پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
فقه اقتصادی

حوزه/ هیچ نقصی به مکتب اهل بیت(ع) وارد نیست، چون همه موارد لازم را برای ما بیان کرده اند و محققین حوزوی باید همچون شهید صدر نسبت به استخراج مسائل فقه اقتصادی از کلام ائمه(ع) اقدام و همت گمارند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین مهدی زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در تهران، با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، گفت: به نظر من دلیل این نامگذاری ریشه در آیات قرآن و معارف دینی دارد و باعث تاسف است که کشور ما با اینکه دارای منابع غنی می باشد و یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه خاورمیانه و جهان است، با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کند.

وی با بیان اینکه توجه به توصیه های مقام معظم رهبری بر همه مسئولین لازم می باشد، اظهار داشت: تعبیری که رهبر انقلاب برای تحقق شعار امسال داشتند، این بود که بهبود معیشت مردم و رونق اقتصادی کشور بزرگترین دغدغه پیش رو می باشد و چنانچه این مسئله حل شود، مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و سایر معضلات به دنبال آن حل خواهند شد.

استاد حوزه علمیه تهران افزود: اقتصاد مقاومتی چیزی جز توانمندسازی تولید داخلی، استقامت در برابر تحریم های ظالمانه، پرهیز از ریخت و پاش ها، پرهیز از تجمل گرایی و اشرافی گرایی، دوری از اسراف، اصلاح الگوی مصرف و داشتن قناعت در زندگی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی زاده با تاکید بر اینکه اقتصاد ملی نباید هیچ گونه وابستگی به بیگانگان داشته باشد، تصریح کرد: وظیفه تحول و رشد مثبت اقتصادی فقط بر عهده دولت نیست، هر چند که دولت یکی از ارکان بسیار مهم و تاثیرگذار در تحقق رونق اقتصادی است، اما نقش آحاد مردم و نهادهای خصوصی که می توانند در کنار دولت کمک های ویژه و مهمی به اقتصاد کشور داشته باشند، بسیار چشمگیر و قابل توجه خواهد بود.

وی با اشاره به عدم تحقق وعده های مسئولین در رفع مشکلات بیکاری جوانان، بیان داشت: مسئولین از ارائه آمارهای عجیب که در اغلب موارد نیز مطابق با واقعیت های جامعه نمی باشد و بیشتر حالت شعاری به خود می گیرد، پرهیز کنند و با تبعیت از فرمایشات رهبر انقلاب و برای خدمت به مردم بزرگ ایران، به طور جدی جهت تحقق رونق اقتصادی و بهبود معیشت مردم اقدام و عمل نمایند.

مدیر مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) تهران با اشاره به نقش حوزه های علمیه در تبیین اقتصاد اسلامی، گفت: هدف شعار امسال فقط تحقق بهبود معیشت مردم نیست، بلکه توسعه زیر ساخت های فکری کشور در همه عرصه ها مدنظر می باشد و در این میان نقش مراکز علوم دینی و حوزه های علمیه آن طور که باید تبیین و به خوبی تعریف نشده است.

وی اضافه کرد: حوزه های علمیه نه تنها می توانند در پی ریزی زیر ساخت های فکری نقش ویژه ای را ایفا کنند، بلکه معتقدیم برای انقلاب اسلامی همراه و پشتیبان قوی بهتر از حوزه های علمیه وجود ندارد.

استاد حوزه علمیه تهران با تاکید بر ضرورتتوجه به فقه اقتصادی، تصریح کرد: هیچ نقصی به مکتب اهل بیت(ع) وارد نیست، چون همه موارد لازم را برای ما بیان کرده اند و این محققین فقهی هستند که باید همچون شهید صدر نسبت به استخراج مسائل فقه اقتصادی از کلام ائمه(ع) اقدام و همت گمارند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی زاده در پایان با اشاره به نقش ویژه مردم در تحقق اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کرد: لازمه همراهی آحاد مردم برای تحقق سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در مرحله نخست اقدام و عمل مسئولین دولتی و مجلس می باشد و الا مردم همواره نشان داده اند که حامی اصلی نظام و انقلاب اسلامی هستند و چنانچه بفهمند که مسئولین به آنچه می گویند پایبند و متعهد نیستند، انگیزه ای برای حمایت از تولید داخلی و استفاده از کالای ملی نخواهند داشت.  42/313

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha