شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله طه محمدی امام جمعه همدان

حوزه/ امام جمعه همدان با اشاره به پیوند دیانت و تجارت، گفـت: در گذشته بازار و مسجد به هم گره خورده بودند، اما با فاجعه آخر الزمانی، همه اقشار وارونه شده اند و بازاریان دیگر کسبه قدیم نیستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»از همدان، آیت الله غیاث الدین طه محمدی، پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای انجمن اسلامی اصناف همدان، گفت: در گذشته های دور بازار و بازاریان مرکز ثقل دیانت و تجارت و فضایل بوده اند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان افزود: در گذشته بازار و مسجد به هم گره خورده بودند و این مسئله نشان گر آن است که دیانت و تجارت همزاد یکدیگرند و جدایی ناپذیرند.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) فرموده است کسی که معاش نداشته باشد، معاد ندارد و باید دانست که برخی کسب و کار ها سبب فزونی عقل و برخی باعث نقصان عقل هستند، تجارت از جمله اموری است که عقل را زیاد می کند.

آیت الله طه محمدی ادامه داد: با توجه به آن که تجارت عقل را زیاد می کند، شرایطی برای اصناف وجود دارد که بتوانند علوم معرفتی و دینی خود را ترفیع دهند و آنها نباید این فرصت را از دست دهند.

امام جمعه همدان با اشاره به گذشته فاخر بازاریان، یادآور شد: بازاریان قدیم در دو بعد معاش و معاد تلاش می کردند و اهتمام خود را بر حل مشکلات خود متمرکز می کردند و مردم نیز از تقوا و درستی آنها الگو می گرفتند.

وی با بیان این که در قدیم هر چه خیر و برکت بود از ناحیه بازاریان ناشی می شد، گفت: در گذشته بازاریان در کنار کار و فعالیت برای معاش خود، تبلیغ دین را انجام می دادند و بسیاری از امور عام المنفعه را به عهده داشتند.

آیت الله طه محمدی افزود: با فاجعه آخر الزمانی همه اقشار وارونه شده اند و بازاریان دیگر بازاریان قدیم نیستند و رسالت کاسب های قدیم در روزگار کنونی منحرف شده است.

وی ادامه داد: با ترویج و گسترش فساد در جامعه استقبال مردم از دین و دین داری کمتر شده و در این برهه از زمان لازم است که با امر به معروف و نهی از منکر توسط بزرگان اصناف روحیه تدین و رسالت واقعی بازاریان احیا شود.

امام جمعه همدان در پایان افزود: امروز دشمن با همه ابزار های خود به میدان آمده، تا جامعه را به انحراف بکشاند و در این جا لازم است تا بسترهای فرهنگی برای مقابله با آنان فراهم شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha