سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کودکان یتیم در غزه

حوزه/ حملات مکرر نظامیان اسرائیلی در کمتر از ۶ سال گذشته سبب افزایش کودکان یتیم و بی‌سرپرست در نوار غزه شده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»به نقل از  electronicintifada.net، در زمان هجوم اسرائیل به نوار غزه در سال 2014 خانواده‌های پناهندگان فلسطینی از محله بیت‌ حنون در شمال نوار غزه به مدرسه تحت حمایت سازمان ملل پناهنده شدند با این تصور که حامیان حقوق بشر در سازمان ملل از آن‌ها در مقابل صهیونیست‌ها حمایت می‌کنند. اما در 24 جولای همان سال، دو هفته پس از یورش اسرائیل، صهیونیست‌ها درهای مدرسه را شکسته و با هجوم به این مدرسه حداقل 15 غیرنظامی بیگناه فلسطینی را با بی‌رحمی به شهادت رسانده و عده زیادی را مجروح کردند. 40 کودک در این جنایت هر دو والدین خود را از دست داده و از آن پس در یتیم‌خانه العمل زندگی کرده و به 90 کودک دیگری که پیش از این در پی حملات صهیونیست‌ها یتیم شده بودند، پیوستند.

یوسف شیمباری نوجوان 14 ساله‌ای ست که در این حادثه مادر خود را از دست داد؛ خواهرش نیز هر دو پایش را از دست داد. یوسف و منار هم اکنون در موسسه کودکان یتیم در نوار غزه که در سال 1949 در منطقه محاصره ساحلی ساخته شده زندگی می‌کنند. یوسف که 11 خواهر و برادر دیگر نیز دارد، نمی‌تواند پیش سایر اقوامش زندگی کند و در این باره می‌گوید: ما را از هم جدا کرده‌اند و بعضی از خواهرانم پیش خویشاوندانمان هستند. من هفت سال پیش پدرم را از دست داده‌ام. او یک مهندس بود و من عاشق ریاضیات هستم و دوست دارم زمانی مانند پدرم یک مهندس شوم.

* تنها محل نگهداری کودکان بی‌سرپرست نوار غزه

یتیم‌خانه العمل تنها موسسه نگهداری کودکان بی‌سرپرست در نوار غزه می‌باشد. حامیان محلی و گروه‌های خیریه خارجی هزینه نگهداری از کودکان این موسسه از جمله تحصیلات، سلامتی و تفریحات را فراهم می‌کنند. اما با افزایش کودکان یتیم فلسطینی، برطرف کردن نیاز‌های آن‌ها برای مسئولین موسسه با مشکلاتی روبرو شده است.

لیاد المصری، مدیر اجرایی العمل به خبرنگاران می‌گوید: ما تنها کودکان یتیم نیازمند را که جایی برای رفتن نداشته باشند برای نگهداری می‌پذیریم چون این موسسه از کمبود بودجه شدیدی رنج می‌برد. حامیان محلی نسبت به گذشته کمتر شده‌اند زیرا وضعیت مردم در غزه وخیم شده است. این روزها نیز بیشتر حمایت‌های خارجی به سمت سوریه هدایت شده‌اند.

* حملات اسرائیل کودکان غزه را یتیم و بی‌سرپرست کرده است

حملات مکرر نظامیان اسرائیلی در کمتر از 6 سال گذشته سبب افزایش یتیمان و کودکان بی‌سرپرست در نواحی تحت محاصره شده است. به گفته اعتماد الترشاوی، یکی از مسئولین وزارت امور اجتماعی غزه، 15 هزار و 223 کودک فلسطینی در این ناحیه یتیم و 3 هزار و 366 کودک بی‌سرپرست شده‌اند.  تنها در حملات تابستان 2014 اسرائیل به غزه، 2 هزار کودک پدر و مادر خودشان را از دست داده‌اند.

لیاد المصری ادامه داد: متاسفانه به علت کمبود منابع، خدمات حمایتی کمی برای این یتیمان وجود دارد. این در حالی است که کودکان یتیم غزه باید بتوانند تحصیلات رایگان، بیمه درمانی و حفاظتی داشته باشند اما به علت شرایط اقتصادی وخیم در غزه ما نمی‌توانیم هیچ کدام از آن‌ها را برایشان تضمین کنیم. به همین علت از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که به آن‌ها کمک کنند. این غیرقابل پذیرش است که این کودکان را در چنین وضعیت وحشتناکی رها کنیم.

* نیازهای روانی یتیمان غزه

البته کمبود منابع مالی تنها مشکل یتیمان غزه نیست. خالد تومان، کارمند سلامت روانی موسسه العمل درباره مشکلات روان درمانی خصوصا در کودکانی که تازه وارد موسسه می‌شوند می‌گوید: 3 ماهه نخست از همه سخت‌تر است. آن‌ها باید در یک مکان شلوغ، در کنار تعداد زیادی از پسران و تنها 8 سرپرست زندگی کنند که هیچ شباهتی به خانه آن‌ها ندارد و این محیط هیچ شباهتی به زندگی صمیمی که با والدین‌شان داشته‌اند ندارد.

به علاوه کودکان از خانواده‌ها با فرهنگ‌ها و پیشینه‌های مختلفی به اینجا آمده، و این مسئله اختلافات و تنش‌هایی را میان کودکان بوجود می‌آورد. ما باید بتوانیم در نقش والدین‌شان ایفای نقش کنیم زیرا هیچ کودکی نمی‌تواند بدون داشتن  مراقبت والدین زنده بماند. ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا پدران خوبی برای‌شان باشیم.

با این حال شرایط بد سبب نشده که کودکان فلسطینی در این یتیم‌خانه در زندگی‌شان به موفقیت دست پیدا نکنند. برای مثال بشار ابوقریه که 10 سال در این موسسه زندگی کرده توانسته بالاترین نمره را در امتحانات کسب کرده و اکنون در ترکیه با حمایت افراد خیر مشغول گذراندن دوره تحصیلات پزشکی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha