پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 376988
۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
امام علی علیه السلام

حوزه / دفاع از سخنان ارزشمند و اندیشه های به حق اهل بیت علیهم السلام و نشر و اشاعه آن ها باعث رهایی انسان هایی می شود که در حصار تردید گرفتار شده اند.

 سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»در آستانه 13 رجب، سالروز میلاد پر برکت امام علی، مولی الموحدین امیرالمومنین(ع)، ایام جشن و سرور اهل بیت پیامبر، و به منظور آگاهی عقاید شیعه  و گفتگوی علمی بین مذاهب اسلامی، نرم‌افزارهای مناسبتی "امام علی علیه السلام" و جانشینی پیامبر و امامت اهل بیت،را به مخاطبان ارجمند معرفی می کند.  

 *نرم افزار دانشنامه علوی

"نهج البلاغه" اثری است به درخشندگی آفتاب، به لطافت گل، به قاطعیت صاعقه، به ژرفای اقیانوس و به بلندی ستارگان دور دست بر اوج آسمانها. شگفت نیست که در توصیف این در ثمین گفته شده: "دون کلام الخالق و فوق کلام المخلوق". نرم افزاری که در اختیار دارید کتاب نفیس "نهج البلاغه" را به همراه تعدادی قابل توجه از ترجمه‌ها، شروح و سایر کتبی که در باره‌ی این اثر ارزشمند نگاشته شده‌اند در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

 این لوح فشرده که در دهمین نمایشگاه بین‌ المللی قرآن کریم به عنوان نرم‌ افزار برتر پژوهشی مورد تقدیر قرار گرفت، دارای محتوا و امکانات مفید و نوینی است که با در برداشتن ۱۱۰ عنوان کتاب در بیش از ۲۸۰ جلد در باره نهج‌ البلاغه و غررالحکم، بزرگ‌ ترین دائره المعارف رایانه ای سخنان امام علی علیه السلام به شمار می رود. دانشنامه‌ی علوی دارای سه بخش اصلی است: دانشنامه، کتابخانه، کتابنامه. به منظور تسهیل در بهره گیری از برنامه قابلیت های گوناگونی از قبیل راهنما و امکانات جانبی در اختیار کاربر نهاده شده است. البته متن برخی از کتب این نرم افزار، از سایت نور لایب، قابل دسترسی و مشاهده برای عمومی، می باشد.

*نرم افزار امام علی

مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم در ادامه تولید نرم افزارهای کلاس کم حجم، نرم افزار «امام علی علیه السلام» با موضوع پاسخ به پرسش ها و شبهات پیرامون زوایای عمر پر برکت امیرالمومنین(ع) را تولید نموده است.

 اين نرم افزار شامل بيش از 300 پرسش و پاسخ در 13 موضوع شامل "ولادت و شهادت"، "اسامی و سیمای حضرت علیه السلام"، "امام علی و زهرای مرضیه علیهما السلام"، "سیره و فضائل"، "امامت و ولایت"، "امام علی علیه السلام، خلافت و خلفا"، "حکومت و سیاست علوی"، "ناکثین، قاسطین و مارقین"، "پاسداران ولایت"، "نهج البلاغه و سخنان حضرت علیه السلام" و ... تولید شده است. علاقمندان ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺮای درﯾﺎﻓﺖ رایگان نرم افزار مناسبتی «امام علی علیه السلام» ﺑﻪ ﭘﺎﯾﮕﺎه اﻃﻼع رﺳﺎنی اﻧﺪﯾﺸﻪ قم ﺑﻪ آدرس http://www.andisheqom.com مراجعه نمایند.

*نرم افزار امام علی در آینه قلم

نرم افزار امام علی در آینه قلم، اثر موسسه اطلاع رسانی پارسا، یکی از کاملترین ماخذشناسی و کتابشناسی درباره امام علی می باشد.

 این نرم افزار توسط موسسه اطلاع رسانی اسلامی مرجع، پارسا تهیه و توسط خانه پژوهش قم، تولید و عرضه شده است. این نرم افزار، به دلیل داشتن تصاویر تمام کتب های منتشر شده را به همراه چکیده و معرفی اجمالی هر کتاب با موضوع امام علی، به نرم افزار مخصوص کتاب شناسان و پژوهشگران حوزه ولایت و امامت امام علی، تبدیل شده است.

 *نرم افزار سیره معصومان

نرم افزاری با این جامعیت تاکنون تولید و روانه بازار نگردیده است علاوه بر این مزیت که ذکر شد، وجود كتاب ها و متون كهن فارسى مربوط به معصومان و ترجمه كتاب هاى عربى در این برنامه، براى فارسى زبانان بسیار سودمند است به ویژه كه متن هاى عربى در برابر ترجمه‏ هاى فارسى در دسترس قرار می گیرد، استخراج و ارائه نسب سادات و امامزادگان به صورت هماهنگ از دیگر مزیت های این برنامه می باشد.

 در این نرم افزار مهمترین متون مربوط به زندگانى معصومان علیهم السلام و همچنین پاره ‏اى از تحقیقات و پژوهش هاى جدید، براى معرفى بهتر و كامل تر چهارده معصوم علیهم السلام، گرد آمده که شامل زندگانى و سیره رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، فاطمه زهرا سلام الله علیها و دوازده امام علیهم السلام مى شود كه بر چهار محور اصلى با عنوان كتابخانه، درختواره، سالنامه و تبارنامه مبتنى است. البته متن برخی از کتب این نرم افزار، از سایت نور لایب، قابل دسترسی و مشاهده برای عمومی، می باشد.

 *نرم افزار نور الولایه

دفاع از سخنان ارزشمند و اندیشه های به حق اهل بیت علیهم السلام و نشر و اشاعه آن ها باعث رهایی انسان هایی می شود که در حصار تردید گرفتار شده اند، چرا که اندیشه ی زلال پیامبران الهی از کلام وحی نشأت گرفته است و می تواند ما را به سرمنزل یقین برساند. در این زمینه آثار گرانسنگی تألیف شده است که می توانیم با مراجعه به آن ها پرده ی تار شبهات را کنار بزنیم و نور حقیقت را به نظاره بنشینیم.

 مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با توجه به اهمیت این موضوع به طراحی و تولید نرم افزار «نور الولایه» همت گماشت تا بتواند با ارائه کتب معتبر در قالب کتابخانه دیجیتالی نور، راه را برای محققان و پژوهشگران هموار سازد . این نرم افزار حاوی گوشه ای از آثار نگاشته شده در عرصه گفتگو های بین مذاهب است که به پاسخ گویی به شبهات و دفاع از اندیشه های به حق اهل بیت علیهم السلام می پردازد. در نرم افزار نور الولایه قابلیت های کار آمد و امکانات متنوعی وجود دارد که دسترسی به کتب برنامه را برای کاربر بسیار آسان کرده است.

در این کتابخانه رایانه ای کتاب شریف «عبقات الانوار فی امامه الائمه الاطهار» میرحامد حسین، دانشمند شیعی اهل کشور هند، برای نخستین بار به صورت دیجیتالی عرضه شده است و دسترسی به متن كامل كتاب هایی چون: نفحات الازهار فی خلاصه عبقات الانوار، إحقاق الحق و إزهاق الباطل، الغدیر فی الكتاب و السنه و الادب، ترجمه فارسی الغدیر برای کاربر فراهم است. نمایش، جستجو، متن و ترجمه، قرآن و لغت نامه بخش های اصلی این نرم افزار را تشکیل می دهند. البته متن برخی از کتب این نرم افزار، از سایت نور لایب، قابل دسترسی و مشاهده برای عمومی، می باشد.

*نرم افزار کنز الحقایق

در زمانى كه مخالفین مذهب تشیع، با شبهه پراكنى و القاء آن در جامعه، سعى بر منحرف كردن آنان از اصول دین، به ویژه اصل امامت و ولایت اهل بیت عصمت و طهارت دارند، تأسیس مركزى براى پاسخگویى به شبهات و راهنمایى جوانان به سوى مبانى اصیل اعتقادى، ضرورتى اجتناب ناپذیر به نظر مى رسید؛ از این رو، «بنیاد فرهنگی امامت» در شهر مقدس قم شروع به كار كرد. آثار این مرکز دینی، که پس از چهار دهه تحقیق و پژوهش، در زمینه مباحث: كلامى، اعتقادى، اصولی و فقهی است، براى اثبات مذهب حقّه تشیع، و تبیین مبانى اعتقادى و تقویت پایه هاى اصول مذهب، سدّ محکمی در برابر هجوم فرهنگی دشمنان مذهب تشیع، می باشد.

در این نرم افزار، متن کامل ۱۱۰ عنوان کتاب در ۱۶۴ جلد، از آثار بنیاد فرهنگی امامت، به زبان عربی و فارسی، مشتمل بر موضوعات: قرآن، حدیث، فقه، اصول، تفسیر، عقاید، امامت و ... و نیز سلسله پژوهش های دینی در قالب: إعرف الحق تعرف أهله، عدالت صحابه و نیز سلسله پژوهش‌ های اعتقادی، می باشد که در فضایی آرام و صمیمی، به گفتگوی بیی شیعه و اهل سنت، پرداخته شده است.

 *نرم افزار زاد الولایه

در این نرم افزار، متن كامل ۴۴ عنوان كتاب در ۷۱ جلد از آثار حاج سعید ابومعاش (رحمه الله)، به زبان عربی، در موضوعات: آیات و احادیث در شأن حضرت علی، فضایل امیرمؤمنان (علیه السلام)، جانشینی حضرت علی (علیه السلام)، علم امیرمؤمنان (علیه السلام)، دوست داشتن حضرت علی (علیه السلام) و آثار دنیایی آن، آیات و احادیث در شأن امام مهدی (علیه السلام)، سیره معصومان (علیهم السلام) و نفی غلو از ایشان، عقاید شیعه و مذهب اهل بیت، بررسی جعلی بودن احادیث خلافت، بررسی عقاید وهابیت و ... ، بحث و تبادل نظر شده است.

 برخی امکانات و قابلیت ها این نرم افزار، عبارتند از:دسترسی به متن و فهرست تمام آثار موجود در برنامه، امكان انتخاب فهرست درختی و گزینشی و ارتباط آن ها با متن، به همراه قابلیت تطبیق دوسویه متن و فهرست، قابلیت انتخاب عنوان كتاب، جلد و صفحه به همراه امكان گسترده كردن صفحه متن و فهرست، مقایسه دو متن از یک یا دو کتاب با یکدیگر به صورت همزمان، محدود كردن دامنه متن و فهرست کتب به موارد دلخواه، قابلیت حفظ هر یك از متون یا فهرست های انتخابی به طور مستقل.

 *نرم افزار سیمای رستگاران

گروه فرهنگی هنری بشارت برای تعظیم و بزرگداشت شعائر اسلامی، نشر و ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام تولید محصولات نرم افزاری در حوزه علوم دینی و مذهبی را در دستور کار خویش قرار داده است. از جمله، نرم افزار جامع سیمای رستگاران در سه بخش دانش نامه امام علی(ع)، دانش نام غدیرپژوهی و دانش نامه شیعه شناسی تدوین و تولید شده است.

 در بخش اول، معرفی زندگانی امام علی (ع)، امام در قرآن، امام در روایات، فضائل و مناقب امام، نگاهی به سیره حضرت علی(ع)، اصحاب امام علی(ع)، نهج البلاغه و ترجمه آن، دیدگاه های نهج البلاغه، گلچین احادیث علوی، شعر و مدیحه است. بخش دوم این نرم افزار با عنوان دانش نامه غدیرشناسی پس از پرداختن به خطبه غدیر، به مباحث تاریخ و آداب آن در منابع مذاهب اسلامی می پردازد. امکانات نرم افزار:

* کتابخانه دیجیتالی: بیش از 430 عنوان کتاب در قالب کتابخانه امام علی،کتابخانه غدیرپژهی،کتابخانه شیعه شناسی

* بانک مقالات: بیش از 3450 مقاله در قالب چهل شاخه علمی.

* پرسمان: بیش از 500 پرسش و پاسخ با 30 عنوان شاخه علمی.

* نهج البلاغه: متن و ترجمه کامل نهج البلاغه امام علی علیه السلام.

* کتابشناسی: معرفی 1200 عنوان کتاب پیرامون امام علی علیه السلام،واقعه غدیر و شیعه شناسی.

* نگارخانه: 240 عدد کارت پستال ، تصاویر جالب،اماکن و شهرهای مقدس شیعه.

* بانک صوت: در قالب مدح،سرود،ادعیه و زیارات،مولودی و سخنرانی.

* موبایل: امکان استفاده بخشی از کتابها و مقالات نرم افزار بر روی گوشی تلفن همراه.

 *نرم افزار باب العلم

نرم افزار باب العلم کتابخانه ی جامع امام علی علیه السلام می باشد.این نرم افزار جزء مجموعه نرم افزار های کتابخانه ای مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان می باشد. محتویات این نرم افزار به شرح زیر می باشد:

متن 586 جلد کتاب و 294 مقاله پیرامون امام علی علیه السلام با موضوعاتی چون سخنان، تاریخ زندگانی، سیره و فضائل،معرفی بیش از چهارده هزار و نهصد کتاب،مقاله و پایان نامه پیرامون آن حضرت

 *نرم افزار درّ نجف

مطالعه درباره حقیقت و حقانیت امامت، سابقه¬ای بسیار طولانی در تاریخ اندیشه اسلامی دارد. آثار گوناگون، به¬ویژه رساله¬های مستقل در امامت و مسائل فرعی آن، نشانگر اهمیت این مسأله، نزد دانشمندان مسلمان است. نرم‌افزار «درّ نجف» از سلسله نرم­افزارهای مذهبی است که به  معرفی اهل بیت (ع) اختصاص دارد و در خصوص معرفی شخصیت و منزلت امیر مؤمنان علی (ع) تولید شده است. این نرم‌افزار  به همت مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج) در قالب برنامه­ای چند رسانه­ای تولید شده و در اختیار کاربران قرار گرفته است. این نرم افزار شامل نرم افزارهای «غدیر تجلی حق» و «نهج البلاغه» نیز می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha