چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری

حوزه/ منتخب مردم قم در مجلس شورای اسلامی، اجرای اقتصاد مقاومتی را نسخه علاج بیماری های مزمن اقتصادی کشور عنوان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خصوص دلایل نام گذاری سال 95 از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" اظهار داشت: حدود دو سال از ابلاغ سیاست های 24 گانه اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری می گذرد و متاسفانه در این مدت اقدام شایسته ای صورت نگرفته است و آنچه اتفاق افتاده هم شامل یک سری مقدمات بی تاثیر و کم تاثیر بوده که اگر هم اتفاق نمی اُفتاد چیز خاص و ملموسی نبود.

وی افزود: در کشور  وقت سوزی و فرصت سوزی شد و این در حالی است که بیشترین رکود را در اقتصاد داشته ایم و بیشترین فشار بر مردم وارد آمده است.

دبیر کنگره شهدای روحانی کشور همچنین با اشاره به این که اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی مرهون چند نکته مهم و جدی است، گفت: نکته نخست ناظر به اعتقاد راسخ داشتن به اقتصاد مقاومتی و باور داشتن به مساله تحول از این طریق است.

کار و تلاش مضاعف؛ لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی

وی افزود: مساله بعدی هم کار و تلاش مضاعف و پرهیز از روحیه تنبلی در کشور است چه آن که اگر بخواهیم اقدامی در خورکنیم باید بر تلاش و همت خود روز به روز بیفزاییم.

وی در ادامه با اشاره به این که اگر دولت نگاه واردات محور را در مسایل اقتصادی داشته باشیم هیچ وقت به دنبال نسخه شفابخش نمی رود، گفت: اگر صرفاً این تصور و تلقی وجود داشته باشد که حجمی از ثروت ها و پول های بلوکه شده ایران با رفع تحریم ها باز می گردد و رابطه مان با غرب و آمریکا حل می شود و بعد یک رفاه عمومی ایجاد می شود و مردم هم خوشحال می شوند ، آن وقت دیگر مسئولان در پی تحقق اقتصاد مقاومتی حرکت نمی کنند.

جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه همچنین با بیان این که اقتصاد مقاومتی یک مقوله ریشه ای است که تاثیراتش دراز مدت است و به ثمر نشستن آن زمان می برد، ابراز داشت: متاسفانه آفتی که دولت ها به آن گرفتار می شوند، کارهای پوپولیستی و عوامانه است که ریشه ای و درازمدت نیست و حال آن که باید برای شکوفایی اقتصاد کشور به سختی ها تن داد و با جدیت کار و تلاش کرد نه این که صرفاً به یکسری اقدامات سطحی و زودگذر بسنده نمود.

اقتصاد واردات محور، چاره کار نیست!

وی با تاکید بر این که اقتصاد واردات محور ما را به جایی نمی رساند، خاطرنشان کرد: تنها راه درمان اقتصاد کشور و بیماری های مزمن آن نسخه اقتصاد مقاومتی است که امری عمیق و راهکاری کارشناسی است که مشکلات اقتصاد را به صورت دراز مدت حل می کند.

وی افزود: راه اجرایی اش هم این است که ما به حصول و اجرایی شدن سیاست های 24 گانه ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی برگردیم و یکی از آن اصولش هم این است که تکیه بر توانمندی های داخلی کنیم چه آن که تا تکیه جدی نکنیم مشکلی حل نمی شود

نسل جوان تحصیلکرده؛ سرمایه بزرگ کشور

حجت الاسلام و المسلمین ذوالنوری همچنین با بیان این که کشور ما دارای منابع غنی سرشار و به خصوص استعدادهای ارزشمند و نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده است، گفت: با این وجود برای ما واقعاً مایه تاسف است که به عنوان مثال از اول انقلاب تاکنون هنوز مشکل مرغ و تخم مرغ داریم که نوسانات عجیب دارد چون مشکل کنجاله را حل نکردیم و حال آن که کشور ما چهار فصل است و در زمینه کشاورزی و دامداری و غیره باید یک قطب مهم در دنیا باشد.

وی با اشاره به موقعیت ژئوپلتیک ایران در منطقه افزود: ما استعدادهای داخلی بسیاری داریم که متاسفانه هنوز از این ظرفیت ها به طور شایسته و بایسته استفاده نکرده ایم.

لزوم تقویت شرکت های دانش بنیان

منتخب مجلس دهم شورای اسلامی همچنین با بیان این که تقویت شرکت های دانش بنیان یکی دیگر از الزامات در بحث اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: در حال حاضر بنابر آمار، حدود 6500 نخبه علمی ایرانی در آمریکا چرخ صنعت و تکنولوژی این کشور را می گردانند و همچنین بیش از یک سوم دانشمندان ناسا، ایرانی هستند و همه این ها نشان می دهد که بهره هوشی و استعداد نسل جوان ایرانی، بیش از متوسط دنیاست.

وی اضافه کرد: از سویی رشد علمی در کشور ما بالاست ولی در زمینه نرخ بهره وری و فناوری و تکنولوژی در وضعیت خوبی نیستیم و حال آن که کارتل های اقتصادی و دانشگاه های بزرگ دنیا به راحتی جوان های مستعد ما را به سوی خود جذب می کنند.

وی گفت: بنابر این یکی از اصول اقتصاد مقاومتی تکیه بر شرکت های دانش بنیان است تا علم خود را وارد چرخه صنعت کرده و نتیجه آن در بهبود زندگی مردم ملموس شود چه آن که در غیر این صورت و عدم توجه و بهادادن به نسل جوان مستعد و تحصیل کرده شاهد سرخوردگی نخبگان جوان و تشدید فرار مغزها خواهیم بود.

حمایت از نخبگان جوان؛ لازمه تحول و شکوفایی اقتصادی

دبیر کنگره شهدای روحانی کشور یادآور شد: در این جا دولت باید بیاید همین مبلغ که صرف خرید ایرباس می کند را به تقویت شرکت های دانش بنیان اختصاص دهد تا از این طریق علم خام نخبه ما به صنعت و تکنولوژی تبدیل شده و تحول شگرفی در اقتصاد به وجود آید.

وی افزود: در حال حاضر نخبه ما با پول مملکت رشد کرده و بعد به خارج رفته و علم خود را در زمینه تولید محصول خارجی بکار می گیرد و همین محصول را ما باید با قیمت های گزاف خریداری کنیم و اگر این نخبه در داخل مشغول به کار شده و مورد حمایت قرار گیرد قطعاً باعث شکوفایی اقتصادی می گردد.

از بازارهای منطقه ای و بازار روسیه غافل نشویم

حجت الاسلام و المسلمین ذوالنوری همچنین بر لزوم توجه جدی به بازارهای منطقه ای و کشورهای اسلامی تاکید کرد و گفت: در همین منطقه خودمان ما یک جمعیت انبوه در دنیا داریم که اگر ارتباط اقتصادی را با کشورهای منطقه داشته باشیم بسیاری از تحریمها علیه ما کارساز نخواهد بود ، ضمن آن که نباید از بازار بزرگ روسیه که هم پیمان با ماست، غافل شویم.

وی بیان داشت: امروز زمانی است که دولت باید دیپلماسی اقتصادی خود را فعال کرده و زمینه صدورکالای ما به کشورهای همجوار و از جمله روسیه را فراهم کند و از این مساله هم واهمه نداشته باشد که احیاناً اگر رابطه ما با روسیه تقویت شود این مساله باعث قهر غرب و آمریکا می شود.

اقتصاد مقاومتی با شعار و سخنرانی محقق نمی شود

منتخب مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان این که متاسفانه اثری از تطبیق لایحه بودجه سال 95 با اقتصاد مقاومتی مشخص نیست، گفت:باید دولت برنامه داشته باشد و توجه جدی به اقتصاد مقاومتی کند چرا که دیگر زمان شعار و سخنرانی گذشته و نیازمند اقدام و عمل هستیم.

وی در خاتمه افزود: به هر صورت آنچه مهم است، این که همه باید دست به دست هم دهیم تا ان شاءالله اقتصاد مقاومتی وارد فاز عملیاتی و اجرایی خود شده و به تدریج از حجم مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم کاسته شود.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha