شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تماشای فیلم توسط حوزویان

حوزه/ متاسفانه در سال های اخیر برخی فیلم های سینمایی و به ویژه مطالب و گفتگوهایی که در آن ها بیان می شود، به هیچ وجه متناسب با یک خانواده معمولی ایرانی هم نیست؛ چه برسد به خانواده های طلاب و روحانیون که مقیدتر و حساس تر به این موضوعات هستند!

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، طلبه و روحانی شدن به همراه خود یک سری الزامات و گاه محدودیت ها در نوع تعاملات اجتماعی به همراه می آورد، به عنوان مثال یک فرد حوزوی همچون سایر افراد عادی جامعه شاید نتواند به همه اماکن و تفریحگاه ها و مراکز با طیب خاطر و به راحتی برود و بالاتر این که در این حضور خانواده خود را نیز همراه خود داشته باشد.

بر اساس یک رسم نانوشته معمولاً حوزویان به ویژه آن ها که تلبس به لباس مقدس روحانیت پیدا کرده اند، در مکان هایی چون سینما و سالن تئاتر حضور پیدا نمی کنند یا اگر این گونه باشد امری نادر به شمار می رود

در حاشیه اکران فیلم تحسین شده "ایستاده در غبار" که چهارشنبه هفته گذشته به همت مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی در قم برای طلاب و خانواده های آنان به نمایش در آمد، با تنی چند از حوزویان درباره این که چقدر اهل سینما رفتن هستند و چه فیلم هایی را می بینند، گپ و گفتی انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن را ملاحظه می کنید

فیلم ها را دنبال می کنم اما سینما نمی روم!

علی نکویی، طلبه پایه هفتم با اشاره به این که به دیدن فیلم های سینمایی به خصوص فیلم هایی با تم دینی و ارزشی، علاقه مند است، درعین حال گفت: سینما نمی روم چون احساس می کنم محیطش برای حضور یکی مثل بنده و خانواده ام، چندان مناسب  نیست، اما بعضاً فیلم های سینمایی را اگر فرصت کنم از طریق نمایش خانگی دنبال می کنم.

وی همچنین به نکته مهمی اشاره کرد و افزود: به تعبیر یکی از اساتید اخلاق حوزه، هنر دینی در نهایت موجب عروج انسان می شود و حال آن که هنر غربی و بیگانه با مفاهیم دینی به ویژه سینمایی که امروز پرچمدارش هالیوود است، آدمی را به وادی سقوط می کشاند.

ساخت فیلم های متعهد و پرمحتوا؛ لازمه جذب اقشار متدین

حجت الاسلام سجاد صالحی، از فضلای شاغل در درس خارج حوزه نیز با اشاره به این که تولید و پخش فیلم های خوبی همچون "ایستاده در غبار" که به صورت مستند، به واقعیت های زندگی حاج احمد متوسلیان می پردازد، باعث جذب اقشار متدین جامعه به سمت سینما می شود، ابراز داشت: واقعیت تاسف باری که وجود دارد، این که تعداد این گونه فیلم ها در طول سال نسبت به فیلم هایی که صرفاً برای سرگرمی و خنده و احیاناً حرف ها و مطالب نامناسب فرهنگی ساخته می شود، بسیار کم است.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال در سال های اخیر معدود فیلم های خوبی همچون چ، شیار 143، بادیگارد، ایستاده در غبار و ... ساخته شده و حال آن که از سینمای منتسب به انقلاب اسلامی و هنرمندان متعهد ما بیش از این ها انتظار می رود.

باید از فیلم های ارزشمند حمایت کنیم

وی که فارغ التحصیل دانشکده صدا و سیما و از جمله نویسندگان و فیلمسازان حوزوی است، همچنین ادامه داد: بنده معتقدم که خود طلاب و روحانیون و قشر متدین و حزب اللهی هم به همراه خانواده هایشان می بایست برای تماشای همین اندک فیلم های خوب و پرمحتوا به سینما بروند و این مساله به یک فرهنگ تبدیل شود تا به این طریق بتوانیم از این جریان فیلمسازی تا حد امکان حمایت کنیم.

وی افزود: اگر امثال ما این قبیل فیلم ها را ندیده و حمایت نکنیم از چه کس دیگری می توانیم این توقع و انتظار را داشته باشیم؛ البته باید بسترهای این کار فرهنگی نیز فراهم شود و خود نهادهای حوزوی و دولتی نیز حمایت کنند.

ای کاش خانواده ام را هم می آوردم

این فیلمساز و مستندساز همچنین یادآور شد: حقیقتاً بنده از تماشای فیلم ایستاده در غبار ساخته آقای محمد حسین مهدویان به عنوان یک جوان متعهد سینماگر لذت بردم و افسوس خوردم که چرا خانواده را به همراه خود نیاوردم تا یکی از بهترین آثار این سال های سینما را از نزدیک ببینند.

سینما رفتن به شرطها و شروطها!

حجت الاسلام سعید ولی زاده ، محصل در مقطع پایه نهم حوزه نیز با بیان این که هر از گاهی به همراه خانواده به سینماهای قم برای تماشای فیلم ها می رود، گفت: البته قبلش پرس و جو و تحقیق می کنم ببینم که فیلمی که قرار است آن را با خانواده از پرده سینما تماشا کنیم، از حیث فرهنگی و پیام های محتوایی ارزش دیدن را دارد یا خیر، چون متاسفانه در سال های اخیر برخی فیلم های سینمایی و به ویژه مطالب و دیالوگ هایی که در آن ها بیان می شود به هیچ وجه متناسب با یک خانواده معمولی ایرانی هم نیست چه برسد به خانواده های طلاب که مقیدتر و حساس تر به این موضوعات هستند!

وی همچنین تصریح کرد: به عقیده بنده یک هنرمند به خصوص کارگردان و بازیگر و تهیه کننده سینما باید هم در فرم و هم محتوا نگاه متعالی به مقوله هنر داشته باشد و اگر این گونه فیلم ها بر اساس این نگاه و رویکرد ساخته شود بی شک قشر متدین نیز به سینما گرایش پیدا می کند و حال آن که جای بسی تاسف است که در حال حاضر فیلم هایی در سینما ساخته می شود که با نگاه به ظاهر روشنفکری بعضاً به دنبال تمسخر و طعنه زدن به نمادها و مسایل دینی هستند.

وی افزود: در واقع تعهد هنرمندانه ، کیمیای امروز سینماست و مردم ما به جهت آن که مذهبی و متدین هستند به دنبال این تعهد دینی می گردند و اگر سینما را از خود بدانند طبعاً به آن هم میل و رغبت نشان می دهند.

چرا فقط 2 درصد مردم ایران به سینما می روند؟!

حجت الاسلام سید حسین علوی که سابقه حضور در مدرسه اسلامی هنر را نیز دارد با اشاره به آماری از میزان سینما رفتن مردم ایران اظهار داشت: جایی می خواندم که بنابر آمار خود سازمان سینمایی، در طول سال به طور میانگین بین یک تا دو درصد کل مردم ایران اهل سینما رفتن هستند و این سخن یعنی این که عملاً بخش اصلی مردم چندان میانه ای با هنر هفتم ندارند، البته باید استثنائاتی مثل ایام عید امسال که فیلم ها فروش خوبی داشتند را کنار گذاشت.

وی با اشاره به این که خودش هر از گاهی اهل سینما رفتن است اما خانواده را به همراه خود نمی برد، گفت: نگاه حداقلی به دین و بی اعتنایی به ارزش های انقلابی به ویژگی برخی از فیلمسازان سینمای ایران در سالیان اخیر تبدیل شده و حال آن که سینمای انقلاب اسلامی باید بیش از هر چیز مروج و مدافع ارزش های انقلابی و دینی باشد که به نظر می رسد به این مقولات کم توجهی و گاه بی توجهی صورت گرفته است.

سینما باید مروج سبک زندگی اسلامی باشد

این محقق و پژوهشگر حوزوی با اشاره به فرمایش معروف حضرت امام (ره) مبنی بر این که ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم، خاطرنشان کرد: اگر سینما بتواند محلی برای طرح و ترویج ارزش های دینی و انسانی و به خصوص تبیین و تبلیغ سبک زندگی دینی شود، این مساله باعث علاقه مند شدن آحاد مردم به سینما می شود چرا که در نهایت افرادی که به ظاهر مذهبی هم نیستند با این سینما مخالفتی نمی کنند.

وی همچنین گفت: چندی پیش بیانی از آیت الله العظمی جوادی آملی شنیدم به این مضمون که اگر در این زمانه ما قرار بود پیامبری مبعوث شود، با هنر سینما مبعوث می شد و این نشان دهنده اهمیت و تاثیرگذاری فوق العاده سینما بر کلیت فرهنگ و اجتماع امروزی است و لذا نباید از آن در مسیر تبلیغ و ترویج دین غفلت کرد.

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha