سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کد خبر: 377427
۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴
مؤسسه مطالعات راهبردي علوم و معارف اسلام

مديرعامل مؤسسه مطالعات راهبردي علوم و معارف اسلام مشهد: ارتقای روش های تحصیل، تدریس و تحقیق جزو اصلی ترین کارکردهای این موسسه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمين دعائي، در ديدار مدیر حوزه علمیه خراسان، ارتقاء روش تحصيل، روش تدريس و روش تحقيق در حوزه را جزو اصلي‌ترين كاركردهاي مؤسسه معرفي و آموزش مفاهيم اسلامي به مخاطب با روش كارگاهي را جزو اثربخش‌ترين برنامه‌هاي اين مؤسسه بيان كرد.

مدير مؤسسه مطالعات راهبردي علوم و معارف اسلام به ارائه گزارشي از فعاليت‌هاي این مؤسسه پرداخت و افزود: موسسه مذکور، مجموعه ای‌ تحقيقاتي، آموزشي و فرهنگي با هويت کامل حوزوي است و همه محققان و اساتيد و كادر مديريتي آن از فضلاي حوزه هستند.

وي با اشاره به اهمیت عملیاتی کردن  آموزه‌هاي ديني و دسته‌بندي، پژوهش و عرضه آن به جامعه، گفت: با این کار موجب ترويج و تحقق بهتر نگرش، قانون و فرهنگ اسلام در مقايسه با موارد مشابه آن  در جامعه خواهيم شد.

حجت‌الاسلام والمسلمين دعائي ارائه‌ توليدات نرم‌افزاري را گام بلندي در مسیر زمينه‌سازي براي تحقق تمدن خدامحور معرفي كرد و همه تلاش‌هاي مؤسسه مطالعات راهبردي علوم و معارف اسلام از ابتداي تأسيس تا كنون بر اين محور استوار دانست.

مدير مؤسسه مطالعات راهبردي علوم و معارف اسلام با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبري در خصوص تمدن‌سازي، بيان كرد: مبناسازي براي ظرفيت تمدني دين مبين اسلام، روش پژوهش مربوط به فرآوري گزاره‌هاي ديني در راستاي محقق ساختن اين تمدن و تربيت محققيني كه بتوانند اين ايده‌ بلند را عملياتي بكنند، از جمله اقدامات ما در اين زمينه بوده است.

وی ادامه داد: اين توفيق نصيب ما شده  كه از صفر تا صد تفكر تمدن اسلامي را مدل‌ سازي و تئوريزه كرده و از بحث مباني تا نقشه‌ راه و از مهارت‌هاي توليدي تا محصول را بر عهده بگيريم.

حجت‌الاسلام والمسلمين دعائي، خاطرنشان كرد: براي لبيك به مطالبات رهبري به طور کامل آماده و اميدواريم براي رسيدن به آن حوزه‌ ترازي كه ايشان در بيانات خود مد نظر دارند، بتوانيم گام‌هايي را برداريم.

ارائه گزارشی از ده‌ها اثر تأليفي، تحقيقي و توليدي، برگزاري دوره‌هاي گوناگون علمي،ارائه نظرياتي پيرامون الگوي ايراني اسلامي پيشرفت، نگاه كارآمد، نو و فعالانه به موضوعات ديني وارائه مقالات متعدد در همايش‌هاي ملي و بين‌المللي، برخي از ديگر محورهاي سخنان  حجت‌الاسلام والمسلمين دعائي در اين ديدار بود.

تمدن اسلامی؛ آرمان جمهوری اسلامی

حجت‌الاسلام عبدالحمید واسطي، معاون تحقيقات مؤسسه مطالعات راهبردي علوم و معارف اسلام نیز در ديدار، خط كلي نظام را رسیدن به تمدن اسلامي  و آرمان جمهوري اسلامي را نیز ايجاد تمدن اسلامي دانست .

وی با اشاره به بررسي دقيق حكم انتصاب  دبير، اعضاي شوراي عالي و مدير حوزه علميه خراسان توسط اين مؤسسه، مجتهدپروري، ارتقاء علوم عقلي، انقلابي بودن در حوزه و ارتقاء دانش سياسي اجتماعي را مهم‌ترين مطالبات رهبري در دوره‌ي جديد مديريت حوزه‌ علميه‌ خراسان معرفي كرد.

معاون تحقيقات مؤسسه مطالعات راهبردي علوم و معارف اسلام، دقيق سازي و شفاف سازي روش استنباط اجتهاد، تشكيل كارگاه‌هاي آموزش عملي استنباط اجتهاد براي افرادي كه در سال اول درس خارج هستند، تشكيل رشته‌ تخصصي فقه تمدني، برگزاري كرسي‌هاي ترويجي نظريه‌پردازي، شكل‌گيري مجله‌ي تخصصي فقاهت و اجتهاد علوم عقلي و تشكيل رشته‌ حكمت و عرفان شيعي را برخي از راهكارهاي انديشيده شده در اين مؤسسه براي تقويت بنيه‌ مجتهدپروري در حوزه علمیه عنوان كرد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha