جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
لوامع الاسرار فی شرح مطالع الانوار

حوزه / کتاب لوامع الأسرار في شرح مطالع الأنوار، اثرعلاّمه قطب الدين رازی ( ۶۹۲ - ۷۶۶ ق) است که با عنایت به کتاب تنوير المطالع استادش، شمس الدين اصفهانی (۶۷۴ - ۷۴۹ ق)،نگاشته شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، لوامع الاسرار فی شرح مطالع الانوار اثر علمی ابوالقاسم رحماني آملي در گروه تصحيح و تحقيق که ازسوی مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران چاپ ومنتشر شده است در هفدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثربرگزیده انتخاب شد.

مطالع الأنوار، نوشته سراج الدين ارُمَوی ) 594 - 682 ق(، متن مختصری در منطق و حکمت است که از بدو تأليف، توجّه حوزه های علمی و محافل حکمی را به خود جلب کرد و شروح و حواشیِ متعدّدی را به خود دید.

یکی از این شرح ها، کتاب لوامع الأسرار في شرح مطالع الأنوار، اثرعلاّمه قطب الدين رازی ( 692 - 766 ق) است که با عنایت به کتاب تنوير المطالع استادش، شمس الدين اصفهانی (674 - 749 ق)،نگاشته شد.

استقبال حوزه های علمی از شرح علاّمه قطب الدين، همانند اصلِ متن آن، چنان بود که این اثر ناسخِ شروحِ پيشينيان

شد و حواشیِ فراوانی در باره اش به نگارش در آمد.

لوامع الأسرار، از مهمترين و جامعترين متون درسی در فنّ منطق استدلالی است که برای برخی مباحث آن، همانند ضروب أشکال (خصوصا شکل رابع)، تلازمات شرطيّه، موجَّهات و اختلاطات کمتر نظيری می توان يافت.

مصحِّح اين اثر، با بهره گيری از کُهَنترين و معتبرترين نُسَخ خطّیِ دو کتاب مطالع الأنوار و لوامع الأسرار، به شرح و تصحيحِ دقيق این دو اثر پرداخته و از حواشیِ گذشتگان هم برای تکميل آن دو بهره برده است.

وی نتایج تصحیح و تعلیق خود را در سه مجلد گرد آورده و با شرحِ کاملِ این دو اثر، آن را به زبان عربی ارائه کرده است.

مصحِّح، در آغاز جلد نخست، مقدّمۀ فارسیِ مبسوطی را در هشت باب نگاشته است که به گفته خود او، برخی ابواب و فصول این مقدمه، می تواند رساله ای مستقلّ به شمار آید و در تبيين فرازهايی از تاريخ منطق نگاری، اهمّيت بسزايی داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha