شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کتاب آرایی در فرهنگ و تمدن اسلامی

حوزه/ دومین همایش پژوهشی و کاربردی هنر و تبلیغ با محوریت کتاب آرایی در فرهنگ و تمدن اسلامی از سوی مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، فراخوان دومین همایش پژوهشی و کابردی هنر و تبلیغ با محوریت کتاب آرایی در فرهنگ و تمدن اسلامی از سوی مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اعلام شد که به شرح ذیل می باشد:

تاریخ تمدن اسلامی، تاریخ هنر و اندیشه است و آن دو در جایی بهتر از کتاب، به یکدیگر نمی‌رسند. اگر معجزه آخرین دین خدا، کتاب است، معجزه کتاب نیز دانایی است و دانایی تا با زیبایی نیامیزد، دل‌ها را برنمی‌انگیزد. دانایی، روی سخن با اندیشه‌ها دارد، اما آدمیان افزون بر مغز و اندیشه، قلب و احساس و نگاه نیز هستند.

پس کتاب باید به چندین هنر آراسته باشد تا همچنان که مغزها را می‌آکند، قلب‌ها را نیز دگرگون کند و در نگاه‌ها بنشیند و در سرها شور افکند. اندیشه، تا بر کشتی کتاب ننشیند؛ آفاق را چگونه درنوردد و هنر اگر سر بر آستان کتاب نگذارد؛ برپای کدام معشوق سر نهد؟ کتاب به یارگیری هنر، معجزه دانایی و زیبایی است؛ وگرنه واژه‌های سرافکنده در اوراق پراکنده است.

آنان که هنر خویش را در پای کتاب می‌ریزند و برگ برگ آن را به ذوق و قریحه خداداد خود می‌آرایند؛ تا آنگاه که چشمی برای دین و دلی برای لرزیدن باشد، دانش و فرزانگی را وامدار بلندای همت خود می‌کنند. جهان کتاب، چنان فراخ و آسمان‌گون است که هر هنری را پذیراست و هرگوهری را خریدار. خوشا آن چشم؛ خوشا آن دست خوشان آن همت که شمع کتاب را پروانه است.

 درود و سلام بر آنان که سیمای دلربای کتاب را در میان گل بوته‌های تذهیب می‌نشانند؛ سلام و درودی بر دست که کتاب را می‌آراید و بر آن کسی که پیغام کتاب را به تصویر می‌کشد یا به شیرازه هنر، ماندگارش می‌کند.

پس از برگزاری توفیق آمیز و راهگشای نخستین همایش علمی ـ پژوهشی «هنر و تبلیغ» با رویکرد نظری، اکنون با برگزاری نشست پژوهشی ـ کاربردی «هنر و تبلیغ» دوبار به محضر کتاب، شرفیاب می‌شویم.

چنانچه از نام همایش پیداست، این بار رویکردی کاربردی را برگزیده‌ایم تا صورتی روشن‌تر و گویاتر از تندیس کتاب و هنرهای کتاب محور نقش زمینه است. فصل دوم ویژه کتاب آرایی در حوزه دین و دامنه‌ها ی، همچون طراحی، گرافیک صفحه آرایی، تذهیب و تصویر سازی است.

موضوع همایش: آثار پژوهشی و گرافیکی کتاب ‌آرایی، در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی است.

تعاریف:

 کتب دینی (آثار منتشر شده برای معرفی، تبیین و ترویج فرهنگ و تمدن اسلامی شامل قرآن؛ نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و کتب ادعیه، تراث اسلامی همچون آثار تفسیری، روایی و کتاب‌ هایی که برای احیای آثار فاخر دینی چاپ شده‌اند؛ آثار نوشته در موضوعات دینی و آثار نگاشته با دغدغه دینی) و کتاب آرایی حوزه دین (شامل کلیه امور هنری طراحی یونیفرم؛ جلد، تصویر سازی، کتابت، خوشنویس؛ تذهیب، تشعیر و صفحه آرایی در آماده سازی کتاب‌های دینی)

اهداف:

ارزیابی زبان گسترده و کارآمد گرافیک در حوزه کتاب ‌آرایی در حوزه، تقویت بنیان‌های نظری و پژوهشی هنر کتاب‌آرایی در فرهنگ و تمدن اسلامی، الگوسازی و ارائه راهکار برای ارتقای هنر کتاب‌آرایی دینی، تشویق و حمایت از جامعه هنری فعال در حوزه کتاب آرایی دینی، ایجاد زمینه رقابت سازنده مناسب برای ارتقای سطح کیفی کتاب آرایی دینی، بررسی نقاط قوت و ضعف میدانی، در موضوع همایش و شناسایی فرصت‌ها و تهدیهای پیش‌رو، تقویت ارتباط، تعامل و تبادل تجربه میان هنرمندان در گستره موضوع همایش و کشف استعداهای هنری نوپا و خلاق و تلاش برای ساماندهی و ارتقای فعالیت آنان از جلمه اهداف این همایش است.

بخش‌های همایش:

این همایش، در دو بخش اصلی آثار پژوهشی و آثار تجسمی برگزار می‌شود.

آثار پژوهشی:

محورهای آثار پژوهشی

1- کتاب آرایی، فرهنگ و تمدن اسلامی: کتاب آرایی در تمدن شیعی و بررسی آثار قدما، سبک و سیاق کتاب آرایی کتب حوزوی، بررسی اقلام خوشنویسی به کار رفته در کتابت قرآن در تمدن شیعی، بررسی ارایه‌های هنری در قرآن کریم و بررسی نیازهای معرفتی در کتاب‌ آرایی دینی.

2- تصویر سازی در فقه شیعی: کتاب‌آرایی، مقایسه و تطبیق ادیان و نقش کتاب ‌آرایی میراث در گرافیک معاصر.

3- کتاب آرایی و ریخت شناسی گرافیک کتب دینی، معرفی و نقد کتاب های تخصصی در حوزه کتاب ‌آرایی، کتاب آرایی حوزه دین و چالش های میدانی و بررسی عنصر رنگ در کتاب‌آرایی.

4- کتاب‌آرایی، نظریه‌های جدید و نظریه پردازی بوم‌گرا: تأثیر فرهنگ بومی در کتاب آرایی دینی، استاندارهای کتاب ‌آرایی دین و نشانه شناسی طراحی کتب دینی.

 5 ـ کتاب ‌آرایی، نقد و آسیب‌شناسی (تحلیل و نظریه­پردازی): بایدها و نبایدها در کتاب آرایی دینی، کارکرد طرح جلد کتب دینی در بازنمای محتوا، تأثیر مصورسازی متن در انتقال پیام برای گروه­های سنی مختلف، اقتضائات مخاطب کودک و نوجوان در کتاب­آرایی دینی، کتاب‌آرایی مخاطب کودک و نوجوان، بررسی رابطه منطقی سفارش دهنده طراح و مخاطبان کتاب آرایی دینی و جایگاه کتاب آرایی کتب دینی در حوزه نشر.

6 ـ کتاب ‌آرایی و اقتضائات پیش‌روی: تلاش های معاصر در احیای میراث شیعه، طراحان اثرگذار و پیش‌رو در عرصه کتاب­آرایی دینی، کارکرد عنصر نوشتار در طراحی کتب دینی، بررسی شیوه‌های جلدسازی معاصر در حوزه دین، مناسبات متقابل و نشر و کتاب آرایی دینی، بررسی وضعیت کتاب آرایی کتب حوزه دین در بازار نشر کشور، جریان شناسی کتاب­آرایی دینی پس از انقلاب، تجزیه و تحلیل تجربه­ها موفق در کتاب دین، شیوه‌های رایج مصور سازی کتب دین، و کتاب آرایی و جریان‌شناسی.

شرایط و مقررات:

بخش اول: آثار علمی پژوهش

هدف همایش، انتشار نتیجه پژوهش‌ها و نتیجه تجربه‌ها علمی در زمینه‌ها ذکر شده است؛ نوشتار علمی ـ پژوهشی در زمینه ها ذکر شده برای ارائه در همایش؛ پس از داوری و تصویب کمیته اجرایی چاپ خواهد شد.

مقاله باید دارای بخش‌های چکیده، مقدمه، روش و بدنه تحقیق (شامل موضوعات مختلف، نتیجه، پی‌نوشت و فهرست منابع) باشد؛ پی‌نوشت مقاله (اصطلاحات؛ معادل واژه ها، توضیحات) باید در متن به ترتیب شماره‌گذاری شده و در پایان مقاله، قبل از فهرست منابع گنجانده شود.

ارجاعات مربوط به منابع، باید در متن و داخل پرانتز (شامل نام و نام‌خانوادگی نویسنده، سال انتشار و شماره صفحه) پس از نقل مطلب بیاید.

نوشتارها باید دارای چکیده فارسی و انگلیسی باشند؛ چکیده مقاله باید شامل بیان مسأله؛ هدف؛ چگونگی پژوهش، موضوعات مقاله و یافته­‌ها مهم نتیجه باشد. این بخش باید به تنهایی بیان کننده تمام مقاله به ویژه نتابج به دست آمده باشد؛ اندازه چکیده فارسی دویست کلمه و چکیده انگلیسی، دقیق پانصد کلمه باشد.

مقاله‌های باید در پنچ نسخه کاغذی با نرم افزار word 2007 تایپ شده و همراه فرم ثبت نام تکمیل شده؛ روی CD یا به صورت الکترونیکی، به نشانی دبیرخانه همایش ارسال شود.

بخش دوم: ارائه یافته‌ها و تحقیقات تجربی، کاربردی و ترجمه

این بخش شامل یافته­‌های علمی، تجربی، کاربردی و ترجمه مقالات مرتبط با محورها همایش بوده و نویسندگان و مترجمان در این بخش، می‌توانند در قالب مقالات مروری، توصیفی، گزارش و یادداشت به ارائه نظریات و دست‌آوردهای پژوهشی، تجارب شخصی و خاطرات خود، مطابق با محورهای همایش پرداخته و افق‌های جدید پیش‌رو را ارائه نمایند.

شیوه ارسال آثار پژوهشی:

از پژوهشگران و فرهیختگان محترم و علاقه‌مند نگارش و ارسال مقالات، تقاضا می‌شود که مقالات خود را با ساختار علمی ـ پژوهشی، با نرم افزار word و ارائه همزمان فایل متنی و Pdf، حداکثر در 25 صفحه سیصد کلمه‌ای، به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

در این بخش، تنها به مقالاتی که مطابق شرایط مقالات علمی ـ پژوهشی در قالب کتاب تدوین شود و در دو نسخه ارسال گردند، پذیرفته می شوند.

ب) آثار تجسمی (آثار چاپ شده و تجربی)

محوهار همایش آثار تجسمی عبارت است از: کتابت، تذهیب، تشعیر جلد سازی قرآن کریم، احیای تراث (کتاب‌آرایی در حوزه تراث اسلامی)، طرح جلد و صفحه ‌آرایی کتب دینی، تصویر سازی، صفحه‌آرایی و طراحی جلد کتای دینی در گروه‌های سنی کودک و نوجوان، طراحی حروف،‌آثار تجربی آثاری که هنرمندان با ذوق و خیال خود سامان داده، اما به چاپ نرسیده است)، بخش غیر رقابتی(خارج از مسابقه)، بخش ویژه (نکوداشت پیشکوستان خوشنویس، صحاف، نگارگر، گرافیست، تصویرگر، ناشر و مدیر تولید).

شرایط و مقررات:

دبیرخانه همایش، فرد ارسال کننده را صاحب اثر می‌شناسد و در صورت اثبات خلاف آن، اثر مزبور را از بخش مسابقه همایش حذف می‌کند؛ برگزارکننده مجاز است از آثار ارسالی در کتاب، بروشور، کاتولوگ، پوستر، انتشارات، اطلاع‌رسانی و تبلیغات همایش استفاده کند.

ارسال اثر به منزله پذیریش مقررات همایش و تصمیم‌گیری درباه مسائل پیش‌بینی نشده و تفسیر شرایط، بر عهده دبیرخانه همایش است؛ حداکثر آثار ارسالی در هر بخش، پنچ قطعه است (آثاری که به صورت مجموعه طراحی شده یک اثر شمرده می‌شود).

برای شرکت در این بخش، باید از طریق نشانی اینترنتی http://honarvatabligh.eshragh.ir ثبت نام و آثار و آثار خود را آپلود کنید؛ یا لوح فشرده آنها ار با با فایل تکمل شده فرم ثبت نام، به نشانه دبیرخانه ارسال کنید.

شرایط و مقررات مشترک(عمومی):

شرکت کننده در این همایش برای عموم محققان، پژوهشگران، مدیران تولید، ناشران، گنجینه‌ داران، هنرمندان و طراحان گرافیک دانشگاهی، حوزوی؛ حرفه‌ای و تجربی آزاد است.

آثار برگزیده (مقالات و آثار تجسمی) در قالب دو مجموعه چاپ و منتشر می‌شود؛ به کلیه هنرمندان و پژوهشگرانی که آثارشان انتخاب و برگزیده می‌شود، گواهی شرکت و کتاب‌های همایش اهدا خواهد شد.

گاه شمار همایش:

 آخرین مهلت دریافت آثار 31 تیر امسال است و 31 مرداد زمان انتخاب و داوری آثار و 25 شهریور نمایشگاه آثار منتخب برگزار می‌شود.

 همایش عصر چهارنشبه و صبح پنچ شنبه 7 و 8 مهر امسال و آئین اختتامیه و اهدای جوایز 8 مهر برگزار می‌شود.

هیأت علمی همایش:

حجت کاشفی، باسم الرسام، محمد حسین صلواتیان، محمد رجبی مسعود سپهر عضو هیأت علمی همایش هستند.

محمد رجبی، احمد عبدالرضایی، مسعود سپهر، باسم الرسا، کاظم طلایی، سید حسن موسی‌زاده، کوروش پارسا نژاد و مجیدر زارع از داوران همایش اعلام شده است.

محمد حسنی، حسن محمودی، مسعود نجابتی، محمد باقر انصای و ابراهیم سلیمانی جزء شورای ‌گذاری همایش هستند؛ همچنین مسعود نجابت دبیرعلمی هنری و ابراهیم سلیمان دبیر اجرایی این همایش اعلام شده است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌تواند به دبیرخانه دومین همایش هنر و تبلیغ واقع در قم، خیایان شهدا، کوچه شماره 21، فرعی اول، دست چپ، مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات حوزه علمیه مراجعه یا با شماره تلقن 0253711605153 تماس حاصل کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha