پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام سید حسین مومنی اصفهان

حوزه/ معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ مطالعه در بین طلاب، از توزیع بیش از ۸ هزار جلد کتاب بین ۴۰ مدرسه علمیه استان خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، با اشاره به آمار  پایین مطالعه، گفت: عدم آشنایی با روش های مطالعه از دلایل خستگی در هنگام مطالعه و کاهش آمار مطالعه است که باید علاوه بر تلاش برای آموزش روشهای مطالعه؛ کتاب‌های مناسب برای اقشار مختلف متناسب با  نیازهای آنها تهیه شود.

وی ادامه داد: در همین راستا حوزه علمیه اصفهان دارای کتابخانه‌های متعددی است که آماده ارائه خدمات به طلاب می باشند، براین اساس هر ساله با افزایش کیفیت و کمیت کتابخانه ها، میزان این خدمات بیشتر گردد، البته طبق رتبه بندی کتابخانه ها ، برخی از آن طیف بیشتری از مخاطبان طلبه خود را پوشش می دهند.

وی در مورد فعالیت معاونت تهذیب در جهت افزایش کیفیت کتابخانه ها، گفت: هر ساله با مشورت اساتید، بازرسی و اظهارات کتابداران حوزه ها که با نظر سنجی از طلاب به دست می آید، نیازها کتابخانه های بررسی می شود و در جهت رفع مشکلات آنها اقدام لازم صورت می گیرد.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان تصریح  کرد: در سال گذشته بیش از 8 هزار جلد کتاب در بین 40 مدرسه علمیه استان توزیع شد که از جمله می توان به آثار بزرگانی همچون آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی، جوادی آملی،ونیز آیت الله  مشکینی، علامه جعفری،آیت الله  مصباح یزدی و ... اشاره کرد. همچنین آثار موسسات انتشاراتی همچون موسسه امام، اسراء، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، درس هایی از قرآن، آثار شهید مطهری، الغدیر و کتابهای تفسیری و تخصصی فرق و ادیان به همراه کتب درسی و کمک درسی جزء آثار خریداری شده بود.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی از کمبود بودجه در سال تحصیلی 95-94 ابراز تاسف کرد و افزود: در سال تحصیلی 95-94 به دلیل محدودیت های بودجه ای حدود هزار جلد کتاب از منابع اهدایی تحویل حوزه شد که البته آثار ارزنده ای می باشد.

وی از تجهیز کتابخانه ها به نرم افزار اطلاعات علوم اسلامی خبر داد و بیان داشت: با توجه به بودجه های استانی تصویب شده، ابلاغ و اجرای آیین نامه نگهداری منابع کتابخانه ای حوزه های علمیه که منابع کتابخانه ای چاپی، سنگی و خطی را در بر می گیرد و براساس آن، نگاه امور کتابخانه ها به هر یک از منابع کتابخانه ای، پاسخ گویی به نیاز مخاطبان است.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان در مورد طرح استانداردسازی کتابخانه های نیز گفت: این طرح که برای حفظ و نگهداری منابع کتابخانه ای ارائه شده است که براساس آن بایسته های منابعی که در کتابخانه های حوزوی قرار دارد، بررسی و کتاب های موردنیاز سطح یک، دو و خارج ارائه می شود، همچنین تهیه فضای مناسب و تجهیزات لازم برای کتابخانه ها، استفاده از نرم افزارهای مدیریتی و تجهیز نرم افزارها به اطلاعات محتوایی در تعامل با اداره فناوری، یکپارچه سازی کتابخانه های حوزه های علمیه، از جمله برنامه های اصلی اداره امور کتابخانه ها در آینده ای نزدیک است .

وی با اشاره به این که در سال تحصیلی جاری تاکنون بیش از 30مورد نمایشگاه کتاب، نرم افزار در مدارس علمیه اصفهان برگزار شده تا طلاب از تازه های نشر مطلع شوند، ابراز داشت: نمایشگاه های تخصصی متمرکز و در مدارس دایر گردید که مورد توجه طلاب استان قرار گرفت. راه اندازی طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری از دیگر فعالیت هایی بود که انجام پذیرفت و در سال اول طرح اندیشه مطهر و فقط در شهر اصفهان 450نفر در این طرح شرکت کردند که تاکنون چند کتاب شهید مورد مطالعه و آزمون قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی در مورد برگزاری مسابقات کتابخوانی افزود: طبق برنامه ریزی های انجام شده در هر فصل یک مسابقه بصورت فراگیر و برای همه طلاب برگزار می کنیم که بر اساس مقتضی عنوان کتب برای مسابقه معین می گردد و با یارانه معاونت این کتب در اختیار طلاب قرار می گیرد، مثلاً در سال جاری تحصیلی در سه نوبت کتاب هایی با عناوین کاهش جمعیت آخرین راهبرد غرب ، مبانی دینی استکبار ستیزی ، شرح ماجرا مورد مسابقه قرار گرفت که مجموعا24نفر مورد تقدیر قرار گرفتند، البته از مسابقات کتابخوانی و طرح های داخلی حوزه ها نیز حمایت می شود.

وی از  رایزنی ها و جلساتی با مسئولین فرهنگی شهرداری اصفهان خبر داد و گفت: طی توافق نامه ای، طلاب می توانند با 50درصد تخفیف از کتابخانه های وابسته به شهرداری اصفهان استفاده نمایند و این رایزنی با سایر نهادها و مراکز در حال پیگیری می باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha