جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست گفتمان اسلامی در هنگ کنگ

حوزه/ آیات قرآن چنان خارق العاده و نافذ بود که من به عنوان یک غیرمسلمان، با وجود این که کلامی از قرآن را درک نمی‌کردم، اما روحم تحت تاثیر کلمات آن قرار گرفته بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، نشست گفتمان اسلامی به همت انجمن بنگلادش هنگ کنگ 22 آوریل در یاماتهی واقع در کوالون هنگ کنگ برگزار شد. تونی اندرسون از خبرنگاران و رئیس شعبه خبرگزاری پرس انزا در هنگ هنگ، درباره شرکت در این گفتمان اسلامی نوشت:

من در این نشست مفتخر به گوش دادن به سخنان شیخ معز بخاری روحانی مسلمان اهل سریلانکا شدم که یکی از امامان جماعت بزرگترین مسجد جمعه در سریلانکا نیز می‌باشد. پس از شنیدن سخنرانی خدمت ایشان رسیده و گفتم: ای کاش مردم بیشتری از جمله غیرمسلمانان قادر بودن به سخنان شما گوش داده و بفهمند که داستان‌سرایی‌های منفی به تصویر درآمده در خصوص اسلام و مسلمانان در رسانه‌ها تا چه اندازه نادرست است.

* قدرت کلام قرآن

پس از سخنرانی‌های تشریفاتی میهمانان محلی، نوبت به صحبت‌های شیخ بخاری رسید. ایشان سخنانشان را با تلاوت قرآن مجید آغاز کردند، آیات قرآن چنان خارق العاده و نافذ بود که من به عنوان یک غیرمسلمان با وجود آنکه کلامی از آن را درک نمی‌کردم اما روحم تحت تاثیر کلمات آن قرار گرفته بود، که نشان دهنده روحانیت قرآن و جاذبه زبان عربی است. من توانستم به سادگی درک کنم که چگونه این زبان می‌تواند روح معتقدان و پیروان دین اسلام را لمس کرده و تحت تاثیر قرار دهد؛ قدرت کلام قرآن طنین انداز بود.

* هر کسی حق انتخاب دارد

ایشان سپس در سخنانشان گفت: هرچند اصول بنیادین دین یکسان و غیرقابل چشم پوشی هستند، اما ما بایستی بتوانیم نظرات مختلف را بپذیریم.  اصول اسلام همچون تنه اصلی دین هستند که عقاید مختلف مانند شاخه‌های این درخت تنومند می‌باشند. هرچند ممکن است مسلمانان اعتقادات مختلفی داشته یا به آموزه‌های متفاوتی معتقد باشند، اما راه درست این است که هر یک از ما به باورهای خودمان تکیه کرده و سعی نکنیم دیگران را به اجبار به پذیرفتن عقایدمان متقاعد کنیم؛ هر کسی حق انتخاب دارد.

* آتش حسادت

دومین بخش سخنرانی ایشان در رابطه با مضرات حسد بود. او با قرائت آیاتی از قرآن مجید درباره حسادت و این که چگونه خوبی‌های به دست آمده در زندگی را نابود می‌کند، صحبت کرد. بر اساس کلام تاثیرگذار و طنین انداز قرآن، حسادت همچون آتشی‌ست که تمام دستاوردهای زندگی انسان‌ را سوزانده و به خاکستر مبدل می‌کند.

هرچند سخنان و اعتقادات اسلامی شباهت زیادی به آنچه از کلام کشیشان مسیحی می‌شنویم دارد، اما نمی‌توان قدرت و نیروی اسلامی پیش رو را در این میانه نادیده گرفت. من به عنوان یک غیرمسلمان، متاثر سخنان شیخ شده و با سکوت و آرامش قلب به ایشان گوش می‌دادم. اما انرژی گفته‌های او چنان پرشور بود که واکنش‌های مختلفی را از شنوندگان به همراه داشت.

* گسترش اسلام در دنیای امروز

به نظر می‌رسد که در دنیای امروز اسلام جایگاه رو به گسترشی پیدا کرده است. امیدوارم دیرباورانی که تفکراتشان را مدیون خبرگزاری‌ها و رسانه‌های غربی هستند، که هر کجا در جستجوی یافتن خشونتی می‌باشند تا برچسب اسلام به آن بزنند، بدانند که حقیقت اسلام و زنان و مردان مسلمانی که پیروان این دین هستند، چیز دیگری است و اسلام دین صلح و مخالف خشونت است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha