جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تعلیم و تربیت

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عمومی گفت: انسان ها دارای فطرت مشترک در خلقت هستند، اما به حسب تربیت و عمل دارای اختلاف می شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عمومی، در جمع اساتید اخلاق حوزه، در سالن همایش مؤسسه اهل بیت(علیهم السلام) اصفهان، با اشاره به اهمیت دستیابی انسان به قله های تربیت اخلاقی، اظهار کرد: قرآن به انسان که موضوع تربیت اخلاقی است، عنوان «فتبارک الله احسن الخالقین» داده که نشان از پیچیدگی درونی او دارد.

وی، با اشاره به ابعاد ناشناخته در انسان، افزود: رفتار انسان، نمودار تربیت معرفتی، اعتقادی و اخلاقی اوست. به عبارت دیگر از منش و برخورد انسان در رفتار فردی و اجتماعی او می توان پی به پرورش روح او برد.

مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی با بیان این که خویشتن داری، محصولی از رتبه اعتقادی شخص است، اضافه کرد: نیت انسانی نیز بیان کننده سه بعد معرفتی، اعتقادی و اخلاقی اوست و این سه بعد تربیتی، حتی در نیت درونی شخص نیز تأثیرگذار خواهد بود.

حجت­ الاسلام والمسلمین عمومی با ابراز این که معرفت، اعتقاد، اخلاق و عمل روابط متقابل دوازده گانه با یکدیگر دارند، بیان کرد: در درجه بندی معرفت، اعتقاد و فضایل و رذایل اخلاقی ارتباط بی نهایتی وجود دارد که نتیجه آن غیرهمسانی حتی دو انسان، در رتبه بندی ابعاد شخصیت درونی معرفتی، اعتقادی و اخلاقی آنها است.

وی افزود: هرچند انسان ها دارای فطرت مشترک در خلقت هستند و فطرت همه انسان ها به یک شکل و پاک آفریده شده اند، اما به حسب تربیت و عمل دارای اختلافات یاد شده می شوند.

مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی با بیان این که ابعاد جسمی و تأثیر عوامل غیرارادی انسان را نمی توان در تأثیرگذاری در ابعاد اخلاقی و تربیتی او نادیده گرفت، خاطرنشان کرد: برای تفاوت ظرفیت وجودی انسان ها به حسب عوامل یادشده، نسخه معنوی پیچیده شده برای آنها نیز متفاوت می شود، همچنان که این موضوع در سیره اهل بیت(علیهم اسلام) دیده می شود.

وی، در پایان تأکید کرد: از آن رو که رفتارها، در باور و اعتقاد انسان تأثیرگذار است و اعتقاد و معرفت نیز تأثیر متقابل خود را بر رفتار داراست، اگر شیطان به یکی از این ارکان رجوع کرد، بر دیگر ارکان و زوایای درونی و عملکرد شخص نیز اثرگذار خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha