سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
اقتصاد مقاومتی/ منابر حسینی

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها گفت: این که مقام معظم رهبری همواره بر اقتصاد مقاومتی تأکید دارند، برای این است که تا از درون مشکل را حل نکنیم، نمی توانیم نسبت به حل مشکلات بیرونی موفق باشیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حسین زاده پیش از ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر وی درباره سیره نبی مکرم اسلام(ص) در تشکیل جامعه ایمانی گفت: پیامبر در تشکیل حکومت اسلامی، مشکلات زیادی با مشرکان مکه داشت که جنگ هایی را علیه مسلمانان روا داشتند؛ این مشکل با فتح مکه  برطرف شد.
حجت الاسلام والمسلمین حسین زاده خاطرنشان کرد: مشکل دیگر ایشان، یهودیان مدینه بود که یا دارای دین یهود بودند یا رفتاشان مانند یهودی ها بود؛ پیامبر(ص) با آنها پیمانی بستند ولی آنها پیمانشان را شکستند که سرانجام پیامبرمجبور شدند آنها را از مدینه بیرون کنند.
وی  درباره مشکل سوم پیامبر اسلام(ص) در تشکیل حکومت ایمانی گفت: هوادارانی که به عنوان مهاجر از مکه آمده بودند از نظر رفتاری و فرهنگی با مردم مدینه تفاوت هایی داشتند؛ همچنین میان اصحاب و مهاجران نیز اختلافاتی بروز می کرد. پیامبر برای این مشکل تلاش بسیاری کرد، چراکه در صورت مشکل داخلی، جامعه نسبت به مشکلات بیرونی ضعیف خواهد بود. نبی مکرم اسلام(ص) برای برداشتن این مشکل، اخوت را در میان آنها ایجاد کرد.
این  سخنران خاطرنشان کرد: این که مقام معظم رهبری همواره بر اقتصاد مقاومتی تأکید دارند، برای این است که تا از درون مشکل را حل نکنیم، نمی توانیم نسبت به حل مشکلات بیرونی موفق باشیم. شاهدیم که سال های سال برخی کشورهای عربی در حال همکاری محض با امریکا و غرب هستند، ولی جایگاه امروزی آنها کجاست؟ قدرت ما موجب شده که امریکا و غرب جرئت دست اندازی به عزت و استقلال ما نداشته باشند.
وی با تأکید بر  اینکه در برابر ظالم باید ایستاد، گفت: تجربه نیز به ما نشان داده است که هر وقت در برابر ظلم مقاومت کردیم، پیروز بودیم و هروقت کوتاه آمده ایم، ضررهای زیادی کردیم.
حجت الاسلام والمسلمین حسین زاده در ادامه درباره اهمیت ایثار در تعالیم اسلامی گفت: گذشت و ایثار در تمامی عرصه های زندگی اهمیت زیادی دارد  و در جای جای قرآن و روایات و سیره معصومین علیهم السلام وجود دارد.
وی افزود: منظور از ایثار تنها ایثار در جبهه های جنگ و...، نیست، بلکه حتی در امور کوچک زندگی روزمره، در محل کار، در خانواده، در رفت و آمد ها و...، نیازمند ایثار هستیم تا اخوت و همدلی در جامعه زیاد شود.
این سخنران با اشاره به تضعیف روحیه کار اجتماعی در جامعه گفت: امروزه  شاهدیم که انجام کارهای اجتماعی رها شده و افراد نسبت به هم کمتر احساس مسئولیت می کند، این در حالی است که اسلام بر برادری و تعاون تأکید می کند.
وی خاطرنشان کرد: همدلی و همکاری، نعمت بزرگی است که افراد یکه و تنها نداشتن آن را به خوبی احساس می کند؛ زمانی که افراد در کنار هم همکاری داشته باشند، عیوب کاربرطرف می شود و نتایج کار نیز بهتر می شود.
حجت الاسلام والمسلمین حسین زاده با اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام، گفت: بر اساس سخن این امام همام، مؤمن برادر مؤمن و مانند یک پیکر واحد است؛ اگر یکی از اینها مشکلی پیدا کند، دیگری نیز احساس مشکل می کند. بر اساس روایات، در روز قیامت، زمان حساب و کتاب، از افراد درباره دوستان مؤمنشان سؤال می شود.
وی رفتار مؤمنانه را لازمه پیشرفت جامعه دانست و افزود: جای تأسف دارد که مشاهده می شود برخی تولیدات ما در جامعه اسلامی نسبت به تولیدات در کشورهای غیر اسلامی بی کیفیت تر و نامناسب تر باشد، مؤمن هیچگاه اهل تقلب نیست و در کار برادرش خیانت نمی کند. مؤمن به وعده خود عمل می کند و هرگاه وعده ای می دهد، آن را عمل می کند.
سخنران حرم  حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها افزود: مؤمن نسبت به دیگر مؤمنان مسئول است که بر اساس روایات اگر به این حقوق توجه نشود، باید پاسخگو باشد.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha