پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کد خبر: 378682
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳
موزه اسلامی استرالیا

حوزه/ موزه اسلامی استرالیا در تورن‌بوری ویکتوریا به مکانی مهم برای جامعه مسلمانان تبدیل شده که هدف آن افزایش آگاهی در جامعه و شکستن کلیشه‌ها درخصوص اسلام است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از abc.net، موزه اسلامی استرالیا در تورن‌بوری واقع در ویکتوریا به یک موسسه محلی مهم برای جامعه مسلمانان تبدیل شده که هدف آن افزایش آگاهی در جامعه و شکستن کلیشه‌ها درخصوص اسلام است.

مصطفی فهور بنیانگذار موزه اسلامی استرالیا در این باره می‌گوید: ما با نیروهای اینترنتی مبارزه می‌کنیم. جامعه نیاز دارد دور هم جمع شده و با جوانان ارتباط برقرار کند و به آن‌ها نشان دهد اسلام واقعی از آنچه به طور غلط به تصویر درآمده متفاوت است؛ ما باید جوانان را به دین برگردانده و با آنان ارتباط دوباره برقرار کنیم و با به اشتراک گذاشتن اطلاعات صحیح، اسلام حقیقی را به ایشان عرضه کنیم.

دانشکده علیم به صورت دوره ای دانشجویان را به این موزه می‌برد و گالری اختصاص یافته به مشارکت‌های مسلمانان در تاریخ استرالیا را برایشان به نمایش می‌گذارد. شتربانان افغان که مکان‌های ناشناخته استرالیا را کشف کرده‌اند یا بشار هولی فوتبالیست مسلمان استرالیایی نمونه‌هایی از مسلمانان موفق با دستاوردهای ارزشمند برای جامعه استرالیا هستند.

زینب سرترل مدیر دانشکده دخترانه نیز معتقد است که داشتن الگو برای دانشجویان بسیار مهم بوده و می‌گوید: به نظرم بسیار مهم است که دانشجویان در فعالیت‌ها مشارکت داشته و این  مشارکت‌ها حس روشنی از هدایت و جهت‌گیری به آن‌ها می‌دهد. آن‌ها الگوهای مثبتی را می‌بینند که مشارکت‌های بسیار ارزشمندی در جامعه داشته‌اند و می‌فهمند که با این افراد تفاوتی نداشته و آن‌ها نیز می‌توانند چنین دستاوردهایی داشته باشند.

این موزه از زمان گشایش در سال 2014 تا کنون میزبان 20 هزار ملاقات کننده از جمله 200 گروه دانشجویی مسلمان وغیرمسلمان بوده است.

* نگرانی فزاینده دانشجویان محجبه مدارس اسلامی از اسلام‌هراسی در استرالیا

جامعه مسلمانان در ملبورن به طور فزاینده‌ای نگران حملات علیه زنان محجبه و دیگر موارد اسلام‌هراسی است که در پی حملات تروریستی در سرتاسر جهان بدست تروریست‌های افراط‌گرا و داعشی ایجاد شده است.

در این میان دانشجویان مدارس اسلامی بیشتر از سایر مسلمانان در معرض اسلام‌هراسی قرار دارند. دانشجویان مسلمان کالج علیم در شمال ملبورن واقع در استرالیا بیشترین فشار را در سنین جوانی احساس می‌کنند.

ادا انانیر دانشجوی دانشکده دختران می‌گوید: به عنوان دختران مسلمان و محجبه ما بیشترین فشار را احساس می‌کنیم زیرا به وضوح به عنوان مسلمان قابل شناسایی هستیم و باید مراقب امنیت خودمان در مقابل اسلام‌هراسان باشیم.

عمر حسن دانشجوی دیگر دانشکده علیم نیز می‌گوید: پوشیدن یونیفرم مدرسه اسلامی چیزی است که کاملا قابل شناسایی است و مشابه یونیفرم‌های مدارس دیگر نبوده، به همین دلیل ما کاملا در معرض خطر اسلام‌هراسی هستیم.

ولید معوا درباره یک اتفاق ناراحت‌کننده که هنگام مسافرت با خواهرش برای او رخ داده می‌گوید: یک مرد ناشناس به من حمله کرد زیرا من همراه خواهرم بود که روسری به سر داشت و سایرین شروع به توهین به ما کرده و ما را حیوان خطاب کردند. من جوابی به آن‌ها ندادم اما از اینکه مردم چنین تصوری نسبت به ما دارند بسیار دلخور شدم.

در این میان آلینا فهیم یکی از دانشجویان این مدرسه که نمی‌خواهد هویتش با رفتارهای دیگران تعریف شود می‌گوید: من تصور می‌کنم اعمال تروریستی و خشونت‌آمیز عده کمی از مسلمانان نباید به عنوان تصویر کلی از اسلام نشان داده شود و آنچه آنان انجام می‌دهند معرف اسلام نیست زیرا اسلام دین صلح است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha