جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
طبیعت

حوزه/ در پارک ها و بوستان ها و مراکز تفریحی و حتی فرهنگی ، گاه حتی کوچک ترین تذکری نیز به حریم شکنان داده نمی شود تا این گونه فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر چه از سوی مسئولان و ناظران و چه از سوی اشخاص عادی و شهروندان همچنان مظلوم و مهجور باقی بماند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، روز جمعه ای که گذشت گرچه در تقویم به عنوان روز طبیعت نام گذاری شده بود، اما متاسفانه برخی از خانواده های ایرانی بنا بر رسم غلط نانوشته ای ، چندان سر سازگاری با طبیعت نداشتند که نتیجه آن هم این شد که در روزهای اخیر رسانه های جمعی به ویژه سایت ها و خبرگزاری ها و فضای مجازی و از جمله شبکه های صدا و سیما نسبت به نامهربانی با طبیعت در روز بازگشت به دامان طبیعت زبان به گله و شکایت گشودند که چرا ما این گونه هستیم و چرا باید این طور باشد؟!

سخن کاملاً به حقی است و انتقادی البته به جا که متاسفانه برخی از ما آن طورکه باید و شاید نسبت به حفظ حریم محیط زیست و بهره گیری درست از مواهب طبیعی که همگی جزو نعمات الهی به شمار می روند، کوتاهی می کنیم و این که می بایست با تقویت کار فرهنگی و رسانه ای به تدریج در مقام جبران این ضعف و نقصان برآمد.

روی سخن نگارنده در این وجیزه اما صرفاً این مهم نیست بلکه فراتر از آن، اشاره به نکته ای است که به نظر می رسد خیلی از اوقات با اغماض و غفلت ما همراه می شود و آن هم چیزی نیست مگر کم توجهی و گاه بی توجهی به مقوله فرهنگ و اخلاق و رعایت مباحث شرعی در گشت و گذارهایی همچون روز سیزدهم فروردین ماه.

در همین جمعه گذشته و به طور کلی در ایام نوروز امسال که بساط گشت و گذار و تفریح مردم پهن تر از دیگر ایام سال بود – و البته این تفریحات برای سلامت فکری و روانی جامعه امری ضروری است- مع الاسف شاهد بدحجابی ها و بدپوششی های برخی بانوان و حتی آقایان در اماکن تفریحی و گاه زیارتی بودیم و کم عنایتی به اصل عفاف و حجاب در حالی رخ داد که در برخی بوستان ها نیز شنیدن موسیقی های آنچنانی و حرکات نامتناسب با شئون فرهنگی و دینی به امری عادی تبدیل شده بود.

متاسفانه برخی تفرجگاه ها و مراکز تفریحی در کشور و به خصوص کلان شهرها به محلی جهت ترویج بی بند و باری و بروز و ظهور معصیت تبدیل شده اند و حال آن که در این میان برخی خانواده ها نیز به حفظ حریم فرهنگی و اخلاقی خود توجه و اهتمام لازم را ندارند؛ شاید هم این امور برایشان از اولویت چندانی برخوردار نیست!!

گرچه دین مبین اسلام و مذهب حقه شیعه با تفریح و شادی و گشت و گذار هیچ مشکلی ندارد و حتی بر آن نیز تاکید می کند، اما عبور از حریم های تعیین شده و وارد شدن به محدوده خط قرمز گناه و معصیت و شکستن عرف های مرسومِ جامعه اسلامی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

تاسف وقتی شدیدتر می شود که در پارک ها و بوستان ها و مراکز تفریحی و حتی فرهنگی ، گاه حتی کوچک ترین تذکری نیز به حریم شکنان داده نمی شود تا این گونه فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر چه از سوی مسئولان و ناظران و چه از سوی اشخاص عادی و شهروندان همچنان مظلوم و مهجور باقی بماند.

نه فقط در ایام تعطیلات نوروزی بلکه در دیگر ایام سال نیز برخی کافی شاپ ها، رستوران‌ها، قهوه‌خانه‌ها و نیز مراکز تفریحی و تجاری به عوامل ضد فرهنگی تبدیل شده اند و روزی نیست که خبری از واقع شدن جرم یا ناهنجاری فرهنگی و اخلاقی در آن ها منتشر نشود، چه آن که انتشار برخی عکس ها در فضای مجازی حاکی از آن است که متاسفانه در زیر پوسته فرهنگی جامعه، بی حرمتی به ارزش های دینی بیش از پیش مشهود شده و در کنار این ها باید دهن کجی برخی افراد به مقوله حجاب اسلامی به بهانه حضور در خودروی شخصی چه در شهرها و چه به ویژه در مسیر جاده ها و اتوبان ها را اضافه کرد.

به هر حال این امید می رود که همان طور که آیت الله العظمی مکارم شیرازی در تبریک تلفنی سال جدید به رئیس جمهور محترم، خواستار اهتمام ویژه مسئولان به تحقق برجام اخلاقی شدند، چه دولتمردان و دست اندرکاران امور فرهنگی کشور و چه از آن سو، خود مردم و خانواده ها بیش از پیش در حفظ و تقویت محیط زیست فرهنگی و اخلاقی در کنار احترام به محیط زیست طبیعی بکوشند تا بدین گونه هوای تنفسی جامعه کماکان صاف و بی آلایش باقی بماند.

 ان شاءالله

سید محمد مهدی موسوی

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha