سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
پیامبر(ص)

حوزه/ یهودیان اعتقاد قطعی دارند که حضرت محمد (ص) همان پیامبری است که در کتاب هایشان بشارت آمدن او داده شده است...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، سلسله نشست های علمی با موضوعات مختلف به همت موسسات و مراکز علمی و پژوهشی حوزه برگزار شده و معاونت پژوهشی حوزه، این نشست ها و مقالات آن را در قالب «کتاب نمایه» تدوین و در اختیار خبرگزاری حوزه قرار داده است.

آنچه در ذیل می خوانید، چکیده ای از نشست علمی «پیامبر اعظم (ص) در ادیان آسمانی» به همت مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام) و سخنرانی استاد علی الشیخ می باشد.

قرآن در بسیاری از آیات بر این مسئله تأکید کرده که دین اسلام و پیامبر آن برای تمام بشریت فرستاده شده است؛ این در حالی است که سایر پیامبران، فقط برای قوم خود بودند؛ نه برای همه مردم. بنابراین قرآن، دین اسلام را جهانی معرفی و خبر بعثت پیامبر خاتم (ص) را به نقل از کتب آسمانی پیشین نقل کرده است.

در تورات و انجیل، بشارت بعثت پیامبر (ص) وجود دارد. نمونه ای از بشارت تورات به بعثت پیامبر (ص) در گفت وگوی خداوند با حضرت ابراهیم (ع) آمده است. در این گفت وگو، ابراهیم (ع) که تا 99 سالگی بچه دار نشده بود از خداوند خواست که نسلش ادامه یابد. خداوند نیز به او فرمود که نسلت را از یکی از فرزندانت به عدد ستارگان فزونی می بخشم. حضرت ابراهیم (ع) با هاجر ازدواج کرد و خداوند اسماعیل را به آنان بخشید. بعد از آن، خداوند از ساره اسحاق را به ابراهیم داد؛ اما ساره، هاجر و اسماعیل را طرد کرد و آنان نیز به سرزمینی دیگر رفتند. پس از این، خداوند فرمود که از اسماعیل یک امت بزرگ با دوازده امام و خیر کثیر به تو خواهم داد.

تورات در جایی دیگر آورده است که وقتی هاجر برای رفع تشنگیِ اسماعیل به دنبال آب بود، فرشته ها به وی گفتند که از اسماعیل امت عظیم به وجود خواهد آمد. این امت عظیم، امت حضرت محمد (ص) بوده است.

نمونه دیگری از بشارت تورات به بعثت پیامبر (ص) خطاب خداوند به بنی اسرائیل است که فرمود: پیامبری خواهد آمد که از شما نیست و از برادران شما است؛ مانند موسی (ع) است و هیچ کلامی جز کلام من نمی گوید. مسیحیان، این بشارت را متعلق به حضرت عیسی (ع) می دانند؛ غافل از این که عیسی (ع) بنده خدا بوده و این مطلب برخلاف اعتقاد آن هاست که حضرت عیسی (ع) را فرزند خدا یا خود خدا می دانند.

یهودیان اعتقاد قطعی دارند که حضرت محمد (ص) همان پیامبری است که در کتاب هایشان بشارت آمدن او داده شده است؛ ولی به دلیل حسادت، ایمان نمی آورند. آن ها معتقدند که مادر ما حضرت ساره است و از نسل اسحاق هستیم. بنابراین نمی توانیم از فرزندان هاجر که کنیز بود، پیروی کنیم.

افزون بر تورات، در انجیل یوحنا نیز از پیامبر (ص) نام برده شده است. حضرت عیسی (ع) در فلسطین به زبان «آرامی» سخن می گفت و این انجیل از زبان «آرامی» به یونانی ترجمه شد. بنابراین باید معادل نام پیامبر (ص) را از زبان یونانی و آرامی به دست بیاوریم. در پنج آیه از انجیل یوحنا لفظ «پاراکلیتوس» آمده که به معنای محمد (ص) است.

منبع: نمایه، چکیده نشست های علمی حوزوی.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha