پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
پلیس فرانسه

حوزه / به گفته دو تن از محققان آمریکایی که تحقیقاتی درباره تحرکات افراط‌گرایان اهل تسنن در جهان انجام داده‌اند، فرهنگ سیاسی فرانسوی نقشی کلیدی در افراط‌گرا شدن جوانان ایفاء می‌کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به گفته دو تن از محققان آمریکایی که تحقیقاتی درباره تحرکات افراط‌گرایان اهل تسنن در جهان انجام داده‌اند، فرهنگ سیاسی فرانسوی نقشی کلیدی در افراط‌گرا شدن جوانان ایفاء می‌کند.

ویلیام مک کانتز و کریستوفر مسرول از موسسه بروکینگز آمریکا معتقدند که حملات تروریستی اخیر در پاریس و بلژیک، حقیقت نگران‌کننده‌ای را آشکار کرده‌اند: این که تروریست‌های داعشی و القاعده بیشتر از همه برای کشورهای فرانسه و بلژیک خطرآفرین هستند. آن‌ها در مقاله‌ای که در 24 مارس در ماهنامه امور خارجه فرانسه، با نام «رابطه فرانسوی» منتشر کردند، به تحلیل رابطه میان فرهنگ سیاسی فرانسوی و تشکیل تروریسم پرداخته‌اند.

به گفته این دو محقق، همانطور که می‌بینید به طرز غریبی چهار پنج کشور دارای بیشترین تعداد افراط‌گرایان در جهان هستند که بیشتر، فرانسوی زبان بوده و در لیست این کشورها، فرانسه و بلژیک قرار دارند. طبق گزارش گروه سوفان که در دسامبر 2015 منتشر شد، 1700 فرانسوی و 470 بلژیکی به داعش و دیگر گروه‌های تروریستی افراط‌گرا در سوریه و عراق پیوسته‌‌اند. گروه سوفان همچنین منتشر کرده که فرانسه و بلژیک بیشترین سرانه جنجگو را در گروه‌های تروریستی دارند.

رویکرد سیاست فرانسوی به سمت سکولاریسم

این دو محقق در بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدند که کشور‌های فرانسوی زبان و فرهنگ سیاسی آن‌ها در رادیکال سازی جوانان نقش موثری دارند، زیرا رویکرد سیاست فرانسوی به سمت سکولاریسم بسیار تهاجمی‌تر از سایر کشور‌ها است. برای مثال در میان کشور‌های اروپایی تنها فرانسه و بلژیک هستند که پوشیه زدن را در مدارس دولتی ممنوع اعلام کرده و رویکردی تهاجمی علیه حجاب و دیگر دیدگاه‌های اسلامی نشان می‌‌دهند.

نرخ بالای بیکاری در جوانان

در تحقیقات انجام شده توسط این محقق، دو فاکتور مهم دیگر یعنی رابطه بین نرخ بالای بیکاری در میان جوانان و شهرنشینی نیز از دلایل ترویج افراط‌گرایی دینی در نظر گرفته شده است. به نظر می‌رسد که ترکیبی از نرخ شهرنشینی بین 60-80% و نرخ بیکاری جوانان بین 10-30% نیز در افزایش گرایش به افراط‌گرایی موثر باشد. تصور بر این است که وقتی تعداد زیادی از جوانان به آفت بیکاری دچار شوند، به احتمال بسیار قوی بسیاری از این جوانان به فساد مبتلا می‌شوند. زمانی که این جوانان در شهرها زندگی می‌‌کنند رابطه بیشتری با اعضای جامعه داشته و با عوامل افراط‌گرا مرتبط می‌شوند و وقتی این جوانان در شهرهای فرانسوی زبان زیر فشار سیاست‌های فرانسوی و گرایش دولت به سکولاریزم زندگی می‌کنند، گرایش به سمت رادیکالیسم و تروریسم بالا می‌رود.

این استدال روشن می‌کند که چرا برخی از مناطق حومه پاریس، محله مولن‌بیک در بروکسل و بن گاردان در تونس نرخ نامتناسب بالایی از افراط‌گرایی داشته‌اند.

هرچند این تحقیقات اولیه بوده، اما انتشار آن‌ها نشان می‌دهد که دولت‌های فرانسوی زبان نیاز به بررسی و تغییر سیاست‌های بسیاری دارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha