پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/ دیدار رئیس مجلس سنای بلژیک با رئیس جامعه المصطفی

حوزه/ رئیس المصطفی گفت: المصطفی آمادگی دارد تا میزبان هیأت های علمی، دینی و مذهبی تمام کشورهای اروپایی به منظور تعمیق گفتمان فی مابین و تبیین هرچه دقیق تر گفتمان انقلاب اسلامی باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در دیدار خانم کریستین دوفرین، رئیس مجلس سنای بلژیک ضمن خیر مقدم اظهار داشت: امیدوارم سفر به ایران اسلامی و شهر مقدس قم، سفری به یاد ماندنی و خاطره انگیز برای شما باشد.

وی با تأکید بر اینکه شناخت ایران و گفتمان انقلاب اسلامی بدون شناخت قم امکان پذیر نیست، ابراز داشت: روابط ایران و بلژیک از سابقه دیرینه ای برخوردار بوده و به فضل الهی شاهدیم که این رابطه در مسیر اعتلاء قرار گرفته است.

*اعلام همدردی با دولت و مردم بلژیک

رئیس جامعه المصطفی ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت بلژیک به خاطر حادثه تروریستی بروکسل گفت: ما نیز به عنوان ملتی که بارها از حوادث تروریستی رنج  برده و آسیب دیده ایم، ابراز همدری خود را اعلام می کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که امیدواریم دیگر شاهد حوادث تروریستی در هیچ جای جهان نباشیم، خاطرنشان ساخت: از توجهی که دولت بلژیک علیرغم موج های تروریستی به مسائل مسلمانان و صاحبان ادیان و مذاهب مختلف به شکل عقلانی و منصفانه داشته، کمال تشکر را داریم.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با تأکید بر این که توجه شما به مسائل فکری و معرفتی از اهمیت ویژه ای برخودار است، یادآور شد: امیدواریم حضور این هیأت، ضمن تقویت روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، در عمق بخشی به روابط علمی، فکری و گفتگوی های تمدنی و دینی تأثیرات به سزایی داشته باشد.

امام جمعه قم در ادامه به برخی از پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف علمی اشاره و تصریح کرد: به رغم تحریم ها و مشکلات، دانشگاه های ایران اسلامی، در حوزه فن آوری های برتر به دستاوردهای بزرگی دست یافته اند.

رئیس جامعه المصطفی با تأکید بر این که ایران به لحاظ رشد علمی دارای رتبه یک منطقه و از لحاظ مؤلفه های سنجش علمی دارای رتبه دوم است، اظهار داشت: حرکت علمی ما بر اساس اسناد راهبردی رو به جلو بوده و بودجه های تحقیقاتی رفته رفته بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص می دهد.

*تحصیل بیش از 100 هزار طلبه در جامعه المصطفی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه برخی از مهمترین شاخص های قم و انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: شهر مقدس قم میزبان حضور و تحصیل بیش از 100 هزار نفر از مشتاقان معارف ناب الهی در حوزه های دینی بوده و بزرگترین مراجع و شخصیت های علمی اسلامی و شیعی در این دیار مستقر شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی المصطفی را مهمترین مرکز علمی، اسلامی و بین المللی شهر قم دانست و یادآور شد: جامعه المصطفی با راه اندازی رشته های متنوع در حوزه های مختلف «ادیان و مذاهب»، «مطالعات تطبیقی فرهنگ ها»، «علوم اسلامی» و «علوم انسانی»، این مباحث را در سطوح مختلف علمی ارائه کرده و ارتباط گسترده این نهاد حوزوی با مراکز علمی جهان یکی از مهمترین ویژگی های جامعه المصطفی به شمار می رود.

*امروز جهان اسلام با سه قرائت متفاوت مواجه است

امام جمعه قم مهمترین شاخصه های فکری گفتمان انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار داد و با بیان این که جهان اسلام در عصر کنونی با سه قرائت مواجه است، یادآور شد: متاسفانه امروز شاهد قرائت تند، خشن، غیر عقلانی و فاقد هرگونه ظرفیت اسلامی هستیم که در کشورهای اروپایی نفوذ کرده است.

رئیس المصطفی ابراز داشت: در این قرائت، آراء مردم و حقوق زنان از جایگاهی نامناسبی برخوردار بوده؛ پیروان ادیان و مذاهب دیگر تکفیر شده و عملیات تروریستی به راحتی تجویز می گردد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی قرائت دوم را قرائتی به دور از عدالت، مبارزه با ظلم و ستم دانست و با بیان این که در این گفتمان ضمن تعمیق تبعیض طبقاتی و گسترش فقر، اسلام منهای عدالت خواهی مهم شمرده می شود، خاطرنشان ساخت: قرائت سوم، قرائت انقلاب اسلامی و قرائت برآمده از مرکز علمی شهر مقدس قم است که در آن اسلام، دینی اجتماعی، سیاسی، منطقی و مبارز با بی عدالتی بوده و این دین را در مسیری متعادل تفسیر می کند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی نخستین شاخص قرائت انقلاب اسلامی را توجه به علم و دانش بشری دانست و تصریح کرد: گفتمان انقلاب اسلامی، توجه به عقلانیت و منطق مشترک بشری را مورد تاکید قرار داده و به اجتهاد، علوم فلسفی و فلسفه های فرا مذهبی و دینی توجه می نماید.

وی سومین مؤلفه قرائت انقلاب اسلامی را تاکید بر گفتگوی میان مذاهب، ادیان و تمدن های مختلف بشری دانست و بیان داشت: ما به داد و ستد فکری معتقد بوده و تأکید می کنیم که این داد و ستدها هیچ گاه نباید میان ملت ها و دولت ها قطع شود.

*شکل گیری حکومت به وسیله آراء مردم از مؤلفه های انقلاب اسلامی است

رئیس المصطفی شکل گیری حکومت ها به وسیله آراء مردم را از دیگر مؤلفه های گفتمان انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: ایران اسلامی ضمن تأکید بر اسلامیت، قدرت را بر پایه آراء مردم استوار نموده و به منطق انتخابات و آراء اعضای جامعه پایبند است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه گفتمان انقلاب اسلامی معتقد است که انتخابات باید مبنای سیاسی کشورهای اسلامی و غیر اسلامی قرار گیرد، اظهار داشت: باید از استبداد که در قالب های متنوع شکل گرفته  است، به دور باشیم.

امام جمعه قم با تأکید بر این که مراجعه به آراء مردم، حاکمیت ارزش های اسلامی و نفی هر نوع خشونت، افراط و تندروی مذهبی باید مورد توجه قرار گیرد، اذعان داشت: المصطفی آمادگی دارد تا ضمن تحکیم روابط علمی با مراکز علمی و فرهنگی کشور بلژیک، در راستای تحکیم صلح در جوامع بشری قدم های مستحکم تری بردارد.

* آمادگی المصطفی برای تبیین گفتمان انقلاب اسلامی در اروپا

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رشد روز افزون تفکرات افراطی در جهان کنونی، گفت: المصطفی آمادگی دارد تا میزبان هیأت های علمی، دینی و مذهبی تمام کشورهای اروپایی به منظور تعمیق گفتمان فی مابین و تبیین هرچه دقیق تر گفتمان انقلاب اسلامی باشد.

وی با اشاره به این که برخی از کشورهای غربی برای مقابله با ایران انقلابی که منطقی حرکت می کند، از حکومت ها و افکاری حمایت کرده اند که منبع تروریست و خشونت است، ابراز داشت: منبع فکر تروریستی که هیچ منطقی را بر نمی تابد، در کشورهایی که در اقلیت جامعه اسلامی به سر می برد، تولید می شود که مورد حمایت برخی از کشورهای اروپایی قرار گرفته است.

رئیس المصطفی با تأکید بر اینکه کشورهای اروپایی و آمریکایی به خاطر ترس های موهون جلوی تبیین اندیشه انقلاب اسلامی را گرفته و اشاعه افکار افراطی در جهان را رقم زده اند، افزود: همواره ملاحظات سیاسی مانع از اشاعه گفتمان انقلاب اسلامی بوده و حوزه علمیه قم آمادگی دارد با گفتگو، اندیشه انقلاب اسلامی را به جامعه اسلامی اروپا به ویژه نسل جوان آن منتقل نماید.

امام جمعه قم عامل دیگر رشد اندیشه های افراط گرایانه مذهبی را رنج وجدان مسلمانان از ظلم و ستم تاریخی و برخوردهای دوگانه عنوان و خاطرنشان کرد: ایران در مذاکرات اخیر برای مصالح بشریت و صلح جامعه جهانی مذاکره کرده است.

*انتقاد از برخوردهای دوگانه برخی از کشورهای اروپایی

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی ضمن انتقاد از برخوردهای دوگانه برخی از کشورهای اروپایی با مسائل بین المللی تصریح کرد: امروز رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از کشورها، تبدیل به قدرت اتمی شده و غرب با رویکردی دوگانه با این مهم هیچ برخوردی نمی کند.

وی افزود: ما انتظار داریم اکنون که ایران اسلامی پای مذاکرات ایستاد، جهان به سمت خلع سلاح های کشتار جمعی و اتمی حرکت نموده و هیچ هزینه ای برای سلاح های اتمی مصرف نگردد.

*ایران پیش قدم مبارزه با تروریسم است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این که ایران اسلامی پیش قدم مبارزه با تروریسم است، اظهار داشت: اگر تجارب نظامی ایران در بغداد، دمشق و حتی یمن نبود، امروز این کشورها گرفتار داعش و گروه های افراطی می شدند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی مقابله با اندیشه عقلانی و منطقی ایران و اعمال برخوردهای دوگانه را از مهمترین عوامل تولید تفکرات افراطی در جامعه جهانی دانست و گفت: در تعهدات اخیر، برخی از کشورها به بهانه های مختلف به تعهدات خود پایبند نیستند و کشورهای اروپایی از جمله بلژیک می توانند پیش قدم راه صلح و سعادت جامعه جهانی باشند.

وی ضمن اعلام آمادگی جامعه المصطفی، حوزه علمیه قم و دانشگاه های ایران اسلامی برای حضور هیئت های علمی کشورهای مختلف، ابراز داشت: المصطفی آمادگی دارد تا همکاری های خود را در تمام حوزه های علمی و معرفتی گسترش دهد.

رئیس المصطفی در پایان تأکید کرد: گفتگوی شمال و جنوب، شرق و غرب و نیز گفتگوی اسلام و مسیحیت برای آینده سعادت بشر یک ضرورت بوده و امیدوارم در کنار ابعاد سیاسی و اقتصادی، دریچه ای برای ارائه مباحث بنیادین و معرفتی گشوده شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha