جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام ناصر رفیعی

حوزه/ بشر امروزه از فقدان معنویت رنج می برد، فقدان معنویت است که باعث این همه معضلات اجتماعی از جمله طلاق و بزهکاری و گرفتار شدن در دام های شیطانی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین ناصررفیعی، عصر امروز در اجتماع معتکفین سال 95 استان قم در مصلای قدس، با بیان این که هر کدام از عبادات پاسخ به یک یا چند نیاز انسان است، اظهار داشت: به عنوان مثال نماز و روزه و عبادات دیگر هر کدام دارای یک آثار خاصی است، ولی اعتکاف معجونی از عبادات و برطرف کننده بسیاری از نیازهای انسان است.

وی افزود: اعتکاف عملی عبادی مختص مسلمانان نیست و در تاریخ نبوت نیز وجود داشته و خداوند در آیه 125 سوره بقره به حضرت ایراهیم و اسماعیل(ع) امر می کند که فضای عبادت را برای معتکفین و نمازگزاران و طواف کنندگان فراهم نمایند.

وی با اشاره به فرصت های اعتکاف گفت: اعتکاف فرصت مناسبی برای گریز از روزمرگی های زندگی و زندگی تکراری است، که فرصت های مختلفی را پیش روی انسان  قرار می دهد.

استاد دانشگاه بیان کرد: یکی از فرصت های مهم اعتکاف فرصت تقویت معنویت است، زیرا بشر امروزه از فقدان معنویت رنج می برد، فقدان معنویت است که باعث این همه معضلات اجتماعی از جمله طلاق و بزهکاری و گرفتار شدن در دام های شیطانی است.

وی افزود: فرصت بعدی فرصت تفکر است، زیرا تفکر بالاترین عبادت خداوند است و حضرت ابوذر که عابدترین مردم بعد از معصومین(علیهم السلام) در زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله) بود، بخش اعظم عبادت او ناشی از تفکر بود و به دلیل فکور بودن، عالی ترین درجات عبادت نصیب او شد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی گفت: از دیگر فرصت هایی که اعتکاف پیش روی انسان قرار می دهد، می توان  به تقویت اراده ترک حرام، نظم و انضباط تحمل سختی و معرفت نفس اشاره کرد.

این محقق حوزه اظهار داشت: اعتکاف همچنین دارای اخلاقیاتی خاص است که از جمله آنها می توان به پرهیز از فرصت سوزی اشاره نمود، امروزه موبایل ها و تبلت ها و نظریه های ان فرصت های بسیاری را از مردم به خصوص در اماکن مذهبی و عبادی می گیرند و متاسفانه بسیاری از متدینین نیز بدون این که بخواهند فرصت های خو را به واسطه سرگرم شدن به این آلات از دست می دهند.

وی عنوان کرد: پرهیز از بیان مطالب بیهوده و نزاع های لغو که آثار بسیار بدی بر روی اعتکاف کنندگان  دارد،از دیگر اصولی است که باید به آن توجه شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی عنوان کرد: معتکفین باید رازدار باشند و هرچه در این محیط از برادر و یا خواهر مسلمان خود دیدند، نزد خود نگه داشته و آن را فراموش کنند و به هیچ عنوان نباید این مسائل به کسی بازگو شود.

وی رعایت اخلاق اجتماعی را از دیگر اخلاقیات اعتکاف دانست و گفت: حس هم نوع دوستی و توجه به محرومان و کمک به مردم از بهترین اخلاق اعتکاف است. زیرا در روایت آمده است که اگر معتکفی به نیت حل مشکل زندگی یک مومن از این فضا خارج شود، فضای یک ماه اعتکاف را خواهد برد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی خاطرنشان کرد: از جمله اخلاقیات مهم در اعتکاف این است که انسان نبایدبا خدا معامله اقتصادی کند، نباید توقع را به حدی بالا ببریم که تصور کنیم که پس از اعتکاف هیچ مشکلی برای ما نباید به وجود بیاید و همه حاجت های ما پس از اعتکاف بر آوره شود، انسان اعتکاف را باید برای رضای خدا انجام دهد و از معامله اقتصادی با خدا در این مراسم پرهیز کند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha