شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌‌الاسلام محمود عبداللهی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری با اشاره حدیثی از پیامبر(ص) که فرمودند :" إنّ اللَّه تعالى يبغض الوسخ و الشّعث "خداوند كثافت و ژوليدگى را دشمن دارد»، گفت: اگر چرکي و ژوليدگي دشمني با خداوند است، آراستگي، نظافت و پاکي انسان مؤمن، دوستي و تقّرب با خداوند است.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالمحمود عبدالهی، در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، با اشاره فرا رسیدن به 18 فروردین روز جهانی بهداشت، اظهار داشت: اسلام به مسئله بهداشت نگاه ویژه ای دارد و رسول اکرم(ص) در این رابطه فرمودند "النظافة من الایمان"، چرا که حفظ سلامت در تمام شئون زندگی تاثیر بسزایی در روح، فکر، عقل و جسم انسان دارد .

وی به آیه  29 سوره حجر "فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِين"  اشاره ای کرد و افزود : تکامل انسان از طریق جسم و روح است، لذا با حفظ سلامت جسم باید مسیر تکامل و سعادت را پیمود.

عضو خبرگان رهبری به روایت پیامبر اکرم (ص) « تنظفوا بكل ما استطعتم فإن الله بنى الإسلام على النظافة، ولن يدخل الجنة إلا كل نظيف» اشاره ای کرد و اظهار داشت: بنای اسلام بر نظافت است، لذا اسلام به طور همزمان به روح فکر، عقل، جسم و تمام  شئونات زندگی انسان توجه کامل و ویژه ای  دارد.

حجت الاسلام والمسلمین  عبدالهی ادامه داد: پيامبر خاتم(ص) به همان اندازه كه به زيبايي و آراستگي دروني يعني معنويّت و خودسازی انسان، اهميت داده است، آراستگي بروني و رسيدگی به وضعيت ظاهری را نيز مورد تأكيد قرار داده اند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره حدیث دیگری از پیامبر(ص) « إنّ اللَّه تعالى يبغض الوسخ و الشّعث/ خداوند كثافت و ژوليدگى را دشمن دارد»، افزود: اگر چرکي و ژوليدگي دشمني با خداوند است، آراستگي، نظافت و پاکي انسان مؤمن، دوستي و تقّرب با خداوند است.

وی در خصوص جایگاه پاکیزگی در نگاه معصومین(ع)، به کلام امام رضا(ع) که می فرمایند "مِنْ أَخْلاقِ الأنبیاء التَّنَظُّف" اشاره کرد و افزود: پاکیزگی گذشته از تأثیر بسزایی که در سلامت شخصی و اجتماعی انسان دارد، موجب دلپذیری و جلب نظر بیننده می شود و یکی از خواسته های فطری است در کلام معصومان(ع) پاکیزگی جزئی از ایمان است. 313/38

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha