پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نماز شب

حوزه/ يكي از مهمترين طرق دستيابي به مقام عبوديت و تقرب الهي همان گونه که در قرآن و روایات به آن اشاره شده، شب زنده داري است كه از آن به احيا و تهجد شبانه و مانند آن ياد مي كنند، بندگان حقيقی شب را ظرف پرواز مي دانند.

آیه:

خداوند متعال در قرآن می فرماید:

و الذين يبيتون لربهم سجدا و قياما فرقان/64
آنانكه در حال سجود و قيام، براى خدا شب زنده‏دارى مي‌‏كنند.

آینه:

حکایت؛ ملا زین العابدین سلماسی که از شاگردان برجسته مرحوم سید مهدی بحرالعلوم بود، نقل کرده که بحر العلوم هر شب در میان کوچه های نجف می گشت و برای فقرا نان و غذا می برد
پس از مدتی درس خود را تعطیل کرد وگفت؛ دیگر درس برگزار نمی گردد. طلاب مرا شفیع و واسطه قرار دادند، خدمت آن جناب رفتم و عرضه داشتم، چرا درس را تعطیل کرده اید؟!

فرموده اید؟ فرمود: دیگر درس نمی گویم. بعد از چند روزی دوباره طلاب اصرار کردند سبب تعطیلی درس را بدانند، بار دیگر خدمت ایشان رسیده و سئوال طلاب را عرضه داشتم، سید بحر العلوم فرمود: من در اکثر شبها در کوچه های نجف می گردم، ولی هرگز نشنیدم این طلاب در نصف شب به تضرع و زاری و مناجات صدایشان بلند شود، چنین طالب علمی را استحقاق نیست که برایشان درس بگویم .
چون طلاب این سخن را شنیدند همه به خود آمدند وبه تضرع و زاری دردل شب روی آوردند  و آن عالم زاهد دیگر بار به تدریس مشغول گردید.1

شب خیز که عاشقان به شب راز کنند                  گرد در و بام دوست پرواز کنند2

  1. با اقتباس و ویراست از کتاب  داستانهائی از علماء
  2. ابوسعید ابوالخیر

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha