جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حبیب اسماعیلی

حوزه/ این روزها در جشنواره های مختلف شاهد حضور روحانیت در سینماها هستیم. این اتفاق هم بسیار پسندیده است و باید به آن توجه کرد. زیرا حضور این قشر تاثیرگذار در سینما و تلویزیون می تواند دست آوردهای کیفی بسیاری برای سینما داشته باشد.

حبیب اسماعیلی، تهیه کننده و بازیگر سینما و تلویزیون در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه» درباره شرایط اکران نوروزی در سینما اظهار گفت: معمولا ایام نوروز بهترین زمان در اکران سینماهاست، زیرا مردم اوقات فراغت بیشتری برای رفتن به سینماها دارند. این ایام متقاضی زیادی برای اکران دارند، اما باید از میان فیلم های متقاضی 5 یا 6 فیلم را برای پخش انتخاب کرد. این موضوع سبب می شود اعتراضاتی از سوی صاحبان آثار رخ دهد.

وی افزود: بهترین شکل نمایش در نوروز این است که فیلم هایی روی پرده رود تا بتواند تمامی سلایق را تامین کند. برای همین نباید تنها یک ژانر به عنوان محور در اکرانهای نوروزی مد نظر قرار گیرد. برای مثال در ایامی از سال شاهد اکران چند فیلم طنز در اکران نورزی هستیم، البته قبول دارم فضاهای حاکم بر نوروز با فیلم های شاد مطابقت بیشتری دارد، اما همه سلایق را در بر نمی گیرد.

بازیگر فیلم «360 درجه» یادآور شد: به طور متوسط باید 20 میلیون مخاطب سینما داشته باشیم، ولی آنگونه که از فیلم های پر مخاطب مشخص است تنها یک الی دو میلیون به طور دائم تماشاگر سینماها هستند. این آمار نشانگر آن است بخش عظیمی از مخاطبان سینماها، فیلم مورد نظرشان را در سالن های سینما مشاهده نمی کنند، برای همین هم سینماهای ما مخاطب لازم ندارند.

اسماعیلی با بیان اینکه بیشتر مردم ما دین مدار هستند، گفت: کسی نمی تواند کتمان کند اکثریت مردم ما دلبستگی بسیاری به موضوعات دینی دارند. پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس گواه بارزی برای این ادعاست که با تکیه بر ارزش های انقلاب اسلامی به موفقیت رسید، وقتی می بینیم در تولیدات سینمایی کشورمان بخش کمی از آثار با موضوعات دینی تولید شده این سوال پیش می آید چرا با داشتن چنین ظرفیت بالایی در جامعه فیلم های دینی در کشورمان نسبت به کلیت کارها کمتر تولید می شود.

وی متذکر شد: این سوال وقتی جدی تر می شود که می بینیم بسیاری از تولیداتی که در حوزه سینمای دینی تولید می شود، مخاطب بسیاری دارد، حتی می توان گفت؛ در بسیاری از مواقع فیلم های پرفروش آثار دینی یا دفاع مقدسی هستند. با توجه به این توضیحات در نوروز امسال تنها شاهد یک فیلم هستیم فیلم بادیگارد به صورت مستقیم موضوعی ارزشی را مدنظر قرار داده است.

این سینماگر در پاسخ به این سوال که شرایط کیفی فیلم های دینی تا چه حد در میزان علاقه سینما داران به نمایش این تولیدات در ایام نوروز نقش دارد؟ گفت: همانگونه که در توضیحات قبلی به آن اشاره کردم، بسیاری از فیلم های پرفروش در حوزه سینمای دینی و دفاع مقدس بوده اند برای همین نمی توان گفت؛ فیلم های دینی مخاطب لازم را ندارد، در پرداختن به موضوعات دینی نباید دچار افراط و تفریط شویم.

وی تاکید کرد: فیلم دینی تنها کارهایی نیست که در آن مضامین مورد نظر به شکل جدی مد نظر کار قرار گیرد، بلکه می شود با زبانهای نو و جذاب علاقمندان این دست فیلم ها را بیشتر کرد. برای نمونه فیلم «نفس» یک اثر کارت پستالی است و با زبان کودکانه سعی دارد ارزش های دینی را به تماشاگر منتقل کند. این فیلم جدا از زبان کودکانه زیبایهای سحرانگیز تصویری دارد. اتفاقی که کمتر در فیلم ایرانی مشاهده می شود.

این تهیه کننده در پاسخ به این سوال که؛ آیا فیلم های دینی در مقایسه با تولیدات دهه 60 یا 70 پیشرفت داشته اند؟ گفت: شاید در بسیاری از مواقع گفته شود فیلم های دهه های پیش زیباتر بودند، اما به نظرم این گفته تا حدی احساسی است، چون نباید فراموش کنیم که ظرفیت های موجود در فیلم های دینی امروز بسیار وسیع تر شده است. این امتیاز نیز از ظرافت های سینمایی نشأت می گیرد که فیلمسازان جوان به آن دست یافته اند.

وی در پایان با بیان اینکه، روحانیت به سینما نگاهی جدی تر از گذشته پیدا کرده است، تصریح کرد:  این روزها در جشنواره های مختلف شاهد حضور روحانیت در سینماها هستیم. این اتفاق هم بسیار پسندیده است و باید به آن توجه کرد. زیرا حضور این قشر تاثیرگذار در سینما و تلویزیون می تواند دست آوردهای کیفی بسیاری برای سینما داشته باشد. البته مشارکت روحانیت نباید در حد مشاوره خلاصه شود، بلکه می توان در حوزه فیلمسازی و فیلمنامه نویسی از وجود روحانیون بهره برد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha