پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام سید عبدالله طباطبایی، استاد حوزه علمیه مازندران

حوزه/ استاد حوزه علمیه مازندران به تشریح آثار فردی و اجتماعی صله رحم ازدیدگاه ائمه معصومین(ع) پرداخت.

حجت الاسلام سید عبدالله طباطبایی، استاد حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»در مازندران به آثار صله رحم و دید و بازدید از خویشاوندان اشاره کرد و با بیان این که افزایش طول عمر نخستین آثار صله رحم است، گفت: پیامبر خدا (ص) می فرماید صله رحم، موجب افزایش دارایی، دوستی در خاندان، و تأخیر در اَجَل است.

وی به سخنی از امام صادق(ع) از خصوص آثار صله رحم اشاره کرد و افزود:  این امام همام می فرماید، صله رحم کنید؛ زیرا صله رحم، باعث تأخیر اجل و افزایش سال های عمر می شود.

استاد حوزه علمیه مازندران، افزایش دارایی و ثروت را دومین اثر سنت حسنه صله رحم دانست و افزود: از روایت پیامبر (ص) دانسته شد که یکی از آثار صله رحم، افزایش ثروت و دارایی است.

حجت الاسلام طباطبایی دفع بلا سومین اثر سنت صله رحم دانست و تصریح کرد: امام محمد باقر(ع) فرمودند"صله رحم، عمل ها را پاکیزه می نماید و دارایی ها را رشد می دهد و بلا ها را دفع می کند و حساب را آسان می گرداند و اَجَل را به تأخیر می اندازد.

وی، آسانی حساب آخرت را چهارمین اثر مثبت به جای آوردن سنت صله ارحام دانست و تصریح کرد: از دیگر برکات و آثار صله رحم، آن است که خداوند در آخرت هنگام حسابرسی سخت گیری نمی کند و به علت اینکه صله رحمانجام می داد.

این محقق حوزوی ادامه داد: البته این آسانی اختصاص به قیامت ندارد، بلکه در همین دنیا نیز آثار آن را می توان دریافت کرد؛ زیرا وقتی ارتباط چه با اهل بیت (ع) یا خویشان نسبی زیاد شد و صله رحم صورت گرفت، محبت ایشان در دل ها جا می گیرد و مردم با او سخت نمی گیرند؛ چرا که اصلاح میان خود و خدا انجام داده و خدا نیز میان او و خلق را اصلاح می کند.

حجت الاسلام طباطبایی با بیان این که یکی دیگر از آثار دیدوبازدید کفاره گناهان است، گفت: صله رحم به عنوان کفاره گناهان عمل می کند و گناهان را می زداید و تاثیر آن رابه طور کامل از میان می برد.

استاد حوزه علمیه مازندران، اخلاق کریمان را نیز از دیگر آثار ارزشمند صله رحم در جامعه دانست و گفت: اگر کسی می خواهد اخلاق کریمان را داشته و از آثار این خصوصیت پسندیده بهره مند شود، صله رحم به جا آورد که از اخلاق کریمان است.

وی با بیان این که از دوران کهن رسم و رسومات پسندیده ای برای ایرانیان بجا مانده است که یکی از این رسم های نیکو برگزاری عید باستانی نوروز همزمان با فرا رسیدن بهار طبیعت است، گفت: اسلام نیز این ایام را مبارک و عید می داند تا جایی که حتی به جهت رسوم رایج در این ایام از جمله صله رحم بسیار مورد استقبال امت اسلامی نیز قرار گرفته است.

پژوهشگر حوزوی با اشاره به سنت حسنه صله رحم که در این ایام رونق بیشتری دارد ابراز داشت: صله رحم سنتی تاکید شده در دین مبین اسلام است که در این ایام محبوبترین کاریست که همه راغب به انجام آن می باشند.

وی افزود: دید و بازدید و احوالپرسی مؤمنان برکات و ثمرات زیادی را عائد زندگی مادی و معنوی مردم می نماید که کمترین آن ایجاد محبت و الفت به واسطه تازه شدن دیدارها است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان اینکه عید نوروز یکی از زمان هایی است که وحدت تحکیم می شود بیان داشت: عید نوروز به جهت زیادی مراودات و آمد و شدها، در دل مومنین بذر محبت را می کارد و این مقدمه تحکیم و انسجام وحدت امت و ملت شریف ایران می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha