شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
داوطلبان ورود به حوزه

حوزه/ حدود۲۰ هزار نفر در آزمون ورودی حوزه های علمیه کشور در مقاطع مختلف تحصیلی شرکت کرده بودند که از این تعداد پانصد نفر از دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه از دکتر و مهندس گرفته تا دانشجوی چند ترمی بودند....

به گزارش خبر گزاری «حوزه»، 27 روز از سال جدیدگذشته بود و شاهد رخدادی مهم در حوزه های علمیه یعنی آزمون سراسری پذیرش طلبه برای سال تحصیلی آینده بودیم، در قم علاوه بر حضور 500 فارغ التحصیل یا دانشجو از دانشگاه ها داوطلب در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد انواع رشته های علوم پایه، مانند ریاضی فیریک، شیمی و متالوژی و متافیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی مانند ادبیات عرب، حقوق... بین سنین22 تا30 سال برای حضور در حوزه علمیه قم ثبت نام کرده بودند.

آیت الله حسینی بوشهری در جلسه آزمون ورود به حوزه مقاطع دیپلم و سیکل در مسجد امام حسن عسکری(ع) گفت: از میان نوجوانان و جوانانی که امروز در این آزمون ها شرکت می کنند مراجع، بزرگان ، عالمان، مبلغان و مدرسان فراوانی شکل می گیرند و امیدواریم این روند به بهترین شکل در حوزه های علمیه انجام شود.

داوطلبان ورود به حوزه، از ابتدا نیت خود را خدایی کنند، زیرا ایجاد و اصلاح انگیزه در ورود به حوزه بسیار مهم است؛ کسانی که پایبند به عمل نباشند در آینده به اخلاق اسلامی نیز پایبند نخواهند بود؛داوطلبان دانشگاهی برای ورود به حوزه

حجت‌الاسلام و المسلمین فرخ فال نیز در سخنانی در جمع شرکت کنندگان در این آزمون گفت: استقبال فارغ التحصیلان دانشگاه از ورود به حوزه چشمگیر است و در هر سال بین400 تا 500 نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه، در حوزه علمیه ثبت نام می کنند.

خبرنگار خبرگزاری حوزه از چند تن از داوطلبان مقاطع دانشگاهی از انگیزه ورود آنان به حوزه را جویا شد.

محمد سلطان پور، یکی از فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ادبیات عرب از دانشگاه قم 24 سال سن می گوید؛ برای ورود به حوزه و شرکت در این آزمون لحظه شماری می کردم و خیلی در این مدت تلاش کرده ام تا موفقیت دیگری را در زندگی خود رقم بزنیم و به یکی از اهداف خود که همانا ورود به حوزه است برسم.

سلطان پور اظهار داشت: حوزه خاستگاه عالمان بزرگی چون شهید آیت الله مطهری و مفتح ها است و عظمت حوزه انسان را به تکاپوا  وا می دارد و سعی ما جوانان این است بتوانیم با ورود به حوزه، راه و رسم بزرگان دین را پیگیر باشیم.

این شرکت کننده در آزمون ورودی به حوزه بیان داشت: حوزه مکان مقدس و بسیار متفاوتی از دانشگاه است، این تفاوت در ظاهر و حتی در درس های دانشگاه به خوبی مشهود است؛ دروس حوزوی انسان را به خدا نزدیک کرده و موجب تقویت و ریشه دار شدن یقین و ایمان در نهان آدمی می گردد.

سلطان پور افزود: مباحثی که در حوزه مطرح می شود، پاسخ گوی نیازهای انسان بوده و همین مسئله علاقه جوانان را برای رسیدن به معرفت بهتر، بیشتر می کند.

جوان دیگری که دوست نداشت نام او گفته شود، دانشجوی یکی از رشته های تجربی با عنوان متخصص بیهوشی بودکه 23 سال سن داشت، آماده بود تا اتفاق بزرگتری را با ورود به حوزه علمیه در زندگی خود رقم بزند.

او در خصوص علاقه خود نسبت به ورود به حوزه می گوید، دوستان طلبه ای داشتم زمانی که سخن از حوزه و دروس آن می شد، ذوق زده و چهره ام برافروخته می شد دلم می خواست هر طوری هست وارد حوزه شوم، اما اوائل و قبل از رفتن به دانشگاه، شرائط به من اجازه نمی داد.

وی ادامه داد: هیچ وقت علاقه ام نسبت به حوزه کم نمی شد، بلکه حتی وقتی وارد دانشگاه شدم علاقه ام نسبت به حوزه و تحصیل در آن بیشتر شد، بعد از قبولی در رشته تخصصی بیهوشی و گذراندن دوره 4 ساله دانشگاه، مشغول به کار شدم و الان تصمیم گرفته ام برای ثبت نام و شرکت در آزمون حوزه ورودی حوزه گرفته ام، اگر خدا کمک کرد برای اسلام و دین و جامعه مفید و اثر بخش باشم.داوطلبان دانشگاهی برای ورود به حوزه

 

وی بیان داشت: حوزه برکات و امتیازهای معنوی زیادی دارد از جمله، معارف ناب  اهل بیت(ع)، معماری، نظم، متون آموزشی و مباحثه پاکی و نجابت است که کمترمی توان این امتیازات را در دیگر مراکز علمی پیدا کرد اینها جوان خداباور را تحصیل در مکتب اهل بیت (ع) می کند.

وی گفت: در حوزه درسهایی وجود دارد که باعث ایجاد خلاقیت  تقویت خدا شناسی و انگیزه می شود و نهایت اینکه تنها علمی است که انسان را از گمراهی نجات داده و به حقیقت نزدیک می کند.

حسن مروتی، دیگر دانشجوی شرکت کننده در کنکور ورودی به حوزه است ،کارشناسی رشته متالوژی ذوب فلزات که شاخه ای از رشته مهندسی است، او 4 سال دانشگاه را تمام کرده و در حال حاضر 28 سال سنّ دارد.

مهمترین انگیزه برای ورود به حوزه را، تقویت روحیه خود باوری و ایمان و اعتقادات می داند و می گوید؛ حوزه تا به امروز در همه مسائل از جمله علمی، اخلاقی و معنوی پیش تاز بوده و نمونه آن بزرگان زیادی است که توانستند در اسلام و انقلاب و حوزه فقاهت بدرخشند و نور ایمان را در میان مردم و جامعه تجلی دهند و مردم را از گمراهی نجات دهند.

این داوطلب ورود به حوزه گفت: مدتی مشغول کار بودم، ولی همیشه کمبودهایی در زندگی خود احساس می کردم و آن کمبود تقویت اعتقادت و مذهب بود، زیرا مذهب را نمی شود به غیر از حوزه تقویت کرد، چون وقتی در حوزه باشی به همه مکان های مذهبی می توانی بروی، همین انسان را به باورها نزدیک می کند.

محمد سلیمی دانشجوی بود که در گوشه ای از سالن اجتماعات فیضیه نشسته و در حال فکر کردن بود کنار او نشستم کمی حول برش داشت؛ ولی با سلام و احوال پرسی حاضر شد، از انگیزه ورود خود به حوزه علمیه سخن بگوید .

او مهندس رشته نقشه کشی از دانشگاه ساوه بود 4 ترم دانشگاه را نیز خوانده و اما علاقه زیادی به مباحث توحیدی و دروس حوزی باعث شد تا دانشگاه را به مقصد ورود به حوزه ترک نماید.

این جوان افزود: ورود به حوزه می تواند، یکی از اتفاقات بسیار خوب در زندگی باشد و اگر موفق شوم، قطعا راه طولانی را برای رسیدن به تعالی و رشد در همه ابعاد اخلاقی و معنوی و درسی در پیش خواهم داشت و امیدوارم این امر محقق شود.

سینا آخرین جوانی بود که حاضر شد از انگیزه ثبت نام برای شرکت  درکنکور حوزه با ما سخن بگوید، جوانی لاغر اندام با موهای جو گندمی که فراموش کرد حتی فامیلی خود را به ما هم بگوید و چون آزمون در حال شروع شدن بود، ما نیز سریع چند تا سؤال از او پرسیدیم.

وی کارشناس ارشد ادبیات عرب از دانشگاه تهران است متولد سال 63. از قبل هم با مباحث حوزوی آشنا بوده چون در درس آزاد مدرسه علمیه مروی تهران شرکت می کرد  همین مسئله باعث حضور او برای شرکت در آزمون شده بود.

سینا گفت: یکی از دلایل حضور او برای شرکت در آزمون حوزه علاقه مندی به علوم عقلی است، این گونه علوم انسان را به حقایقی مشخص می رساند که نمی شود هر مکانی آن را پیدا کرد و نهایت اینکه حوزه باعث می شود انسان مسیر حق را از ناحق تشخیص دهد و معرفت شناسی را در خود تقویت نماید.

انتهای پیام:40/313

گزارش: قربان اسلامی نژاد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha