسلام سعادت با اشاره به دعای تحویل سال، احسن حال را در رضایت خداوند دانست وگفت: ذکرخدا، یاد قیامت و نمازاول وقت موجب رضایت حضرت حق می شود.

حجت الاسلام مهدی سعادت در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»در اصفهان با اشاره به دعای "یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ" به توصیف واژه قلب در این دعا پرداخت و بیان داشت: این واژه به معنای دگرگونی می باشد و هنگامی که در این دعا می خوانیم یا «مقلب القلوب»، یعنی ای کسی که قلوب پرگناه ما را به سمت خوبی ها سوق می دهی.

وی افزود: قلب انسان گاهی اوقات به سمت خیر و نیکی و گاهی نیز به سمت شر سوق پیدا می کند، لذا در این دعا از خداوند طلب خیر می نماییم که قلوب ما را خالی از هر کینه ای گرداند و نهال خیرخواهی را در آن بکارد.

استاد حوزه علمیه اصفهان با بیان این که بهترین حالت انسان این است که توجه خاص به خداوند متعال داشته باشد، اظهار داشت: از عواملی که می تواند انسان را متوجه خداوند کند، ذکر و یاد خدا و دعاست" ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکمْ".

حجت الاسلام سعادت به عامل دوم رضایت خداوند اشاره و تاکید کرد: یاد قیامت و مرگ نیز باعث گرایش بیشتر انسان به خداوند می شود کما این که حضرت علی(ع) در این رابطه می فرمایند: بهترین موعظه گر انسان، مرگ است؛ لذا وقتی می بینیم شخصی تا دیروز نفس می کشید و به کارهای روزمره می پرداخت و ناگهان از میان ما به دنیای ابدی کوچ کرد، امری تکان دهنده است که موجب می شود به خود آمده و مراقب رفتار خود باشیم.

وی در پایان، نماز را سومین عامل رضایت خواند و اظهار داشت: نماز همواره موجب تغییر و تحول در دل انسان می شود، البته نمازی که واقعی باشد و صرف انجام حرکات عادی نباشد، لذا ائمه اطهار(ع) دستور داده اند که مومنین به اقامه نماز در اول وقت توجه ویژه ای داشته باشند، چرا که این امر موجب می شود رضایت الهی شامل حال مومن گردد و سعادت دنیا و آخرت در همین رضایت خداوند از انسان می باشد.

313/38

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha