جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 377426
۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۵
فیلم دورهمی

حوزه/ «دورهمی» عنوان جدیدترین کار مهران مدیری است که در ژانر طنز، الگویی جدید محسوب می شود، با وجود نقدهایی که برکار جدید مهران مدیری است، ارزیابی مختصری از نقاط قوت و ضعف آن خالی از لطف نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، چند سالی است شعار سبک زندگی ایرانی – اسلامی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است. موضوعی که توصیه شده در تمامی برنامه های صدا و سیما مدنظر قرار گیرد. در این میان فیلم و سریال هایی نیز تولید شده اند که سعی داشته اند به نوعی این موضوع را مد نظر قرار دهند، اما عمده این کارها، نتوانسته اند از کیفیت و تاثیرگذاری مطلوبی بهره برند، رویکردی که متاسفانه نه تنها تاثیرگذاری لازم را به همراه ندارد، بلکه در اکثر مواقع موجب دوری مخاطب نیز می شود.

در «دورهمی» مهران مدیری تلاش کرده با زبان طنز پیام خود را به بیننده منتقل کند، در این نوشته چند نمونه از پیام های مثبت و منفی این مجموعه را مرور می کنیم، امید آنکه پیام های مثبت بیشتر و پیام های منفی اصلاح گردد.

 در یکی از قسمت های این برنامه، موضوع حریم خصوصی انسانها مطرح شد که متاسفانه در جامعه امروز ما نسبت به آن بی تفاوت هستیم. موضوعی که در قرآن کریم به صورت مستقیم به آن تاکید شده و مومنان را از تجسس در امور یکدیگر بر حذر داشته است و در احادیث ائمه(علیهم السلام) نیز بارها این مسئله مورد تاکید قرار گرفته است.

اما این موضوع (احترام به حریم خصوصی افراد) متاسفانه این روزها معنای خود را از دست داده است. به ویژه با فراگیر شدن شبکه های اجتماعی، معضل (عدم پایبندی به حریم خصوصی) به شدت رایج شده است. اتفاق بدی که اگر با فرهنگ درست هدایت می شد از این فن آوری اطلاعات در جهت رواج اخلاقیات اسلامی بهره برده می شد، ولی این اتفاق نیفتاده است. دلیل این معضل نیز نیازمند بحث های مفصلی است که در حوصله این یادداشت نمی گنجد و «دورهمی» مهران مدیری تا حدودی تلاش کرده زشتی این رفتار را به تصویر بکشد.

 *شوخی با طعم مرگ

موضوع دیگری که در این برنامه به آن پرداخته شد «مرگ» بود که اکثر ما از یاد آن غافل هستیم و این تصور را داریم تنها دیگران ممکن است چنین اتفاقی برایشان رخ دهد و ما از آن مبرا هستیم، درصورتیکه این اتفاق هر لحظه ممکن است رخ دهد. در این برنامه به دو بخش از این اتفاق یاد (مرگ) توجه شد. ابتدا اینکه به این مسئله به عنوان یک اتفاق تلخ و وحشتناک نگاه نکنیم، بلکه مرگ تنها آغازی برای زندگی ابدی است، البته این موضوع نیز مد نظر قرار می گیرد که اگر ما از مرگ می ترسیم، دلیلش را باید در رفتار خودمان جستجو کنیم، چون اگر زندگی اسلامی پیش گیریم ، مرگ برایمان انتهای دنیا نخواهد بود.

*فرهنگ سازی تغذیه سالم

مسئله دیگر که در این قسمت مورد توجه گرفت به سبک زندگی مربوط می شد، متاسفانه رژیم غذایی که ما در پیش گرفته ایم سبب شده کشور ما آمار بالایی در سکته های قلبی را شاهد باشد، درصورتی که در دستورات اسلامی برای نحوه، خوراک توصیه های فراوان وجود دارد که رعایت آنها می تواند بر عمر ما افزوده و سلامتی ما تضمین شود. از این دست نمونه ها درباره پیام رسانی «دورهمی» بسیار می توان مثال زد، اما این دو اشاره تا حدودی ما را با ظرفیت بالای این برنامه آشنا می کند.

 *انتقاد از برخی صحنه ها

البته در کنار سوژه های مثبت نقدهای جدی هم به «دورهمی» وارد است.  مثلا اگر مدیری گرایشات اسلامی را در شکل اجرای این برنامه بیشتر نشان می داد، شاید پیام های اسلامی بیشتر جلوه گر می شد.

برای نمونه می توان به دست زدن تماشاگران با خواننده های برنامه و برخی شوخی های بی مورد اشاره کرد. یا اصلاح کردن سر و صورت تماشاگران مقابل دوربین به هیچ وجه زیبنده یک برنامه زنده تلویزیونی نیست به ویژه این که رفتارها در قالبی از تمسخر انجام می شود، هرچند  با تذکری که مسئولان سیما به مدیری داده اند تا حدودی این نقطه ضعف برطرف شده است.

*داشته های فنی

اما بد نیست اشاره ای کوتاه به داشته های فنی این مجموعه داشته باشیم، در این کار برای اولین بار شاهد بازی هنرمندان در مقابل مردم هستیم. این اتفاق در تلویزیون با این شکل و ساختار سابقه نداشته، برای همین تماشاگر با آن ارتباط برقرار می کند.

در مجموع «دورهمی» کاری موفقی است که در خود کمبودهایی دارد، اما می توان انتظار داشت در آینده این ضعف ها نیز با تذکرات نوشتاری و شفاهی دلسوزانه برطرف شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha