چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
امیرحسین شریفی، تهیه‌کننده سینما

حوزه/ وقتی سخن از مصالح ملی و انقلابی می‌شود باید سلیقه‌های سیاسی را کنار گذاشت، اما متاسفانه تا به امروز ما به آن توجهی نکرده‌ایم، برای همین پیشرفتی نیز نداشته‌ایم.

امیرحسین شریفی، تهیه‌کننده سینما که جدیدترین فیلمش با عنوان «آوازه‌های سرزمین من» در جشنواره فیلم‌های دینی مسکو به عنوان اثر برگزیده اعلام شد در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»، گفت: خیلی متاسفم که سینمای ایران تا این اندازه آلوده سیاست بازی شده است ،فیلم‌های خوب و روشنگری چون «آوازه‌های سرزمین من» را نمی بیند. این فیلم کاری است که با محوریت نزدیکی ادیان الهی ساخته شده و در آن چهره حقیقی افرادی که به اسم اسلام دست به وحشی گری می‌زنند، افشا می‌شود، اما متاسفانه این کار با استقبال مناسب مواجه نشد و با بی‌توجهی رو‌به‌رو شد.

*فیلمی برای تقریب بین الادیان

وی افزود: افسوس بیشتر، زمانی است که می‌بینیم اسقف بزرگ روسیه از این فیلم تجلیل می‌کند و آن را کاری در جهت نزدیکی ادیان الهی توصیف می‌کند، اما در کشور ما حتی فرصت نمایش مناسب هم برای آن فراهم نمی‌شود. این کم توجهی در شرایطی است که مدیران سینمایی دائما شعار حمایت از کارهای ارزشی را سر می‌دهند، اما در عمل به هیچ وجه تحقق چنین ادعایی را شاهد نیستیم.

*انتقاد از رواج سیاست در سینما

این تهیه‌کننده با انتقاد از نهادینه شدن سیاست زدگی در سینمای ایران ادامه داد: در هر دوره سینمایی معمولا مدیران به سمت هنرمندانی سوق پیدا کرده‌اند که در مباحث سیاسی با آنها هم رای هستند. این امر منوط به دولتی خاص نمی‌شود، بلکه همیشه این وضعیت وجود داشته. در این دوره هم چنین آسیبی وجود دارد می‌بینیم عده‌ای از فیلمسازان خوب کشورمان خانه نشین شده‌اند تنها به این بهانه که تفکر سیاسی آنها با مسئولان متفاوت است.

*حفظ منافع ملی خط قرمز سینما باشد

شریفی ادامه داد: این نکته امری طبیعی است که هر مدیری سلیقه خاص خود را داشته باشد، اما این مسئله باید در دایره عدالت نمود پیدا کند، یعنی اگر فیلمساز یا تهیه کننده‌ای کیفیت بالاتری در کارش بود بدون گرایشات سیاسی قضاوت شود. نکته دیگر اینکه همه باید بدانیم، وقتی سخن از مصالح ملی و انقلابی می‌شود باید سلیقه‌های سیاسی را کنار گذاشت، اما متاسفانه تا به امروز ما به آن توجهی نکرده‌ایم، برای همین پیشرفتی نیز نداشته‌ایم، درصورتی‌که کشورهای غربی به ویژه هالیوود در نقطه آخر به حفظ منافع ملی باور دارند، برای همین است که سینمای جهان را در اختیار خود گرفته‌اند.

*دام هالیوود برای جوانان ایران

تهیه‌کننده فیلم دفاع مقدسی «اشک سرما» ادامه داد: اینکه آنها در رسیدن خواسته‌شان موفق بوده‌اند، امری نیست که بخواهیم با کلام آن را نقد کنیم، چون به عینه نمود آن را در سینما و تلویزیون خود می‌بینیم. برای نمونه شما را ارجاع می‌دهم به فیلم‌های سینمایی که در ایام نوروز از شبکه‌های مختلف سیما پخش شد. این تولیدات اکثرا محصول هالیوود بودند، ولی ما خود را به ندیدن می‌زنیم و اجازه می‌دهیم آنها بیشتر با تولیداتشان ذهن جوانان ما را مسموم کنند.

*نگاه سیاسی ذهن سینما را آشفته می کند

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره نقش جوانان گفت: متاسفانه سیاست‌زدگی تنها امری رایج در بین مسئولان سینمایی نیست، بلکه به برخی سینماگران نیز سرایت پیدا کرده است، یعنی با آمدن هر مدیری، گرایشات سینمایی آنها نیز فرق می‌کند، درصورتیکه سینماگر باید ذهنی آزاد و رها داشته باشد تا بتواند آنچه مردم نیاز دارند را به تصویر کشند. این اتفاق اگر روی دهد ما شاهد گوناگونی تولید هم در سینماهای کشورمان خواهیم بود.

شریفی تاکید کرد: برای رهایی از این معضل به نظر من بهترین راهکار آن است، سیاست‌گذاری‌های بلند مدت برای سینمای تعریف شود و نهادی نظارتی، جدا از دولت ناظر به اجرای آن در دوره‌های مختلف باشد تا سرمایه ملت بر باد نرود. برای مثال می‌توان از مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه مردم نهاد درخواست کرد که هیئتی را ناظر بر اجرای سیاست‌های کلی سینما کند.

*نگاهی به اکران های نوروزی

وی در جواب به سوالی دیگر مبنی بر اینکه اکران نوروز سال 95 را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: امسال شاهد رونق بسیار خوبی در اکران نوروزی بودیم. همین موضوع نیز ما را به آینده هنر هفتم امیدوار می‌کند. امیدوارم سینما در سال جاری به روزهای خوب سال‌های پیش باز گردد، دورانی که برای تماشای فیلم جلوی سینماها صف بسته می‌شد، البته نکته ای را باید درباره اکران نوروزی بیان کنم، اینکه، امسال تنها فیلم‌های طنز نبودند که به فروش خوبی دست پیدا کردند، بلکه فیلم هایی نظیر «بادیگارد» و «ابد و یک روز» هم توانست در گیشه به موفقیت دست پیدا کند.

وی در پایان اعلام کرد: باور دارم، از سینما می‌توانیم به عنوانی ابزاری برای اشاعه آموزه‌های انقلاب اسلامی بهره ببریم، همانگونه که در برخی مواقع این کار را کرده‌ایم، اما متاسفانه سیاست‌زدگی رایج در سینما باعث شده موفقیت‌ها ادامه پیدا نکند. برای همین از همه مسئولان و سینماگران در سالی که حضرت آقا از آن به عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام برده‌اند، استدعا دارم آستین هست را بالا زنند تا اتفاقات خوبی در سینما کشور رقم خورد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha