شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کریم خان محمدی

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ، آزاداندیشی در پرتو دین را شاخص ترین ویژگی استاد شهید مرتضی مطهری دانست.

حجت الاسلام کریم خان محمدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: گاهی آزاداندیشی به معنای غرب گرایی است و عده ای به اسم آزاداندیشی به دنبال ترویج اندیشه و تفکرات غربی هستند و حال آن که شهید مطهری به عنوان یک انسان متدین به دنبال آزاداندیشی بود و باید ایشان را آزاداندیش واقعی توصیف کنیم.

وی افزود: ایشان به دنبال این نبود که مثل برخی به کپی برداری از اندیشه غربی به اسم آزاداندیشی بپردازد بلکه ایشان با الهام از معارف دین و اندیشه اسلام ناب به مفهوم واقعی کلمه آزاداندیش بود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: شهید مطهری در عین حال که از اندیشه های غربی اطلاع داشت و نسبت به آن ها رویکرد انتقادی داشت اما با این حال در فعالیت علمی و فرهنگی خود از متون اصیل اسلامی الهام می گرفت.

وی خاطرنشان کرد: از این حیث هم طلاب و فضلای حوزه و هم دانشگاهیان نیاز به الگوگیری از این شهید بزرگوار را دارند به ویژه آن جا که می خواهیم معضلات و مشکلات خود را با برداشت های نوین از متون دینی حل کنیم.

حجت الاسلام  خان محمدی با بیان این که شهید مطهری در اندیشه و آثار خود نه صرفا تحت تاثیر سنت گذشته قرار گرفته و نه این که تحت تاثیر حرف های جدید غرب گرایان بوده است، گفت: ایشان به نیازها و اقتضائات زمانه توجه داشت و کوشید که با اندیشه ناب دینی به مشکلات روز توجه کرده و برای آن ها راه حل ارایه دهد.

وی بیان داشت: ایشان حتی در حوزه اقتصادی مکتبی پایه گذاری کرد که نه بر اساس مدل لیبرالیستی است و نه سوسیالیستی بلکه همچون شهید صدر یک الگویی در این باره ارایه می دهد که هر چند به دلیل شهادت ایشان تکامل نیافت اما ما باید همان الگو را ادامه دهیم تا بتوانیم به نیازهای جامعه پاسخ مناسب بدهیم.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین با اشاره به تقوامداری شهید مطهری گفت: ایشان ضمن آن که یک روشنفکر و روشن اندیش است در سیره عملی خود نیز با تقوا زندگی می کند و حقیقتاً یک متدین اجتماعی است به این معنا که تقوای او مربوط به انزوا و درون مسجد نمی شود بلکه در تعامل با دیگران و ارتباط با دانشگاه زمان طاغوت ایشان تقوامدار است و زیست مومنانه دارد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha