پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تسخیری

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در کنفرانس دو روزه «رهبران جوامع اسلامی اروپا» گفت: روابط حسنه مسلمان و پیروان دیگر ادیان در کرواسی الگویی برای اروپا است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزرای«حوزه» به نقل از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت‌الله محمدعلي تسخيری، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، هفتم ارديبهشت‌ماه در آيين افتتاحيه کنفرانس دو روزه «رهبران جوامع اسلامی اروپا» در كرواسي که به مناسبت یکصدمین سال رسمیت یافتن اسلام در قانون اساسی این کشور برگزار می شود حضور یافت.

آیت الله تسخیری طي سخناني در این همایش فعالیت‌های مرکز اسلامی کرواسی در دوره معاصر چه در حوزه امور عام المنفعه و خدماتی و چه در حمایت‌های دوران جنگ بوسنی را در خور ستایش، عنوان كرد.

وي ضمن بیان فرازی از پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا، گفت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام خود به جوانان اروپا و آمریکا به تدبر و تعمق در تعالیم  قرآن کریم توصیه كرده‌اند.

آیت‌الله تسخيری با بیان اينكه طي 20 سال گذشته به کرواسی سفر و بر ضرورت الگو بودن روابط مسلمان و پیروان دیگر ادیان در کرواسی برای کل کشورهای اروپایی، تأكيد كرده است گفت: امروز نیز همچون گذشته، نحوه تعامل دولت با مسلمانان و دیگر جوامع دینی در این کشور می‌تواند الگوی دیگر کشورهای اروپایی باشد.

وي در بخش دیگري از سخنان خود، بر تعمق و مرور تاریخ مسلمان در اروپا اشاره كرد و گفت: کتاب «اسلام و مسلمانان در اروپا» نوشته «شفکو  باشیچ»، مفتی سابق کرواسی اثری ارزشمند است که در خصوص آن می‌توان نشست و همایش‌های تأثيرگذار در اين عرصه، برگزار كرد.

* خدمات مرکز اسلامی کرواسی در دوران 25 ساله اخیر سسازنده بوده است

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضمن تقدير از خدمات مرکز اسلامی کرواسی در دوران 25 ساله اخیر، به نقش سازنده این مرکز در ادوار مختلف تحولات بالکان به ویژه در دوران جنگ بوسنی اشاره كرد.

وی همچنین، از دولت و مسئولان کرواسی به دليل حمایت و نگاه مثبت به جامعه مسلمانان این کشور و نیز، حمایت از مراسم باشکوه یکصدمین سال رسمیت یافتن اسلام در قانون اساسي کرواسی قدرداني كرد.

آیت‌الله تسخیری در سخنان پاياني خود، با این عنوان که هر مفتي که در اروپا به امر تبلیغ دین اسلام همت گمارد، مجاهدی است که در راه حق متحمل سختی‌های فراوانی خواهد شد با تشویق چشمگیر حضار مواجه شد.

* گفت‌وگو ؛ راه حل مشکلات جهان اسلام

عزیز حسنویچ، رئیس مرکز اسلامی زاگرب نیز در سخنان خود، ضمن تقدير از حضور علماء و رهبران جوامع اسلامی به ويژه آیت‌الله تسخیری به وضعیت ملت سوریه اشاره و روند رو به گسترش اسلام هراسی در اروپا را از مسائل مهم مورد بحث در این کنفرانس بیان كرد.

وي در ادامه گفت: گرچه نمی‌توان همه مسائل و مشکلات مبتلا به جوامع اسلامی را با یک نشست از این دست حل كرد اما استمرار این سلسله نشست‌ها می‌تواند فضای تعامل و گفت‌وگو را در میان جوامع دینی در اروپا  به وجود بیاورد تا در آینده با ایجاد فضای تعامل و گفت‌وگو شاهد حل و فصل این معظلات در جوامع اروپایی باشیم.

حسنویچ ادامه داد: امروزه علماء و جوامع دینی در اروپا با خطر حمله به اسلام مواجه هستند و علماء برای مقابله با این خطر بایستی به تأمل و تفکر بپردازند، چراكه گفت‌وگو و تعامل با جوامع اروپایی راه حل مشکلات کنونی است.

در ادامه اين مراسم، باندیچ، شهردار زاگرب طي سخناني، اظهار كرد: ما اهالی شهر زاگرب در تاریخ خویش، هیچگونه مشکلی با جامعه اسلامی مسلمانان کرواسی نداشته‌ایم و دیگر مردم اروپا بایستی به زاگرب بیاییند تا از نزديك ناظر بر تعامل اين كشور با جامعه اسلامی باشند.

پس از آن، وزیر امور اقلیت‌های مذهبی کرواسی گفت: مردم كرواسی به جامعه مسلمانان خویش افتخار می‌کنند و کمتر دولتی در اروپا است که با چنین وضعیتی در اروپا  مواجه باشد؛ جامعه مسلمان کرواسی شریک دیگر ساکنین در سرنوشت اين کشور هستند، از اين رو ما در کرواسی به اسلام به عنوان یک عنصر سازنده نگاه می‌کنیم.

* مصاحبه آیت‌الله تسخیری با تلویزیون سراسری کرواسی

همچنين، در حاشيه برگزاري اين مراسم آیت‌الله تسخیری طي مصاحبه با شبکه تلویزیون سراسری کرواسی HRT در خصوص چرايي الگو بودن جامعه کرواسی برای دیگر جوامع اروپایی، گفت: اين موضوع را به تحقیق دریافتم و در سفرهای مختلف به کرواسی شاهد استمرار و تقویت روح تعامل و همزیستی جامعه اسلامی و دیگر جوامع در این کشور بودم.

وي همچنین در رابطه با علت درگیری‌ها و اختلافات فرق اسلامی گفت: این اختلافات و درگیری‌ها مذهبی نیست و شیعه و سنی بر ضد یکدیگر نیستند و این اختلافات و درگیری‌ها سیاسی بوده و اهداف سیاسی آن را دنبال می‌کند.

بنابر اعلام اين خبر، آیت‌الله تسخیری و هیئت همراه در پایان روز نخست برنامه یکصدمین سال رسمیت یافتن اسلام در قانون اساسی كرواسي در مراسم مهمانی شام شهردار شهر زاگرب شرکت و از وي برای سفر به جمهوری اسلامی ایران دعوت به عمل آمد.

گفتنی است، کنفرانس دو روزه «رهبران جوامع اسلامی اروپا»، به مناسبت یکصدمین سال رسمیت یافتن دین اسلام در قانون اساسی کرواسی از هفتم ارديبهشت‌ماه به مدت دو روز در محل مرکز اسلامی زاگرب و مرکز تئاتر ملی شهر زاگرب برگزار مي‌شود؛ در اين راستا آیت‌الله تسخیری و جمعي از رهبران مذهبی 14 کشور استرالیا، سوئد، اکراین، بوسنی، ترکیه، مقدونیه، آلبانی، مجارستان، روسیه، بلژیک، نوروژ و انگلستان حضور و سخنرانی مي‌كنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha