جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اعتکاف بانوان

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س)، حضور گسترده دختران جوان در مراسم معنوی اعتکاف را بسیار ارزشمند و معنادار دانست.

زهرا تاجیک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که ایام البیض ماه رجب و اعتکاف روزهای سیزدهم تا پانزدهم این ماه پر فضیلت در آموزه های دینی ما و در کلام حضرات معصومین(ع) به طور خاص مورد توجه و تاکید قرار گرفته است، اظهار داشت: فلسفه اصلی اعتکاف همانا پناه بردن به خانه خدا و دوری از مسایل دنیوی و تعلقات خاص آن است و همین که فرصتی ولو کوتاه برای آدمی فراهم می شود تا با خدای خودش خلوت کرده و به راز و نیاز بپردازد، بسیار ارزشمند و مغتنم است.

وی افزود: اساساً همه افرادی که در فضای اعتکاف قرار می گیرند، خواه ناخواه متاثر از چنین فضایی می شوند و رنگ و بوی خدایی به خود می گیرند که شاید در کمتر در ایامی از سال همچون این سه روز، این حالت برای آنها حادث شود.

وی اضافه کرد: به هر حال همین که انسان در مدت سه روز ایام البیض ارتباط کمتری با دنیا پیدا می کند، طبعاً بهتر می تواند با خود بیندیشد که چه کسی است و برای چه خلق شده و قرار است به کدام مقصد برسد؟!

معنویت افزایی با حضور در مراسم اعتکاف

عضو انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: بی شک در چنین خلوت ارزشمندی ، سوالاتی این چنین برای انسان فراهم می آید، ضمن آن که برنامه های معنوی و دعاخوانی و مناجات در مراسم اعتکاف زمینه ای فراهم می آورد تا فرد طور دیگری به زندگی نگاه کرده و بهتر معنای عبودیت را بفهمد.

وی گفت: البته مبلغین و سخنرانان مذهبی مراسم های اعتکاف در این باره بسیار می توانند تاثیرگذار بوده و به رشد فکر و ذهنیت و بینش افراد کمک کنند.

خودشناسی مقدمه ای برای خداشناسی

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: انسان معتکف در این روزهای کوتاه اما تاثیرگذار بهتر می تواند نفس خود را شناخته و به شناسایی ابعاد وجودی خویش بیشتر و بهتر نائل شود؛ به ویژه رجوع به درون داشته باشد چه آن که ما انسان ها عمده ضعف هایمان به خاطر خودناشناسی است به این معنا که نه خود را و نه توانمندی ها و قابلیت هایمان را نمی شناسیم و به همین خاطر عمدتاً در زندگی هایمان دچار خطاها و لغزش ها می شویم.

وی بیان داشت: اساساً وقتی انسان به بهانه اعتکاف بیشتر به درون خود مراجعه کرده و به کنکاش درونی می پردازد بهتر می تواند به اصل خودشناسی نزدیک شده و به بازسازی باطنی بپردازد.

فرصتی برای توبه و بازگشت به سوی خدا

تاجیک افزود: از این حیث، این سه روز سپید و نورانی یک فراغت و خلوتی برای او ایجاد می کند که در این فرصت بتواند بازگشت به خود داشته و گرد و غبارهای فرونشسته را زدوده و از این شلوغی های دنیا و محیط کار و اشتغال فاصله گرفته و واقعیت های وجود خود را بهتر و دقیق تر ببیند و به خطاها و اشتباهات خود بهتر پی برده و بتواند زمینه بازگشت و توبه از گناهان را درونش ایجاد کند.

وی همچنین ابراز داشت: تجربه چند بار حضور شخصی بنده در این مراسم بزرگ و باشکوه و نیز مشاهده حالات و گفتار معتکفین به بنده ثابت کرده که انقطاع از دنیا دارای چه برکات و دستاوردهایی برای معتکفین است؛ به خصوص برای بانوان جامعه ما که طبعاً انسان های عاطفی و حساسی هستند و در بسیاری از موارد شاید بشود گفت بیشتر در زندگی روزمره، تحت تاثیر مسایل دنیایی قرار می گیرند.

اندکی از برکات اعتکاف برای بانوان و دختران

عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س) گفت: از این رو بنده معتقدم که اعتکاف برای خودسازی معنوی بانوان بسیار اثربخش است و می تواند برای آن ها توام با برکات و آثار سازنده ای باشد و به ویژه آن ها را به فطرت الهی خویش بازگرداند.

وی تصریح کرد: آنچه مهم است این که از فرصت های طلایی اعتکاف باید نهایت استفاده را کرد و به خصوص مبلغین دینی که در محافل زنانه ی اعتکاف حضور می یابند باید حداکثر بهره برداری را در این باره داشته باشند.

وی افزود: آن ها باید بتوانند خواهران را در این زمینه هدایت کرده و با حقیقت دین و اقتضائات آن به درستی و با زبان شیرین و ساده آشنا کنند، به ویژه در رابطه با تقویت بُعد حجاب و حیا و کرامت و منزلت زن که احساس می شود این روزها بیشتر به آن نیازمند هستیم.

تقویت کرامت و عزت زن با معنویت افزایی

عضو انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم همچنین اظهار داشت: به هر حال آنچه مسلم است این که خدای متعال منزلت بسیاری برای زن قائل شده است و باید این کرامت و منزلت از طریق برنامه های معنوی چون اعتکاف روز به روز بیشتر هم شود.

وی یادآور شد: خوشبختانه حلقه های معرفتی که در مراسم اعتکاف به خصوص در بخش بانوان ایجاد می شود در این باره بسیار موثر بوده است و باید تقویت شود، چه آن که فطرت انسان ها آماده شنیدن و دریافت حقیقت است و با معرفت افزایی این آمادگی فراهم می شود.

لزوم تمرین برای حفظ حالت معنوی پس از اعتکاف

تاجیک در خاتمه سخنان خود با اشاره به این نکته که مراسم معنوی اعتکاف زمینه خوبی است تا آفاتی چون غیبت ، چشم و هم چشمی و سخن چینی که متاسفانه در بین برخی از بانوان جامعه بیشتر وجود داشته، مرتفع شده و یا کاهش یابد، گفت:  از همه مهم تر این که باید بکوشیم تا این حالت خوب و معنوی را در درون خود پس از اعتکاف با تمرین و ممارست و البته توکل بر خدا و استعانت از ائمه اطهار(ع) حفظ کرده و ارتقا ببخشیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha