جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
روز درهای باز در یکی از مساجد شیکاگو

حوزه/ یکی از مساجد شیکاگو اقدام به برگزاری مراسم روز درهای باز کرد و پذیرایی غیرمسلمانانی بود که آمده بودند تا از سویی از نزدیک با آئینهای عبادی مسلمانان آشنا شوند و از سوی دیگر سوالات خود درباره اسلام را جویا شوند. این مراسم با استقبال غیرمسلمانان همراه شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از chicagotribune.com، در تلاش برای مبارزه با پیش‌داوری‌های ضداسلامی در غرب، در هفته‌های اخیر چندین مسجد در سرتاسر ایالات متحده آمریکا درهای خود را به روی غیرمسلمانان گشوده‌اند و از آنان دعوت کرده‌اند تا برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به اسلام به مساجد بیایند.

در جدیدترین اقدام، "مسجد جمعه" در بولینگ بروک واقع در ایالت شیکاگوی آمریکا مراسم روز درهای باز مسجد را برگزار و از مردم این شهر دعوت کرد تا از مسجد این شهر و نماز جماعت مسلمانان بازدید کنند.

بازدیدکنندگان در این روز اطلاعات فشرده‌ای درباره اصول و آموزه‌های اسلامی دریافت کردند. میهمانان در آغاز ورود به مسجد کفش‌هایشان را در آورده و پس از مشاهده نماز جماعت مسلمانان به پرسیدن سئوالاتشان پرداختند.

یکی از بازدیدکنندگان پرسید: چرا مردان در صفوف جلویی و زنان در صفوف عقبی نماز ایستاده‌اند؟ و اعضای مسجد در جواب گفتند: این به نشانه احترام به بانوان مسلمان است.

این مراسم همچنین شامل بوفه ناهار و حنا گذاشتن اسلامی پیش از سخنرانی روحانی اسلامی بود.

سخنان روحانی مسلمان  در این مراسم

سبیل احمد، مدیر برنامه توسعه صلح برای دایره اسلامی آمریکای شمالی در این آئین گفت: برخی از سیاستمداران آمریکا متوجه نیستند که مسلمانان پیش از اینکه ایالات متحده به یک کشور تبدیل شود در اینجا بودند.

وی خطاب به صدها نفر از میهمانان که برای بازدید به مسجد جمعه آمده بودند گفت: اسلام یک دین جهانی است.

احمد درباره اعتقاد وحدانیت مسلمانان نیز گفت: ما معتقدیم که مردان و زنان نخست از خوبی متولد شده‌اند نه از گناه و بدی. ما همچنین باور داریم به اینکه باید خالق را پرستید نه مخلوق.

او درباره حقوق زنان در اسلام نیز گفت: درحالی که زنان آمریکایی در قرن بیستم برای بدست آوردن حق رای مبارزه می‌کردند، در قرن هفتم در جوامع اسلامی زنان مسلمان بخشی از جریان سیاسی جامعه محسوب می‌شدند. 

عامر عبدالجلیل، از انجمن اسلامی بولینگ بروک هم درباره این مراسم گفت: ما حقیقتا تفاوت‌های زیادی با دیگران نداریم، خانواده‌هایی هستیم که فرزندانمان به مدارس یکسانی می‌روند و پزشکان یکسانی داریم. ما به ایمان، آزادی و احترام معتقدیم و مردمان صلح طلبی هستیم.

عادل فرید یکی از اعضای هیات مدیره مرکز اسلامی ناپرویل در ایالت شیکاگو در هنگام سخنرانی با مدعوین گفت: ما مردمی بسیار خانواده محور هستیم. می‌خواهیم جامعه را بهم نزدیک کرده و در تلاش برای خدمت کردن به هم‌وطنان هستیم.

آنچه در اسلام در رسانه‌های غربی گفته نمی‌شود

جرج کرابنهوفت از اهالی بولینگ بروک که به همراه دخترش در این مراسم شرکت کرده گفت: من قبلا هرگز به مسجد نیامده بودم و تصور می‌کنم این فرصت خوبی بود تا اطلاعات بیشتری درباره اسلام بدست آورم. آن‌ها حقیقتا می‌خواستند ما درباره دین و فرهنگ اسلامی بیشتر بدانیم. تجربه روشنگرانه‌ای بود، خصوصا با توجه به اینکه بسیاری از این اطلاعات را درباره مسلمانان در رسانه‌ها نمی‌بینیم.

دخترش کریسی نیز گفت: من دوستان مسلمانی دارم و برایم بسیار جالب است که آن‌ها تا این اندازه نسبت به دین اسلام اشتیاق دارند. همه بسیار خوب هستند و با روی باز از ما استقبال کردند.

مسجد جمعه بولینگ بروک همچنین برنامه‌هایی چون طرح‌های تحصیلی برای کودکان مسلمان، برنامه‌هایی مفرح برای جوانان و طرح‌هایی برای کمک به نیازمندان گذاشته است. پیروان دین اسلام در شهر بولینگ بروک از 50 خانواده در سال 1991 به 1 هزار خانواده در سال جاری رسیده‌ است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha