پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام هاشمیان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمين هاشميان گفت: مسئوليت يک امانت الهی است که باید نسبت به آن و رعایت امانت دقت و توجه ویژه ای داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، مدیر جامعه الزهرا(س) در جمع شورای جامعه الزهرا(س) ضمن گراميداشت ولادت حضرت اميرالمومنين (ع)، بهره برداری از فرمايشات اخلاقی و مديريتی امام علی (ع) را به عنوان وظيفه حتمی بيان كرد.

حجت الاسلام والمسلمين "سيد سجاد هاشميان گفت: ولادت امير المومنين عليه السلام نعمتی الهی براي تمامي بشريت بود و با كمال تاسف بايد گفت نه تنها معاصرين ايشان نتوانستند از اين درياي بي كران علم و تقوا بهره مند شوند بلكه ما هم عنايت چندانی به توشه گيری از فرمايشات دٌر بار ايشان نداشته ايم.

وی با اشاره به نامه حكومتي امام علي (عليه السلام) به والي آذربايجان بر ضرورت بكار گيري نكته اخلاقي و مديريتي مندرج در اين نامه اشاره كرد و گفت: اينكه حضرت تصريح مي فرمايند كه واعلمٌ إِنَّ عَمَلَكَ لَيْسَ لَكَ بِطُعْمَهٍ وَ لَكِنَّهُ فِي عُنُقِكَ أَمَانَهٌ يعني عمل كارگزار وسيله كسب منفعت نيست بلكه بار سنگين مسئوليت است و اين يك دستور حكومتي و يك چشم انداز آرماني براي رسيدن به نقطه كمال انساني در انجام مسئوليت هاي خطير مي باشد.

مدير جامعه الزهرا(س) ادامه داد: وقتي نگاه ما به مسئوليت، نگاه طعمه اي باشد، همواره نگران از دست دادن آن هستيم، در طعمه شهوت و هواي نفس وجود دارد اما وقتي نگاه ما به مسئوليت به عنوان امانت باشد، همه چيز تغيير مي كند.

وي اضافه كرد: در اين نوع از نگاه هم، نگراني وجود دارد اما نگراني رساندن اين بار مسئوليت به مقصد نه نگراني از دست دادن موقعيت.

حجت الاسلام والمسلمين هاشميان تصريح كرد: اينجا اگر شخص توانمندتري به كمك بيايد و بار را بر دوش بگيرد، شخص اول خوشحال خواهد شد و به آرامش خواهد رسيد.

وي افزود: فرمايش امام علي(ع) در حقيقت تجلي اعتقادات است در اعمال و رفتار انسان ها در اعتقاد توحيدي و خدا محوري و در بينشي كه معاد را پذيرفته است و محاسبه اعمال را با همه ظرايف و دقايق آن قبول كرده است، مسئوليت بار امانت خواهد بود نه طعمه كسب منفعت.

استاد حوزه با اشاره به ابعاد سه گانه الهي، ولايي و مردمي مسئوليت، بيان كرد: در اداي مسئوليت ها، حق مردم و رعيت بسيار مهم است و پاسخگويي به آن بسيار مشكل، كسي كه بار مسئوليت را بر دوش مي گيرد بايد پر كارتر، متواضع تر، مردمي تر شود و در درگاه الهي شاكر تر شود كه خدا او را لايق چنين خدمتي دانسته است.

وي سپس تبديل اين اصول اخلاقي به اصول سازماني و تبعيت جمعي از آن را مورد اشاره قرار داد و گفت: همانگونه كه عجب، كبر، ريا، نفاق و ساير رذايل نفساني فردي بايد از وجود انسان زدوده شود، رذايل سازماني نيز بايد از مراكز دولتي و غير دولتي رخت بربندد و اين مجموعه ها به فضايل اخلاقي سازماني آراسته گردد.

حجت الاسلام والمسلمين هاشميان جامعه الزهرا را سازماني حوزه اي، منضبط و متخلق به فضايل اخلاقي بر شمرد و گفت: تا رسيدن به آرمان مطلوب راهي طولاني در پيش داريم. 

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha