جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله ممدوحی در همایش صدوقین

حوزه/ مکتبی که امروزه حوزه‎‌های علمیه ما بر آن ستون ایجاد شده را بزرگان برای ما ساختند و علم و تقوا و اخلاق و تهذیب را با هم ترکیب کرده و چنین حوزه علمیه بالنده‌ای را پس از غیبت معصومین(ع)، برای ما به یادگار گذاشتند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیتالله ممدوحی پیش از ظهر امروز در همایش صدوقین در مرقد مطهر ابن بابویه در قم با ذکر این مطلب که اسلام دین ابدی است، گفت: بعد از ظهور پیامبر(ص) دیگر دین و پیامبری نظیر ایشان و دین اسلام نخواهد آمد.

این استاد حوزه  با بیان این مطلب که کتاب شریف قرآن تا 263 سال زیر نظر مستقیم اهل بیت(ع)بود، افزود: این بزرگان قرآن را شرح و تفسیر می‌کردند و کسی در این ایام نمی‌توانست قرائت دیگری ارایه دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: پس از غیبت کبری ائمه شاگردان بزرگ و فوق العادهای را تربیت کردند که بتوانند پس از ایشان اداره امور جامعه اسلامی و امورات زندگی مردم را در حیطه فقیهی و رشدی به عهده بگیرند که از جمله این بزرگان باید به شیخ صدوق اشاره کرد.

این استاد حوزه با ذکر این مطلب که این مساله در زمان امام صادق(ع) و امام باقر(ع) گسترش چشمگیری داشت، بیان کرد: در این دوره طلایی علوم اهل بیت(ع) در قالب روایات تکثیر شد و این حضرات بزرگانی را تربیت کردند که این روند را در میان مسلمین نهادینه کنند و پس از غیبت معصومین(ع)، به این علما مراجعه کنند.

وی گفت: جریان علمی پس از غیبت صغری با بزرگانی چون شیخین صدوقین ایجاد شد تا عصر بزرگانی چون شیخ مفید و شیخ طوسی و شیخ صدوق و... ادامه یافت تا به این عصر رسید.

وی خاطرنشان کرد: در این اعصار بزرگانی چون شیخ طوسی و علامه حلی و صاحب جواهر و.... ظهور کردند که علوم اهل بیت(ع) را از نسلی به نسل دیگر منتقل کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با ذکر این مطلب که صدوقین نظر کرده ائمه بودند، بیان کرد: شیخ صدوق پدر با دعای امام حسن عسکری(ع) و صدوق پسر با دعای امام زمان(عج) متولد شدند.

آیت الله ممدوحی خاطرنشان کرد: این دو عالم بزرگوار در هر دوره بزرگترین خدمات را به این مکتب ارایه کردند؛ صدوق پدر شخصیتی از نظر علمی و اخلاقی و تقوا سرآمد اعصار بود؛ ایشان به قدری تفوق علمی داشت که بزرگان و علما فتوای ایشان را عین اخبار می‌دانستند.

وی گفت: ایشان به حدی بزرگ و با کرامت بودند که علی بن محمد نائب امام زمان(عج) اززمان و لحظه مرگ ایشان خبرداده بودند؛ بزرگان اهل علم اعتماد بسیاری به احادیث نقل شده توسط ایشان داشتند که این امر در تاریخ به روشنی گواهی داده شده است.

وی اظهارکرد: شیخ صدوق(صدوق پسر) در ری میزیست ولی 20 سال در خدمت پدر علوم اهل بیت(ع) رافراگرفت؛عظمت علمی ایشان به حدی بود که بزرگان علم ایشان را دانشگاه سیار می‌نامیدند؛ ایشان برای کسب علم و دانش و جمع آوری احادیث سفرهای عجیب و خاصی را تجربه کردند؛ ایشان از شهر ری به مشهد و نیشابور، مرو، بغداد، کوفه، حمدان، دوباره مشهد، بلخ، ایلاف، سمرقند، فرغانیه و... انجام داد که هر کدام از این سفرها به نیت جمع آوری علوم و احادیث اهل بیت(ع) بود.

ممدوحی یادآورشد: جریانی که ایشان آغاز کرد و با تلاش بزرگان در عرصه‌های علمی به دوران شکوه شیخ انصاری و بزرگانی چون آخوند و... رسید موید این مطلب است که ایشان سهم زیادی در نشر و گسترش معرفت نسبت به اهل بیت(ع) داشتند.

وی گفت: دقت بسیار زیاد علما در بیان روایات به حدی بود که آنها از کوچکترین موردی که بتواند یک روایت از اعتبار بیاندازد نیز نمی‌گذشتند و اگر در یک مورد دو روایات با کمی تغییر بود هر دو را با شناسنامه کامل ذکر میکردند که علم پژوهان بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند.

وی اظهارکرد: مکتبی که امروزه حوزههای علمیه ما بر آن ستون ایجاد شده را این بزرگان برای ما ساختند و علم و تقوا و اخلاق و تهذیب را با هم ترکیب کرده و چنین حوزه علمیه بالنده‌ای را پس از غیبت معصومین(ع) برای ما به یادگار گذاشتند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha