شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام محمد همتیان  معاون تهذیب حوزه قم

حوزه/ معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم گفت: ما باید صبر و تحمل، سعه صدر و خویشتن داری در برابر مصایب را از سیره نورانی امام کاظم (ع) فرا بگیریم.

حجت الاسلام و المسلمین محمد همتیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»ضمن تسلیت سالروز شهادت موسی بن جعفر(ع) ابراز داشت:ویژگی بارز امام کاظم(ع) کظم غیظ و فروخوردن خشم بارز است، هر چند سایر امامان ما این گونه بوده اند، اما با این حال این ویژگی بیشتر برای امام هفتم نمود داشته و از این حیث ایشان را کاظم(ع) می دانند که بسیار در برابر ناملایمات، سختی ها و گستاخی های دیگران صبور و حلیم بودند.

وی افزود: حضرت در همین خصوص می فرمایند: «هر کس خشم خود را از مردم بازدارد، خداوند عذاب خود را در روز قیامت از او بازمی دارد».

وی اضافه کرد: پیامبر (ص) نیز در این باره می فرمایند: «آن کس که خشم خود را فرو برد با این که قدرت بر اعمال آن را دارد، خداوند دل او را از آرامش و ایمان پر می کند»

این استاد اخلاق حوزه همچنین ادامه داد: در شرایطی که متاسفانه در جامعه ما تا حدودی کم صبری و کم تحملی و پرخاشگری و عصبانیت ها در روابط اجتماعی و خانوادگی زیاد شده، بهترین درسی که ما می توانیم از سیره نورانی امام کاظم(ع) بیاموزیم همین بحث کظم غیظ و خویشتن داری در برابر شرایط سخت و دشوار زندگی است.

وی افزود: حقیقتاً آدمی اگر نتواند خشم خود را کنترل و مهار کند، چه بسا گاه به خاطر جزیی ترین مسایل، به قول معروف از کوره در رفته و به فحاشی و یا حتی خدای ناکرده ضرب و شتم و جنایتی دست بزند که بعد جبران آن بسیار سخت و گاه ناممکن باشد.

وی بیان داشت: از این حیث حفظ آرامش و صبر داشتن در زندگی از این رو خیلی مهم و ضروری است، چه آن که از نگاه امام کاظم (ع) نیز مهرورزی با مردم نیمی از عقل است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha