شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کتاب تحریر توحید

حوزه /کتاب "تحریر توحید" تازه‌ترین اثر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، با حضور شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و علمی در کتابخانه ملی ایران رونمایی شد.

به گزارش  خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین سعید جوادی آملی، در این مراسم، امام خمینی (س) را قله عرفان و حکمت عصر ما عنوان کرد و گفت: روزی در عصر عزیزش خاطره ناگواری اتفاق افتاد. گرچه امروز شاهد و ناظر است که فرزندش در سایه انقلاب اسلامی کدورت‌ها را کنار زد و فضای عرفان و حکمت را می‌گشاید.

رئیس بنیاد بین المللی اسراء ادامه داد: عنوانی که برای این کتاب انتخاب شده "تحریر توحید"است. آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص تحریر می‌فرمودند که تحریر با تشریح و نظایر آن فرق جوهری دارد. تا دست و پای موضوعی در همه مسائل باز نشود، شناخت عوارض آن ممکن نیست.

وی افزود: دو مسأله عرفان را اداره می‌کند که یکی از آنها "توحید چیست" و دیگری "موحد کیست"؛ در خصوص توحید تلاش فراوانی انجام شد. به طور مثال مقدمه‌ای که قیصری نوشته برای فهم بهتر محی الدین است. اما فهم این مقدمه که مقدمه‌ای بسیار است، نیز کار سختی است.

3 مقام توحید از نظر آیت الله العظمی جوادی آملی

رئیس بنیاد بین المللی اسراء ضمن بیان این که آیت الله العظمی جوادی آملی 3 مقام برای توحید در نظر گرفته است، تصریح کرد: مقام اول "ذات" است که احدی را یارای فهم و درک آن نیست و همگان در این امر عاجز هستند. این ذات فرادست‌تر از آن است که اندیشه بشر بتواند از آن بهره بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی ادامه داد: مقام ثانی مقام "اوصاف ذاتیه" است. این مقام نیز به عظمت ذات است و قابل فهم نیست. به همان میزان که خداوند احدی است اوصاف او هم احدی است و غیر قابل شناخت است. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دو دهه اصرار دارد که این دو منطقه ممنوع الورود است.

وی، مقام سوم را "توحید افعالی" عنوان کرد و گفت: خدا با فعل و کارش با ما روبه رو است. مبادا فکر کنیم تحریر توحید به مرحله اول و دوم باز می‌گردد.

وی در مورد کتاب تحریر توحید تأکید کرد: این اثر نشان از علمیت و اتقان در عرصه معرفت است و از این حیث برای توسعه عرفان شیعی بسیار ارزشمند است.

 خمینی، خمینی است

سید رضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز در این مراسم، اظهار کرد: شب گذشته به این موضوع فکر می‌کردم که در تجلیل از استاد سید حسن خمینی چه سخنی را می‌توان به کار برد و در نهایت به این جمع بندی رسیدم که این چند جمله را به کار ببرم.

وی ادامه داد: به دنبال دلیل جامعه شناختی این موضوع بودم که چرا یک ملت به شخصی عشق می‌ورزند که در ذهنم آمد، چون جوان و خوش سیما است، اما دوباره مطرح شد که بسیاری از افراد جوان و خوش سیما هستند، در همان لحظه دلیل دیگری چون روحانیت و برخاستن از سلاله‌ای پاک در ذهنم شکل گرفت، اما دوباره پاسخی مطرح شد که افراد بسیاری اینگونه اند.

وی  افزود: در ادامه برای خود دلایل دیگری همچون همراه داشتن نام امام خمینی را ذکر کردم، اما باز هم به این رسیدم که این موضوع با اینکه کمی قانع کننده است، با این حال چندان کفایت نمی‌کند و در این افکار غوطه ور بودم که خواب چشمانم را ربود.

وی یادآور شد: در عالم رؤیا بودم که شعری بر من جاری شد و براساس آن یافتم که در نهایت بگویم، خمینی خمینی است چه روح الله باشد، چه حاج آقا مصطفی، چه حاج احمد آقا و چه حاج سید حسن آقا.

 تحریر توحید درس گفتار و تقریر نیست

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود صادقی، تنظیم کننده کتاب تحریر توحید، به توضیح کتاب فوق پرداخت و با انتقاد از نوع کار برخی رسانه‌ها در معرفی کتاب مذکور گفت: برخی رسانه‌ها این کتاب را درس گفتار و برخی دیگر تقریر گفته‌اند. به دلیل شیطنت برخی رسانه‌ها من تأکید دارم که این کتاب هیچ کدام از این دو مورد نیست.

وی اظهار کرد: 19 آذر سال 91 تدریس این کتاب شروع شد و کمی بیش از یک سال تحصیلی ادامه داشت. در همان زمان تدریس، نگارش هم آغاز شد. 4 فراز برای این کار در نظر گرفتیم. یکی اینکه متن را تبدیل به یک متن پویا کنیم. مرتبه دوم ترجمه متن مورد نظر بود که کار بسیار سخنی بود. دیگران وقتی در ترجمه به یک مطلب می‌رسند که دچار تعقید است آن را کنار می‌گذارند، اما در این کتاب سعی شده که چنین موردی نداشته باشد.

وی افزود: مرتبه سوم درس و توضیحات استاد است. شما باید می‌دیدید که استاد چگونه این مباحث را چون آب روان در گلوی شاگردان می‌ریزند. من زمانی که کار را می‌نوشتم معمولاً فراخور هر بحث به نوشته‌های دیگران مراجعه کردم. در بعضی از مباحث به جرأت می گویم تبیین و تقریری مانند آنچه استاد گفتند وجود نداشت.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی ادامه داد: مرتبه دیگری که برای این کتاب در نظر گرفته شد تحقیق ضمن بحث بود. برای این مبحث چیزهایی که امام گفته بود ذیل همان بحث آورده شده است. همچنین در پاورقی توضیحاتی را که فکر می‌کردم لازم است آوردم.

وی در مورد پیشگفتار این کتاب نیز اظهار کرد: بعد از فراغت از متن در تابستان 92 به نگارش پیشگفتار در تابستان 93 اقدام کردیم. من سعی کردم در بخش اول سیر همگرایی فلسفه و عرفان را بنویسم. بخش دوم سیر شروحی است که بر فصوص الحکم ابن عربی نوشته شده است. بیش از 150 شرح بر فصوص الحکم نوشته شده است. البته بسیاری از این شروح تحت تأثیر شروح دیگر هستند. ما سعی کردیم 8 شرح تأثیرگذار را بررسی کرده و نکاتی از آنها بیاوریم. بخش سوم پیشگفتار نیز عرفان نظری از دیدگاه محقق قیصری است.

گفتنی است، کتاب دوجلدی "تحریر توحید" تازه‌ترین اثر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، در 12 فصل و با مقدمه ای از محقق قیصری و تقریر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود صادقی منتشر شده است.

موضوع این کتاب درس ‌گفتارهای حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در حوزه عرفان است.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha